سرعت پایین اینترنت به دلیل فیلترشکن است وگرنه بدون فیلترشکن سرعت ارتقا هم زیاد شده / سرعت دسترسی به سایت های داخلی بیشتر از سایت های خارجی است.

سرعت پایین اینترنت به دلیل فیلترشکن است وگرنه بدون فیلترشکن سرعت ارتقا هم زیاد شده / سرعت دسترسی به سایت های داخلی بیشتر از سایت های خارجی است.

زارع پور در خصوص گلایه مردم از سرعت اینترنت در کشور نیز اظهار کرد: بخشی از کندی سرعت اینترنت مربوط به فیلترشکن ها است که ارتباطات در حال حذف شدن است اما می تواند تجربه کاربری مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

وزیر ارتباطات در خصوص وضعیت پیام رسان های داخلی گفت: کار ویژه ای در خصوص این پیام رسان ها در حال انجام است و آن اتصال همه این پیام رسان ها تا دهه فجر به یکدیگر است.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه خط مقدم آخرین وضعیت اتصال دستگاه ها به پنجره خدمات هوشمند دولت گفت: بر اساس آخرین گزارش دریافتی همکاران، بیش از 90 درصد دستگاه ها به شبکه هوشمند متصل هستند. پنجره ملی خدمات هوشمند دولت و بقیه دستگاه ها تا یک ماه آینده به این پنجره واحد متصل خواهند شد.

وی ادامه داد: امسال چالش این بود که دستگاه ها از طریق پنجره بلوک سرویس هوشمند، یک سوم پرکاربردترین خدمات را به مردم ارائه کنند. البته در جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات مصوب شد دستگاه ها تا پایان امسال 50 درصد پرکاربردترین خدمات را از این طریق به مردم ارائه کنند و 50 درصد مابقی در سال آینده تا مردم از یک جا به تمامی خدمات دستگاه های اجرایی دسترسی داشته باشند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: مرحله اول اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به پایان رسید و در گام بعدی درصدد افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در این پورتال هستیم زیرا در حال حاضر دستگاه هایی وجود دارند که به این پورتال متصل هستند اما کیفیت خدمات آنها مناسب نیست.

زارع پور افزود: در مراحل بعدی به دنبال هرچه بیشتر مفاهیم هوش هستیم. هوش مصنوعی و با استفاده از اطلاعاتی که در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف در دستگاه‌های مختلف داریم، بدون مراجعه حضوری، بدون دریافت مدارک و حتی بدون دخالت انسان از طرف دستگاه، برخی خدمات را به افراد ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: عدم اتصال دستگاه ها به یکدیگر یکی از موانع جدی تشکیل دولت هوشمند است که خوشبختانه با تصویب قانون داده ها و اطلاعات ملی در مجلس شورای اسلامی که حدود دو ماه پیش اتفاق افتاد، این امر بسیار زیاد است. ضمانت اجرایی خوب، اینکه دستگاه ها ملزم به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی هستند در این زمینه تلقی و حتی جرم انگاری می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه های مشمول ملزم به اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت هستند، خاطرنشان کرد: امنیت در سطوح مختلف در این درگاه تامین می شود، بنابراین هیچ دستگاهی نمی تواند از این تعهد قانونی مستثنی باشد. و قانون در این زمینه استثنا قائل نشده است.

زارع پور در ادامه این برنامه در خصوص بسترهای کسب و کار دیجیتال نیز اظهار داشت: دولت در بهمن ماه سال گذشته کارگروهی را با عنوان «گروه ویژه اقتصاد دیجیتال» و تمامی اختیارات شورای دولت در قالب هنر تشکیل داد. 138 و اختیارات رئیس جمهور در قالب ماده 127 به این کارگروه تفویض شد که بر عهده این کارگروه است.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل این کارگروه رفع موانع توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور است، گفت: در برخی کشورها حدود 30 تا 35 درصد از تولید ناخالص ملی مربوط به اقتصاد دیجیتال است که این امر موجب شده است. لایه های مختلف در یک سطح حوزه ICT (سخت افزار، نرم افزار و صادراتی است که می توانیم در آن زمینه داشته باشیم) و در سطح بعدی بحث اقتصاد پلتفرم یا بسترهایی است که کارهای روزمره مردم را انجام می دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اقتصاد دیجیتال دارای لایه گسترده دیگری است که شامل کاربرد ارتباطات و فناوری اطلاعات در سایر بخش ها می شود که در این رابطه می توان به مفهوم کشاورزی و دامپروری هوشمند اشاره کرد.

زارع پور خاطرنشان کرد: هدف ما در دولت استفاده حداکثری از فناوری های نوین است تا بتوانیم بهره وری و رضایتمندی را در کشور افزایش دهیم و صنایع را متحول کنیم و این رسالت ویژه کارگروه اقتصاد دیجیتال است که در همان ما تشکیل جلسه می دهد. به دنبال مزایای پلت فرم های محلی خود در مقایسه با پلت فرم های فعال در کشور هستیم.

وی افزود: ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای دولت سیزدهم سعی کردیم دو کار بزرگ برای بسترهای داخلی به ویژه پیام رسانی شبکه های اجتماعی انجام دهیم تا بتوانند با نسخه های خارجی رقابت کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اولین قدم این بود که پلتفرم‌های داخلی بتوانند قابلیت‌ها، سرعت و کیفیت خود را ارتقا دهند و مزیت‌های جدیدی را برای آنها ایجاد کنیم که در بسترهای خارجی وجود ندارد.

زارع پور تصریح کرد: در آیین نامه حمایت دولت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، حمایت از بسترهای بومی در نظر گرفته شده است که در این راستا می توان به معافیت مالیاتی و مزایایی که با استقرار در پارک های علم و فناوری به آنها داده می شود اشاره کرد.

