سرنوشت دولت واحد به بن بست در کشور است / اراده جدی برای تغییر شیوه حکومت احساس نمی شود / لزوم احیای رئیس جمهور در جمهوری نوین اسلامی

سرنوشت دولت واحد به بن بست در کشور است / اراده جدی برای تغییر شیوه حکومت احساس نمی شود / لزوم احیای رئیس جمهور در جمهوری نوین اسلامی

محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رهبر فقید انقلاب را مخالف تک حزبی دانست. و سرنوشت تک حزبی را در کشور به بن بست می داند و تاکید می کند: احیای رئیس جمهور در جمهوری اسلامی نوین با تکیه بر قوانین مؤثر و مورد قبول اکثریت مردم، نیاز است. تدابیر و تصمیمات توسط نمایندگان رئیس جمهور در فضایی آرام و منطقی و از طریق گفتگو اتخاذ شود.

متن این پیام به شرح زیر است:

به نام خدا

در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بازخوانی آرمان های اصیل انقلاب مردمی 57 ضروری به نظر می رسد، نظام جمهوری اسلامی ایران ساختاری برآمده از یک انقلاب مردمی است. با شعار اصلی «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی». انقلابی که از جهات مختلف و متعدد مورد قبول مردم قرار گرفت و رهبر فقید انقلاب در «جمهوری اسلامی» مانند سایر جمهوری ها «جمهوری» را تبیین کردند و میزان آن را رأی ملت دانستند. اسلام را صفتی مضاعف برای تکمیل بخشی از ناقصی های جمهوری ها می خواستند، نه محدودیتی که آن را تهدید کند و مردم را محدود و منحل کند. آنچه در الگوی حکومتی رهبر فقید انقلاب حاضر وجود داشت، حضور همه سلایق، افکار و عقاید در مورد حکومت کشور و اراده مردم و تبلور واقعی جمهوریت بود. او مخالف حکومت واحد بود زیرا سرنوشت حکومت واحد این است که کشور را به بن بست برساند. از این رو در دوران حیات این مرد بزرگ که دوران تثبیت انقلاب بود، جریان های مختلف سیاسی با سلایق مختلف حضور پررنگی در صحنه سیاسی کشور داشتند. تفکرات رهبر فقید انقلاب، حاکمیت ملی، گستره آرای مردم و برتری قانون بر تمام مقدرات کشور بود.

جمهوری اسلامی ایران از بدو پیدایش به دلیل وفاداری به آرمان های انقلاب اسلامی و انگیزه هایی که ملت را حول استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی متحد می کرد و نفی استبداد و استبداد توانسته است بر خطرات فائق آید. شکاف بین مردم و حکومت و آسیب پذیری امنیت، منافع و منافع ملی نیز از این اصول استوار ناشی می شود.

البته باید پذیرفت که در دوران تحکیم انقلاب به دلیل شرایط خاص زمانه و رعایت نکردن کرامت انسانی در برخی تصمیمات مربوط به حقوق شهروندی، شاهد اشتباهاتی بودیم که گاه مغایر با آموزه های اسلامی بود.

آنچه پس از انقلاب اسلامی توانست سال ها ایران عزیز را از شر اشرار حفظ کند، بی شک حمایت مؤثر مردم از اهداف اولیه انقلاب بود، اما متأسفانه شکل گیری جریان های توتالیتر و ضد توسعه در برخی از بخش های حکومت در سال های اخیر عملاً منجر به کاهش قابل توجه اعتماد مردم شده است که پس از آن شاهد چالش های زیادی در کشور هستیم. چالش هایی که ناشی از تفکر انحصاری و استبدادی حاکم بر جامعه است، تلاش این جریان حذف تمامی حامیان انقلاب، نخبگان و دلسوزان کشور عزیزمان است و با توجه به شناختی که از تفکر ضد ریاست جمهوری داریم. از این جریان، متأسفانه باید بگوییم که در صورت تداوم حاکمیت این دیدگاه و با اندیشه ای که هیچ ربطی به آرمان های اولیه جهان ندارد، سرنوشت خوبی را برای ایران عزیزمان متصور نیستیم. انقلاب اسلامی.

برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پایان قرن گذشته، اراده بخش‌های مؤثر حکومت و جریان‌های برانداز به تناسب پروژه‌های سیاسی خود باعث کاهش مشارکت مردم شد. مردم در انتخابات روند توتالیتر و انحصاری که در انتخابات با حضور حداکثری پیروز شد، برای آنها دست نیافتنی بود و دستور کار برگزاری انتخابات با مشارکت کم اما نتایج قابل پیش بینی را تعیین کرد. از سوی دیگر، روند برکناری طلاب، کاهش مشارکت در انتخابات را مقدمه ای برای اقدامات بعدی خود برای نامشروع جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی ایران و تقویت مواضع خود می دانست.

همه این موارد بارها زنگ خطری از سوی دلسوزان کشور برای دور شدن از آرمان های انقلاب 57 اعلام شد، اما متأسفانه اراده جدی برای تغییر شیوه حکمرانی احساس نمی شود.

شواهد مبتنی بر تحلیل های آماری و بررسی های معتبر نشان می دهد که اکثریت بزرگی از ایرانیان امروزی از پیامدهای ادامه وضعیت فعلی ناراضی و نگران هستند.

زندگی در این وضعیت مبهم و افق نگران کننده، علاوه بر تشدید مخاطرات، زمینه مداخله دشمنان ایران را افزایش داده و آسیب پذیری همه جانبه کشور، مردم و دولت را افزایش می دهد. بنابراین درک منطق شرایط کنونی و رسیدن به یک استراتژی منطقی بر اساس منافع ملی بر عهده دولت و نخبگان عرصه های مختلف است.

حوادث تلخی که در چند ماه اخیر در کشور شاهد بودیم متاسفانه به دلیل ناکارآمدی حاکمیت باعث ایجاد شکاف عمیقی بین مردم و دولت شده است به همین دلیل مسئولین وظیفه دارند پاسخگوی مطالبات جدی مردم به ویژه دانشگاهیان، نخبگان، زنان و جوانان و پاسخگویی مناسب به این مطالبات در حیطه وظایف خود. در این راستا ضمن استقبال و قدردانی از عفو دسته جمعی بازداشت شدگان و محکومان حوادث اخیر که از سوی قوه قضائیه به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است، امیدوارم در گام بعدی این عفو ​​شامل عفو گسترده تری شود. طیفی از اصحاب رسانه، هنرمندان و فعالان مدنی

از سوی دیگر، باید تاکید کرد که نقطه شروع برای عبور از چالش‌های پیش روی ما، بازیابی و احیای کرامت انسانی ایرانیان بر اساس آموزه‌های اخلاقی و انسانی دین و سنت‌های اصیل اسلام ایرانی به‌عنوان پایه‌ها است. هویت انسان مدرن ایرانی هویتی که از دو قرن اخیر و در مواجهه با مدرنیته شکل و منش حقوقی به خود گرفته است. به عبارت دیگر هویت مشترک مردم ایران امروز یک هویت تاریخی ایرانی و اسلامی است که به دنبال مبانی حقوق شهروندی است و هیچ گونه تناقضی در آمیختگی ارزش های ایرانی، اسلامی و مدرن نمی بیند. از این رو می خواهد منطق حاکمیتی را شکل دهد که با وجود تنوع در مولفه های فرهنگی، سبک زندگی و… در یک وحدت واحد و خدشه ناپذیر به نام «ایران» به اوج توسعه و پیشرفت برسد.

مختصات خط مشی حاضر باید مورد توجه مردم فهیم و عاقل کشور باشد. بدیهی است احیای ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی نوین با تکیه بر قوانین مؤثر مورد قبول اکثریت مردم، مستلزم تدابیر و تصمیماتی است که نمایندگان رئیس جمهور در شرایطی آرام و منطقی و از طریق گفتگو اتخاذ کنند. امروز گفت‌وگوی ملی که شامل گفت‌وگوی مردم و دولت و جریان‌های مختلف است، می‌تواند یکی از راه‌حل‌های مؤثر برای عبور از بحران‌ها و چالش‌ها باشد.

با امید به بازگشت امید به عرصه سیاسی ایران عزیز با احیای جمهوری اسلامی نوین و بازگشت به آرمان های اصیل انقلاب اسلامی در ایران.

دیدگاهتان را بنویسید