سرقت 13 درصد حجم آب آشامیدنی کشور با طالبان در مورد آب در هلمند

سرقت 13 درصد حجم آب آشامیدنی کشور با طالبان در مورد آب در هلمند

روز جدید : بحث دیگر در مورد آب شرب در کشور استفاده از باغ ویلاهایی است که معمولا یا چاه های غیرمجاز حفر می کنند یا از آب های شهری انشعابات غیرمجاز می کنند. کاسم زاده همچنین در پاسخ به این سوال که چه میزان از آب کشور از این طریق مصرف می شود، به آفتاب نیوز گفت: حدود 1.6 (یک و شش دهم) درصد انحرافات آب مصرف کنندگان مجاز غیرقابل اندازه گیری است. میزان مصرف غیرمجاز آب از شبکه شرب کشور حدود 10 تا 13 درصد است. کسانی که آب آشامیدنی غیر قانونی مصرف می کنند. «این یعنی 10 تا 13 درصد آب شرب کشور که حدود 800 میلیون است غیرقانونی است.

حکایت خشکی و تشنگی سیستان و بلوچستان داستانی طولانی است که در حین آب گرفتن از کلبه ها جان ده ها نفر را گرفت. خشکسالی و تنش آبی اکنون تقریباً کل کشور را تحت تأثیر قرار داده است و حدود 300 شهر کشور با تنش آبی مواجه هستند.

به گزارش آفتاب نیوز؛ در این راستا موضوع دسترسی ایران به هیرمند، سهم ایران از سد دوستی (توافق ایران و ترکمنستان) و همچنین موضوع ساخت چاه های عمیق نیز از موضوعات مطرح است. در خبرهای اخیر، فیروز کاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور به آفتاب نیوز گفت که اطلاعات جدیدی از این قضایا ارائه کرده و تلویحا از توافق با طالبان صحبت کرده است. پیش از این، مولوی عبدالحمید، امام اهل سنت زاهدان، پیشتر به طالبان گفته بود که چرا وعده پرداخت سهم ایران از آب هیرمند را داده است. لازم به ذکر است که این هزینه هنوز پرداخت نشده است اما به گفته مسئولان وزارت نیرو این توافق تقریباً انجام شده و انتظار می رود به مرحله نهایی برسد.

نیروهای طالبان نگاه تخصصی به آب دارند

اواخر سال گذشته، وزیر نیرو میزبان یک کنفرانس غیر خبری به میزبانی خبرنگاران انرژی بود که در آن به آفتاب گفت که با مقامات جدید افغانستان کار می کند و مشکلی برای پرداخت هزینه های ایران وجود ندارد. چند ماه از آن جلسه می گذرد اما هنوز خبری نیست و کم آبی سیستان و بلوچستان هر روز وارد مرحله جدیدی می شود. سخنگوی صنعت آب کشور در گفت و گو با آفتاب درباره دلایل تاخیر و وضعیت موجود گفت: در این جلسات بحث های فنی شدیدی داریم و دوستان باید تاریخ را مطالعه کنند و جلو بروند. وی ادامه داد: اکنون بحث جدیدی در مورد چگونگی اندازه گیری آب و محل تحویل آن وجود دارد که فکر می کنیم مشکلی نیست زیرا دوستان پیشنهاداتی را ارائه می دهند و در جلسه بررسی خواهد شد که آیا ما خوشبین هستیم که بتوانیم جوایز خود را دریافت کنیم. “

تاریخچه سد دوستی; آیا آب مشهد قطع می شود؟

سد دوستی یکی از مهمترین منابع آبی در مناطق شرق ایران و خراسان است که در مرز ایران و ترکمنستان و بر روی رودخانه مرزی هریرود در منطقه شهرستان سرهس در شمال شرقی خراسان رضوی ساخته شده است. . این سد که با همکاری ایران و ترکمنستان ساخته شد و در آوریل 2005 توسط محمد خاتمی رئیس جمهور ایران و صفرمراد نیازاف رئیس جمهور ترکمنستان افتتاح شد، اکنون موضوع بحث در افغانستان است. افغانستان با همکاری هند، سد سلما را در بالادست ساخته است که در صورت تکمیل، آب شرق ایران قطع می شود. در ماه های اخیر، برخی منابع غیر رسمی گفته اند که طالبان موضوع حوزه آبخیز هلمند را مطرح کرده است، اما سخنگوی صنعت آب کشور این ادعا را رد کرده است. وی ادامه داد: سد دوستی حوزه دیگری است و ما اصلاً با افغانستان رابطه نداریم و موضوع با ترکمنستان است که اتفاقاً در سال های اخیر اکثر آنها در فصول خشک سال به ما اجازه استفاده از آن را داده اند. او گفت. افغانستان از منابع خود در بند سلما استفاده می کند و برنامه ریزی را مختل نخواهد کرد. ما اکنون با طالبان به توافق رسیده ایم و توافق نهایی به زودی نهایی خواهد شد.»

چه میزان از آب شرب کشور دزدیده شده است؟

بحث دیگری که در مورد آب آشامیدنی در کشور وجود دارد، استفاده از کلبه هایی است که معمولا یا چاه های غیرمجاز حفر می کنند و یا به طور غیرقانونی آب شهری را هدایت می کنند. کاسم زاده همچنین در پاسخ به این سوال که چه میزان از آب کشور از این طریق مصرف می شود، به آفتاب نیوز گفت: حدود 1.6 (یک و شش دهم) درصد انحرافات آب مصرف کنندگان مجاز غیرقابل اندازه گیری است. میزان مصرف غیرمجاز آب از شبکه شرب کشور حدود 10 تا 13 درصد است. کسانی که آب آشامیدنی غیر قانونی مصرف می کنند. «این یعنی 10 تا 13 درصد آب شرب کشور که حدود 800 میلیون است غیرقانونی است.

از چاه های عمیق تا انتقال آب خزر

احداث چاه های عمیق یکی از جزئی ترین مشکلات ایران در سال های اخیر است که در دولت قبل آغاز شده و در آن دولت نیز ادامه دارد. به گفته سخنگوی صنعت آب کشور، تعداد این حلقه‌ها تاکنون به سه حلقه رسیده و پیش‌بینی می‌شود در استان سیستان و بلوچستان و سپس در سایر نقاط کشور به 10 حلقه افزایش یابد. این موضوع البته همواره با انتقادات زیادی از سوی حافظان محیط زیست در کشور همراه بوده است. منتقدان می گویند استخراج آب های عمیق نه تنها باعث غرق شدن زمین، بلکه ده ها بحران زیست محیطی دیگر می شود. همواره نگرانی هایی در مورد انتقال آب از دریای خزر به مرکز کشور وجود داشته است. سخنگوی صنعت آب کشور در آخرین اخبار از این پروژه درباره توقف موقت این پروژه گفت: این طرح به طور جدی در حال بررسی است و به طور کامل رها نشده و یا اجرا نمی شود. ما به طور موقت در حال بررسی کارشناسی هستیم، اما بحث اصلی همان دغدغه های زیست محیطی و جنگلی در مسیر این پروژه است.

دیدگاهتان را بنویسید