معافیت مالیاتی برای مشاغلی که در بسترهای محلی فعالیت می کنند

وی تصریح کرد: مشاغلی که در اینستاگرام فعالیت می کنند مشمول سازمان امور مالیاتی نیستند و نیازی به جواز کسب ندارند، اما اگر بخواهند در بستر داخلی فعالیت کنند، چون تراکنش دارد، همکاران ما در سازمان امور مالیاتی باید به این آدرس مراجعه کنند. آنها که در این آیین نامه پیش بینی شده است، بنگاه هایی که فعالیت خود را در بسترهای واجد شرایط شروع می کنند (از مجموع 25 متقاضی، 5 بستر تایید شد و به مرور زمان به تعداد این بسترها اضافه می شود) از معافیت مالیاتی بهره مند می شوند. تا دو میلیارد تومان در سال برای دو سال.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به فراوانی پیام رسان های داخلی به عنوان یک فرصت و تهدید نگاه کرد و گفت: فراوانی پیام رسان های داخلی به مردم این امکان را می دهد که پیام رسان مورد علاقه خود را مطابق با سلیقه خود انتخاب کنند و نقطه ضعف آن این است که افراد در پیام رسان های مختلف هستند. فعال است و باید در پلتفرم های مختلف به دنبال افراد باشید.

جمع آوری پیام رسان های اهل بیت تا ایام الله دهه فجر

زارع پور تصریح کرد: سعی کرده ایم رقابتی بین پلتفرم ها ایجاد کنیم تا بستری که مردم از یافتن جایگاه خود راضی تر باشند، اما کار ویژه ای در حال انجام است که فکر می کنم تا دهه فجر تکمیل شود و این همه پیام رسان های داخلی است. متصل باشد، به عنوان مثال، اگر شخصی از پلتفرم «بله» استفاده می‌کند، می‌تواند با استفاده از پلتفرم «Ita» به شخصی پیام دهد.

وی تصریح کرد: این امر شدنی است و تلاش می کنیم تا پایان سال یا حداکثر تا پایان سال این کار را انجام دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان حجم فروش VPN که نشان می دهد رقابت همچنان به سمت پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی خارجی است، تصریح کرد: ایده آل ما این است که ظرفیت داخلی ما در حوزه شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها آنقدر قوی شود که اگر قوی باشد. نسخه خارجی نیز ساخته شده است تا بتواند با او رقابت کند. از آنجایی که هنوز راه حل مشخصی در این زمینه اعلام نشده است، عده ای همچنان از پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی خارجی استفاده می کنند و امیدوارند محدودیت های این پلتفرم ها برداشته شود، اما افراد دیگر از پلتفرم های داخلی استفاده می کنند و تلاش ما از مزایایی است که برای داخلی ایجاد می کنیم. پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند حتی در صورت برداشته شدن محدودیت‌ها از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنند.

زارع پور در بخشی دیگر از این برنامه درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات نیز می گوید: برخی تصور می کنند شبکه ملی اطلاعات مترادف با قطع اینترنت است که اصلا اینطور نیست، اما شبکه ملی اطلاعات بالاست. -شبکه پرسرعت و با کیفیت در منطقه جغرافیایی جمهوری اینجا ایران اسلامی است که خدمات باکیفیت و پرسرعت به مردم ارائه می دهد و اینترنت یکی از خدماتی است که در این شبکه به افراد ارائه می شود.

وی بیان کرد: هر چه سرعت و کیفیت شبکه ملی اطلاعات بیشتر باشد سرعت و کیفیت اینترنت نیز بالاتر می رود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات دارای دو بال است که یکی از آنها شبکه است. ویژگی های سرعت، کیفیت و امنیت و بحث دیگر سرویس است. بحث این است که شبکه ملی اطلاعات باید پرسرعت و باکیفیت باشد تا در صورت ارائه خدمات به مردم در داخل کشور (مانند خدمات بانکی و خرید و فروش) این سرویس ها نیازی به اینترنت نداشته باشند. و ما هزینه ترافیک بین المللی را پرداخت می کنیم. و این بسته ها از مرزها فراتر می روند و برمی گردند زیرا در حال حاضر کلیه خدمات دولتی و پرکاربردترین خدمات بخش خصوصی در کشور میزبانی می شود که این یکی از ویژگی های کشور است که باعث افزایش سرعت می شود.

زارع پور افزود: زمانی که سرویسی راه اندازی می شود، هر چه خدمات دهنده از نظر فیزیکی به شما نزدیکتر باشد، زمان رفت و برگشت کمتر و سرعت افزایش می یابد.

وی گفت: برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات حدود 200 پروژه کوچک و بزرگ تعریف کرده ایم که یکی از آنها اتصال منازل با فیبر نوری است.

پیشرفت 60 درصدی شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تاکنون حدود 60 درصد خبر داد و گفت: با راه اندازی پروژه فیبر به منازل و مشاغل، این کار تسریع می یابد زیرا 4 رکن مرکز داده در حال ساخت است. راه اندازی شده با رعایت ما ترافیک را در کشور توزیع می کنیم و در این 4 قطب دیتاسنترهای بزرگی در کشور ساخته می شود تا بتوانند نیازهای افراد نزدیک به خود را تامین کنند.

زارع پور در خصوص گلایه مردم از سرعت اینترنت در کشور نیز اظهار کرد: بخشی از کندی سرعت اینترنت مربوط به فیلترشکن ها است وگرنه بدون فیلترشکن سرعت افزایش یافته است. البته این روزها حملات شدید زیادی داشته ایم که به آن انکار سرویس می گویند که بسیاری از آنها توسط وزارت ارتباطات دفع شده است اما می تواند تجربه کاربری افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید