سفرهای استانی فرصتی طلایی برای تعمیق روابط دولت و ملت/تعیین جایزه نهایی پروژه های نیمه تمام در دور دوم سفرها


ساعت: 09:28
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1891866

دور دوم تورهای استانی رئیسی چگونه باید باشد؟

سفرهای استانی یکی از اقدامات ایجاد ارتباط ویژه بین دولتمردان و مسئولان به منظور فروپاشی نظام اداری و پیچیده اداری، نهادینه سازی فرهنگ پوپولیسم واقعی و برجسته سازی راهبردهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه است. خدمت به مردم که در دولت سیزدهم به عنوان یک راهبرد جدی مطرح شده است که با دقت هدف گذاری شده و برای دور دوم برنامه ریزی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; سفرهای استانی رئیس جمهور در سال گذشته بیش از 3 هزار و 540 مصوبه با اعتباری معادل 358 هزار میلیارد تومان داشت. چشم انداز و ملاحظات دور بعدی این سفرها چیست؟

سفرهای روستایی، وعده بزرگ انتخاباتی آیت الله رئیسی

پس از پیروزی رئیسی در انتخابات و روی کار آمدن دولت سیزدهم در سال 1400، سفرهای استانی به گونه ای دیگر آغاز شد زیرا سیدابراهیم رئیسی در هنگام ثبت نام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای را از پشت تریبون ستاد انتخابات کشور قرائت کرد. نباید از درد مردم غافل بود مردم نباید تحت فشار اقتصادی درمانده بمانند. ما نباید می ترسیدیم که بین مردم بیاییم…»

رئیس جمهور منتخب مردم با عزم جدی مبنی بر عدم تسلیم به استان های مختلف، کمتر از یک ماه پس از اجرای حکم ریاست جمهوری، سفرهای استانی خود را آغاز کرد تا شاهد مشکلات مردم از نزدیک باشد. اهمیت این سفرها برای دولت به حدی بود که سفرهای استانی دولت سیزدهم به یکی از مهمترین کارکردهای دولت در سال گذشته تبدیل شد. جمعه گذشته آخرین سفر دور اول سفرهای استانی در حالی انجام شد که عکس های زیادی از حضور رایضی در میان مردم جنوب کرمان منتشر شد که او را در میان طوفان شن با مردم نشان می دهد.

با توجه به اینکه دور اول سفرهای استانی روز جمعه با سفر به 31 استان کشور به پایان رسید، نگاهی به آمار مصوبات و میزان اعتبارات اعطایی داشتیم و همچنین از بیم و امیدی که برای این سفرها وجود دارد نوشتیم در زیر خواهد خواند.

cf105e3f 86cb 4875 a033 26086f3de489 خبر خاکستری


31 سفر کاری به سراسر ایران در یک سال

با گذشت کمتر از یک ماه از اجرای حکم ریاست جمهوری، سفرهای استانی رئیس جمهور با سفر به خوزستان آغاز شد. وی در پنجم شهریور تنها دو روز پس از رای گیری مجلس در خصوص وزرای پیشنهادی، سفر استانی خود را با استانی که مدیون ملت ایران است آغاز کرد.

مردم خوزستان در هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم رویارویی با دشمن بعثی بودند. اما این استان در سال های اخیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. از ریزگردهای ناخواسته گرفته تا سیل، کم آبی، خشکسالی و در نهایت مشکلات اقتصادی و بیکاری که در سایر استان های فقیر رایج است.

در این مدت به طور متوسط ​​هر 10 روز یک بار رئیس جمهور به استانی سفر می کرد تا از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گیرد. به عنوان مثال، بعید می‌دانیم که رئیس‌جمهوری با طوفان شن و مشکلاتی که می‌تواند برای مردم منطقه ایجاد کند، بعید است تا اینکه در آخرین سفر رئیس‌جمهور به جنوب استان کرمان اتفاق افتاد. البته باید یادآوری کنیم که در کنار این سفرها، رئیس جمهور در یک سال گذشته به استان های مختلف نیز برای رسیدگی به آسیب دیدگان زلزله و سیل سفر کرد که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

سفر استانی موثر، رمز موفقیت دولت

شاید برخی معتقدند مشکلات مردم جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان پشت میز و زیر کولر قابل حل است. .. اما وقتی مردم روستاهای دورافتاده برخی استان ها که حتی استاندار را هم ملاقات نکرده اند، رئیس جمهور را به وسط طوفان شن می فرستند، می فهمند که حضور یک مقام عالی رتبه چقدر می تواند آنها را امیدوار کند. شاید کمترین کاری که این سفرهای استانی انجام می دهند برای پاکسازی رابطه آلوده دولت و مردم، ایجاد امید، نشان دادن نشانه های تغییر، گرم کردن دل مردم باشد…

یکی دیگر از مزایای این سفرها لمس مسائل از نزدیک برای تصمیم گیری دقیق است نه تصمیم گیری زیر باد کولر در اتاقی مشرف به باغ مشیار پاستور یا نیوران برای روستاهای کروچان و جازمور و …. البته باید مواظب بود که این سفرها به نقطه مقابل خود تبدیل نشود زیرا با وعده دادن و محقق نشدن آن نه تنها امیدی در مردم زنده نمی شود که باعث بی اعتمادی آنها به وعده های مسئولان می شود.

دیدن رقم 358 هزار میلیارد تومانی این مصوبات که 100 هزار میلیارد تومان بیشتر از رقم بودجه عمرانی سالانه کشور است، این ترس را بیشتر می کند. همچنین عدم رعایت اسناد و مقررات آماده سازی زمین برای این مصوبات می تواند عواقب نامطلوبی داشته باشد که در یادداشت امروز به تفصیل به آن پرداخته ایم. بنابراین باید گفت: بی شک سفرهای استانی اگر نتیجه داشته باشد خوب است و این سفرها اگر نتیجه نداشته باشد بی شک بد است.

6e1de9d0 fbb4 4728 ba92 e608283b3b35 خبر خاکستری

آمار تایید 31 سفر استانی

همانطور که در جداول داده شده مشاهده می کنید، در 31 استانی که رئیس جمهور در سال گذشته به آنها سفر کرده، در مجموع بیش از 3540 مصوبه با اعتباری بیش از 358 هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده است. این در حالی است که خوزستان با رقم 36 هزار میلیارد تومان بیشترین اعتبار سفر استان را دریافت کرد و کمترین اعتبار به استان خراسان جنوبی با رقم 2 هزار میلیارد تومان رسید.

در این بین همدان با 247 مصوبه بیشترین و ایلام با 63 مصوبه کمترین مصوبات را به خود اختصاص داده اند. با این حال، بیشتر مصوبات به توسعه و تکمیل زیرساخت ها و راه ها اختصاص دارد. به عنوان مثال در استان های همدان، کردستان، خراسان جنوبی و … به این موضوع بیش از سایر مسائل اهمیت داده می شود.

در کرمان بیشترین دغدغه و مصوبات مربوط به پروژه های آبرسانی است. در استان هرمزگان به صیادی، کشاورزی و گازرسانی توجه ویژه ای می شود. ناگفته نماند که بخشی از این مصوبات مربوط به تکمیل پروژه های نیمه تمام استان است. به عنوان مثال در همدان یک پروژه 17 ساله در شرف اتمام است و در قزوین نیز پروژه نیمه تمام بیمارستان 700 تختخوابی و مرمت کارخانه ابزار اندازه گیری در دستور کار قرار دارد. ضمن اینکه برخی از این مصوبات در بودجه نیز دیده می شود اما برای تسریع و رفع مشکلات و هماهنگی های اجرایی و ساختاری در این سفرهای استانی مصوب شده است.



تاییدیه های امیدوار کننده در سفرهای کشور

پروژه آبرسانی الغدیر در استان خوزستان با مشکل کم آبی، کارخانه فولاد خرمشهری که جوانان در آن از بیکاری رنج می برند، پروژه های راه و شهرسازی، پروژه های وزارت نیرو (سه نیروگاه 42 مگاواتی و انتقال نیرو) آب دریا)، طرح های جهاد کشاورزی ارائه شده در سفر استانی به سیستان و بلوچستان تصویب شد و پیشرفت 90 درصدی این طرح ها (به گفته استاندار)، تسریع در روند واگذاری زمین برای پروژه های سرمایه گذاری در خراسان رضوی. استان و فعال شدن در بازارچه های مرزی نمونه ای از اقدامات دولت در استان های فقیر است که همگی ناشی از حضور رئیس جمهور در صحنه است. همچنین راه اندازی مجدد پروژه فولاد میبد یزد و اعطای هفت هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام در این استان، تصویب 14 طرح با اعتبار 3868 میلیارد تومان در بخش کشاورزی گلستان، اعطای 1000 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بیمارستان 700 تختخوابی قزوین، انتقال آب ارس به تبریز، برنامه ریزی برای رفع مشکلات گمرکی منطقه آزاد ارس در سفر به استان آذربایجان شرقی تنها نمونه ای از تصمیمات و مصوبات دولت در این سفر بود. به استان ها

53032c13 7331 46bb bcdc 014f48a04c10 خبر خاکستری

همه به اجرای مصوبات امیدوارند

یکی از عواملی که می تواند اتفاقات خوب سفرهای استانی را به ناامیدی مردم تبدیل کند، عدم تحقق وعده ها و تاییدیه های مصوب در سفرهای استانی است. چرا که در صورت تحقق نیافتن مصوبات، دولت متهم به پوپولیسم می شود و مردم دیگر امیدی به وعده های مسئولان نخواهند داشت و این ریسک بزرگی برای این سفرها محسوب می شود.

به همین دلیل نیاز به تشکیل کارگروه های دولتی و رسانه ای برای نظارت بر مصوبات و تصمیمات سفرهای دولتی وجود دارد. البته معاون اجرایی رئیس جمهور پیش از این وعده داده بود که سامانه نظارت بر تایید سفرهای استانی در اختیار همگان قرار می گیرد که می تواند کمک زیادی به دولت در پیگیری مصوبات کند.



دور دوم سفرهای استانی چگونه باید باشد؟

با پایان دور اول سفرهای استانی، گمانه زنی ها درباره شروع دور دوم و برنامه دور دوم آغاز شد. در این زمینه دولت و برخی کارشناسان نظرات متفاوتی دارند که در ادامه به آن می پردازیم.

رئیس جمهور روز جمعه در آخرین سفر استانی دور اول اعلام کرد که دور دوم سفرها کاملا متفاوت از دور اول خواهد بود. وی در جمع خبرنگاران به نحوه متفاوت سفرهای استانی دولت در دورهای بعدی اشاره کرد و اظهار داشت: در اولین سفرها اولویت ها و وظایف فوری را دنبال کردیم و ضمن پیگیری مصوبات باید تلاش کنیم تا گام های بلندتری برداریم تا بتوانیم موفق باشیم. محور پیشرفت و عدالت را برای کشور در برنامه ریزی ها و برنامه ها داشته باشد. رئیسی درباره دور دوم سفرها گفت: در دور دوم سفرها ضمن پیگیری مصوبات، برنامه های تفصیلی توسعه و پیشرفت استان ها طراحی می شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور پیش از این در حاشیه جلسه هیات وزیران گفت: دور اول سفر مصوبات بود و در دور دوم پیگیری و اجرای مصوبات و ارزیابی مراجع اجرایی و اجرا. برنامه‌ها بررسی و نیاز استان‌ها مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد و در صورت لزوم براساس توانایی دولت تصمیم‌گیری می‌کند.»

d884fa30 6056 48fd aaae 15cd78f8cd52 خبر خاکستری

این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند رئیس جمهور باید دو سال به استانداران فرصت دهد تا این مصوبات را انجام دهند و سپس دور دوم سفرها را برای پیگیری پیشرفت آغاز کنند.

این در حالی است که برخی معتقدند نظارت باید به استانداران سپرده شود و با تعیین تاریخ برای هر مصوبه، نتایج مسئولان استانی را پیگیری کنند و نیازی به حضور مجدد رئیس جمهور در آن استان نیست.

بیانات پایانی رئیس جمهور در مورد دور دوم سفرهای استانی

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار با اعضای فراکسیون اهل سنت شورای اسلامی در خصوص ابلاغ و اجرای مصوبات سفر استانی، اظهار داشت: اجرای مصوبات سفر استانی قطعی است و دور دوم این سفرها با شرط پیگیری اجرای این مصوبات. علاوه بر وزرا، استانداران و معاونت اجرایی رئیس جمهور نیز موظف به پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات سفر در داخل استان هستند.

رئیسی در ادامه سخنان خود بر اعتقاد اقتدار مردم به استفاده از ظرفیت نیروهای کارآمد فارغ از قومیت و مذهب تاکید کرد و افزود: بارها اعلام کرده ایم که استفاده از نیروهای بومی و کارآمد از اولویت های اصلی دولت سیزدهم است. انتخاب نیروها به دلیل افزایش انگیزه در قوه مجریه کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید