سبک جدید کنترل حجاب زنان; به اصطلاح «مستی» با خشونت خیانت کرد!

سبک جدید کنترل حجاب زنان;  به اصطلاح «مستی» با خشونت خیانت کرد!

وزارت کشور اخیراً در بیانیه‌ای تاکید کرده است: «هیچ اغماض و تساهلی نسبت به مبانی و احکام دینی و ارزش‌های سنتی وجود ندارد و نخواهد بود و حجاب به عنوان یک ضرورت مسلم شرع همواره یکی از اصول عملی نظام جمهوری اسلامی خواهد بود. ایران.” اظهاراتی که البته حسین شریعتمداری یکی از چهره های تندرو آن را خیلی دیر انگاشت. شریعتمداری چندی پیش گفته بود که سال آینده وضعیت حجاب در ایران اینگونه نخواهد بود!

در ایام نوروز برخورد با زنان بی حجاب رسمی تشدید و در برخی موارد به خشونت کشیده شد. علاوه بر این، بسیاری از فرصت های گردشگری، تاریخی و صنعتی به دلیل بی حجابی رسمی مسدود شده است. همچنین کارمندان شهروندانی را که حجاب رسمی را رعایت نکرده اند به مکان های تفریحی و گردشگری راه نمی دهند!

اکنون انتشار ویدئویی از حمله مرد جوانی به نام عامر به مادر و دختری که حجاب رسمی ندارند با یک سطل ماست، انتقادات گسترده ای را برانگیخته است.

بر اساس گزارش ها این برخورد خشونت آمیز در شاندیز مشهد رخ داده است. در این ویدئو دو زن که گفته می شود مادر و دختر هستند و در سوپرمارکت حضور دارند مورد حمله مرد جوانی قرار می گیرند. پس از درگیری لفظی با این دو شهروند، این جوان عامر معروف سطل ماست را روی سر این دو نفر می اندازد. حاضران در محل نیز به کمک این مادر و دختر آمده و مرد جوان را از سوپرمارکت بدرقه کردند.

انتشار این ویدئو که بازتاب گسترده ای داشته است، باعث تغییراتی در برخورد با شهروندانی که حجاب رسمی را رعایت نمی کنند، شده است.

پایگاه خبری الا وابسته به احمد توکلی در واکنش به این اقدام خشونت آمیز در مطلبی با عنوان «حجاب را بار مالی نکنید!» چند ماه از اعتراضات اجتماعی به مرگ مهسا امینی و ابعاد مختلف می گذرد. اما جنبه فرهنگی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. شاید به این دلیل که مخالفان نظام حجاب آن را از یک موضوع اجتماعی به یک موضوع سیاسی تبدیل کرده اند و با تمام توان با آن مخالفت می کنند، اکثر تحلیل ها بر جنبه های سیاسی و امنیتی متمرکز می شوند… زمانی که شکل غالب گفتمان حجاب رسمی حتی از سوی زبان . روحانیون فقط تهدید و محدودیت هستند یا حداقل فقط بر قانونی بودن حجاب تاکید شده است، چگونه می توان به پیروزی در جنگ شناختی فرضی امیدوار بود؟ در کنار ادامه روال فعلی (رویه محدود به جنبه سختگیرانه قانون حجاب) که ربطی به جنگ فوق الذکر ندارد، در واقع سلاح های مدرن و آماده را به جبهه مقابل می فرستیم؟! کار به جایی رسیده که حتی برخی از مدعیان صیانت از معارف دینی به بیانیه رسمی وزارت کشور که به اندازه کافی نگران کننده است می شتابند و آن را ناکافی و دیرهنگام تعریف می کنند! به نظر می رسد از نظر آنان تنها و مطلوب ترین راه، اقدامات خودسرانه برخی از شهروندان به بهانه حفظ حجاب است، کسانی که بدون آگاهی کافی از وجوب امر به معروف و حتی گاهی با انگیزه های ناپاک در در این منطقه به فعالیت های پرهزینه و غیرمذهبی می پردازند. نمونه اخیر این نوع برخورد، این ویدئوی کوتاه از کمک گرفتن مردی از سطل ماست است! … رفتار آن شهروند حجابی که به سطل ماست متوسل شد، تجسم همان تعبیر عامیانه «ماست مالی» برای انجام کارهای مهم به جای درست کردن آنهاست. شهروند مدعی ما با این کار عملا حجاب را مال خودمان کرده است، این واجب شرعی مهم را از آن خود نکنیم! “

رحمت الله بیگدالی، یکی از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری خواه نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر در این یادداشت قرآن بخوانید مسلمان هستید.

محسن برهانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دکترای حقوق جزا و جرم شناسی در صفحه توئیتر خود درباره این حادثه و حادثه نوشت: «اگر نهی منکر از مرحله زبان فراتر رفت و حیثیت، جان، مال را زیر پا گذاشت، حریم خصوصی و حقوق این اقدام در حال حاضر نهی از منکر نیست، بلکه جرم و جرم غیرقانونی است و سایرین طبق ماده 156 قانون مجازات اسلامی در برابر رفتار وی مستحق حمایت قانونی خواهند بود.

حمید رسایی، نماینده سابق اصولگرایان مجلس نیز در تلگراف خود چنین استدلال کرد: اولاً دلیل و نشانه ای وجود ندارد که اختلاف بین آنها به دلیل بی حجابی باشد. ثانیاً هیچ دلیل و نشانه ای وجود ندارد که این مرد از رهبران معروبی یا بسیجی است. ثالثاً، با فرض اینکه موضوع درگیری، بی حجابی این افراد بوده باشد، قطعاً این فرد فرد مشهوری نیست، بلکه فردی جاهل و جاهل است که باید به خاطر این زشت و بد اخلاق و زشت متهم و محاکمه شود. رفتار – اخلاق. آخرین مرحله امر به معروف و نهی از منکر با توجه به حجاب که برای افراد عادی جامعه واجب است، انذار با زبان است. بیش از آن بر عهده دولت است.

«عبدالرضا داوری» فعال سیاسی نیز در توئیتی نوشت: اگر امروز قوه قضائیه با اوباشی که به بهانه امر به معروف و نهی از منکر به سر و صورت زنان ماست می پاشند، برخورد نکند، فردا شاهد اسیدپاشی به صورت زنان خواهیم بود. “

در حالی که تندروها و تریبون های رسمی خواستار تدابیر سخت گیرانه علیه زنان و دختران بی حجاب هستند، برخی با یادآوری اسیدپاشی در اصفهان، مسمومیت دانش آموزان دختر و نمونه های مشابه در گذشته، نسبت به افزایش این گونه اقدامات به دلیل هشدار می دهند. تشدید دوقطبی بودن سر حجاب از احتمال درگیری خشونت آمیز در ایران ابراز نگرانی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید