سرنوشت «پیروزی» پس از مرگ چگونه خواهد بود؟

حسن اکبری در گفت وگو با ایسنا وی در خصوص سرنوشت «پیروز» پس از مرگش گفت: جسد پیروز در تهران است. ابتدا لاشه وی برای تشریح انتقال و معاینات دامپزشکی لازم بر روی لاشه انجام شد و پس از آن پوست برای تشریح جدا شد.

وی با اشاره به اندام تناسلی پیروز گفت: با مرکز ملی ذخایر ژنتیکی تفاهم نامه ای داریم که با آنها هماهنگ کردیم تا همزمان با کالبد شکافی اندام تناسلی وی خارج و حفظ شود، زیرا این اندام ها ارزشمند هستند و می توان از آنها در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی استفاده کرد. آینده در صورت نیاز به عبارت دیگر، ژن “پیروزی” برای همیشه حفظ خواهد شد.

معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر حیوان مدت زیادی نمرده باشد می توان اندام تناسلی را جمع آوری کرد. آنها را در شرایط خاص و در دمای مناسب نگهداری می کنند تا در آینده قابل استفاده باشند.

وی درباره هشدارهای مربوط به پیروز توضیح داد: در حال حاضر در حال دریافت گزارش تکمیلی پزشکی و کالبد شکافی پیروز هستیم. گزارش آسیب شناسی نیز کمی زمان می برد، اما پس از آن می توانیم به روز رسانی کامل در مورد روش انجام شده بر روی آن ارائه دهیم.

اکبری در پایان درباره اظهارنظرهای مختلف درباره بیماری های «پیروز» گفت: مربوط به اطلاعات پزشکی حیوان است. بنابراین وقتی از افراد مختلف که تخصص پزشکی ندارند سوال می شود جز این تناقضات نتیجه دیگری حاصل نمی شود. ما در حال تهیه یک گزارش کامل هستیم تا افرادی از گروه های مردمی و فعالان محیط زیست که واقعاً به دنبال حقیقت هستند از وضعیت مطلع شوند.

به گزارش ایسنا، پیروز به همراه دو توله یوزپلنگ دیگر 21 اردیبهشت ماه با عمل سزارین از ایران – یک یوزپلنگ ماده اسیر – در پارک ملی توران به دنیا آمد و تنها او زنده مانده و در پارک پردیزان نگهداری می شود. عصر روز پنج شنبه (13 اسفند) دستگاه گوارش پیروز دچار مشکل شد و او قادر به اجابت مزاج نبود و به همین دلیل به دامپزشکی مرکزی منتقل شد. وی آزمایش های لازم را انجام داد و با حال خوب به پارک پردیسان بازگشت اما به دلیل وضعیت نامناسب روز شنبه (15 اسفند) دوباره به بیمارستان منتقل شد.

وی عصر روز دوشنبه (17 اسفند) به دلیل شرایط نامساعد تحت دیالیز صفاقی قرار گرفت، اما به گفته امید مرادی – رئیس بیمارستان مرکزی دامپزشکی – به دلیل شروع دیالیز، کراتینین خون وی به زیر 11 رسید و حیوان تحت درمان قرار گرفت. دیشب بلند شد و رفت. ما به وضعیت آن بسیار خوشبین بودیم، اما متأسفانه حیوان در نهایت تلف شد.

همچنین به گفته غلامرضا ابدالی – مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست – «پیروز» از بدو تولد دچار مشکلات گوارشی و نارسایی کلیه بوده اما تحمل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید