سفر به شهر مرزی خراسان شمالی از ارگ آلما دوشان تا پارک جنگلی گوی نیک


ساعت: 13:24
تاریخ انتشار: 1401/01/11
کد خبر: 1818672

شهرستان راز و جرگلان در مرکز راز و در گوشه شمال غربی استان خراسان شمالی واقع شده است و در دوره های مختلف پیش از تاریخ و تاریخی قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرتراک، اقوام ساکن در خراسان شمالی بیشتر تاتارها، کرمان ها، ترک ها، ترکمن ها و فارس هایی هستند که از استان های دیگر به عنوان گنجینه ای از فرهنگ ها مهاجرت کرده اند.

در نوروز 1401 به منظور معرفی مناطق گردشگری خراسان شمالی، روزانه یکی از شهرها و مناطق دیدنی آنها تقدیم شما می شود:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرترک، راز و جرگلان در مرکز شهرستان راز، در شمال غربی استان خراسان شمالی و شمال ترکمنستان، شرق شیروان، غرب مانه و سملگان و استان گلستان واقع شده و از جنوب به استان گلستان می رسد. محدود به شهرهای بوینور، مانه و سملقان است.

این شهر با وسعتی در حدود 3138 کیلومتر مربع دارای یک شهر و سه بخش است.

قسمت اعظم راز و جرگلان کوهستانی و دره های نه چندان عمیق است، رودخانه ها و حوزه های آبخیز منطقه شامل رودخانه سومبار، رودخانه جرگلان و رود گلامان در شمال و حوضه تنگه ترکمن در جنوب است.

رشته کوه کپه داغ و دره سومبار در شمال به عنوان مرز طبیعی ترکمنستان و شهرستان واقع شده و از جنوب به ارتفاعات بجنورد و مانه و سملقان محدود می شود. ساکنان این شهر ترکمن، تاتار، ترک و برخی روستاهای کردنشین هستند.

بر اساس تحقیقات تاریخی و باستان شناسی، شهر رازو جرگلان از دوران پیش از تاریخ (هزاره سوم پیش از میلاد) مسکونی بوده است.

ارگ باستانی آلما دوشن یکی از مهم‌ترین سکونت‌گاه‌های دوران تاریخی و اوایل اسلامی است که از نظر موقعیت استراتژیک و اشراف به دشت‌های اطراف قلعه منحصربه‌فرد و منحصربه‌فرد است.

در قسمت جنوب شرقی شهر، محوطه های باستانی متعددی مانند تپه ارگ ​​گلم علیا، تپه کوچک و بزرگ ارگ داشلی کالا، تپه پایینی ارگ گرگمان، همگی نشان از اهمیت حیات تاریخی در این مناطق دارد. در هزاره های تاریخی و اسلامی اخیر


فرهنگ و هنر:

تات ها ریشه دارترین مردم خراسان شمالی از جمله منطقه راز و جرگلان هستند و امروزه این مردم وارث بسیاری از فرهنگ و آیین های اصیل خود هستند.

به غیر از شهر راز (مرکز شهر)، روستاهای گوی نیک، رستکان، اسفروج، کوش تپه، انابای و سوخسو رحیمی به زبان و گویش تاتی تکلم می کنند که میراث فرهنگی این قوم بسیار مفید و موثر خواهد بود.

ترکان برده محلی (غلامان و آلمادوشان) در زمان قاجار از چشمه های آب گرم ترکمنستان به این مناطق آمدند. گفته می شود که ترکان آذری از زبان جدید کالا نیز در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی به سراب، تبریز و آذربایجان مهاجرت کردند.

عبادت و نذورات بقعه امامزاده نبی گلمان، برگزاری جشن های نوروزی، مراسم عروسی، آیین ها و عزاداری های محرم و صفر، پوشش سنتی غلامان ترک و پخت نان یوخا در عید سعید فطر از جمله برنامه های فرهنگی است. زیبایی های بردگان ترک

ترکمن های مسلمان و سنی (عمدتا حنفی) نیز از قبیله گوکلان، طایفه مستقل ناهورلی، طایفه مستقل تکه و طایفه مقدس ثیرا آتا تشکیل شده اند.

ترکمن ها با فرهنگ، هنر، سنت ها و آداب و رسوم متنوع خود، قومیت جذابی برای گردشگران از سراسر ایران و جهان هستند.

فرش های ترکمن، فرش های ابریشمی دو رو از روستای دیویدخ شهرت جهانی دارد.

یکی دیگر از خصوصیات این قوم علاقه به پرورش اسب است. اسب اصیل ترکمن یکی از گونه های خاص و منحصر به فرد در جهان است.

تات، ترکمن، ترک و کرد چهار قومی هستند که امروزه در کنار هم در امنیت، سلامت و امنیت زندگی می کنند و به جاذبه و ویژگی منحصر به فرد شهرستان راز و جرگلان تبدیل شده اند.


e741fdd7 6a6c 46c1 b6bd 9897becf6b3b خبر خاکستری


کشتی آلیش یا گورش:

گورش در زبان ترکمنی به معنای دیدار است و ترکمن‌ها این نام را برای کشتی سنتی خود گذاشته‌اند که به نظر می‌رسد در این نوع کشتی‌ها به معنای «رو در رو» باشد.

گورش در جشن ها و عروسی های ترکمن برگزار می شود. خود ترکمن ها به این کشتی «گورش» می گویند اما عنوان رسمی ملی و بین المللی آن «آلیش» است.

به دستور داور و با صدای بلند: «علیش»، دو مبارز با گرفتن کمربندها به شکلی خاص، مبارزه را آغاز می کنند.

در حال حاضر 54 کشور دارای فدراسیون کشتی آلیش هستند. مسابقات قهرمانی در این کشتی سنتی از سال 1381 در ایران برگزار می شود و تنها نوع کشتی ایرانی است که بانوان نیز در آن حضور فعال دارند.


6bfda218 4378 4426 bc94 ca655e203929 خبر خاکستری


ارگ باستانی آلما دوشن با شماره ثبت ملی 23170:

ارگ یا دژ باستانی آلمادوشن در بلندترین قسمت کوهی مرتفع و استوانه‌ای شکل قرار دارد که سطح این کوه نسبتاً صاف است.

طول قلعه از شمال به جنوب حدود 500 متر و عرض آن از شرق به غرب بیش از 100 متر است.

در جنوبی ترین سطح کوه و نزدیک به لبه پرتگاه، بقایای بنای مستطیل شکل بزرگی وجود دارد که به نظر می رسد مهم ترین بنای قلعه بوده است.

نام این قلعه عظیم از روستای آلمادوشان (نزدیک ترین روستا به آن) گرفته شده است.


fc1c4113 f101 47bb 8bb5 380edc9c1666 خبر خاکستری


ستاره ارس راز با شماره ثبت میراث طبیعی 141:

ارس باستانی شهر اسرار به نمادی از ماندگاری تاریخ و طبیعی بودن اسرار تبدیل شده است.

این درخت کهنسال در خیابان یوژن شهید بهشتی قرار دارد و در سال های اخیر به عنوان یکی از میراث ارزشمند طبیعی استان در فهرست میراث ملی قرار گرفته است.


26b8a97d 9653 494f ad24 d66e527871fa خبر خاکستری


مسجد قولقا:

این مسجد در روستای کاولکا ناحیه یورلان در 40 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و قدمت این مسجد حدود 100 سال است و ویژگی بارز آن طراحی گیاهی منحصر به فرد دیوارهای داخلی آن است.

نمونه هایی از این طرح ها شبیه شاخ گوسفند در صنایع دستی مردم ترکمن مانند نمد، فرش و پارچه های ابریشمی است که تنوع نقش و رنگ به کار رفته در این نقاشی ها خوشحال کننده و جالب است.


e1791a3f 3165 4c2f 956c 1661361034ed خبر خاکستری


آرامگاه شاهزاده نبی گلمان به شماره ثبت ملی 24233:

بقعه متبرکه شاهزاده نبی (ع) در ضلع جنوبی گلمان و مشرف به آن قرار دارد، این بقعه تاریخی در سال 1318 به دستور امیر عباس دیباج حاکم وقت منطقه مرمت شد. بنای امروزی تماماً متعلق به دوره پهلوی اول است.

ایوانی شش ضلعی با مصالح اصلی آجر، گچ، ملات گل و چوب است. این زیارتگاه در بین ساکنان منطقه از احترام بالایی برخوردار است و در اطراف آن قبرستان مدرن غلامان شکل گرفته است.


51b5b86d 8c5e 4c70 9d3e d5d6eca472db خبر خاکستری


دهکده توریستی دوید:

روستای داوودوه از توابع روستای یکه آسود و در نزدیکی آن در بخش جرگلان در 70 کیلومتری شهر راز مرکز شهرستان قرار دارد.

ترکمن های ساکن این روستا از ایل تکه هستند. این روستا دارای بافت معماری سنتی بسیار زیبایی است و مهم ترین مرکز قالی بافی ابریشم و پارچه های ابریشمی و سوزن دوزی سنتی است.

حفظ لباس های سنتی و اصیل ترکمنی و فرهنگ و آیین های سنتی از ویژگی های این روستا به عنوان مقصد گردشگری است.


e732b266 53b2 43c4 a616 f732d9c34fb7 خبر خاکستری


کوچه مرزی «قرخ امجک» عرقایه:

این تفرجگاه در یک کیلومتری جنوب غربی روستای مرزی عرقایه قرار دارد. این کوچه در میان دره ای صخره ای واقع شده و دارای پوشش جنگلی و چشمه است. پوشش جنگلی آن اغلب از درختان و همچنین میوه های وحشی مانند انار، انگور، انجیر و غیره تشکیل شده است.


6807e162 b5e4 4a10 8acc 9dd914f7fd94 خبر خاکستری


کوچه مرزی «قرخ امجک» عرقایه:

این تفرجگاه در یک کیلومتری جنوب غربی روستای مرزی عرقایه قرار دارد. این کوچه در میان دره ای صخره ای واقع شده و دارای پوشش جنگلی و چشمه است. پوشش جنگلی آن اغلب از درختان و همچنین میوه های وحشی مانند انار، انگور، انجیر و غیره تشکیل شده است.


ec82d10d 8a1e 44da b518 f811da1cdfe7 خبر خاکستری


روستای راسکان:

رستقان از توابع روستای رستقان بخش اعظم روستاهای مرزی شهرستان های راز و جرگلان است. این روستا با 300 خانوار و 1500 نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال شهر راز مرکز استان قرار دارد.

زبان و گویش مردم واقعی بابا است. از جاذبه های این روستا علاوه بر فرهنگ سنتی و آیین های محلی، باغ شاهی، مقبره شاهزاده حمید، چشمه سید نصیب و … می باشد و صنایع دستی وی دستبافت های کرکی مانند کلاه، دستکش و … بیشتر. روسری های کرکی

انتهای پیام/ آرزو رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید