سفر رئیس جمهور ایران به مسکو بسیار مهم است


ساعت: 17:56
تاریخ انتشار: 1400/10/30
کد خبر: 1802134

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با امیر عبداللهیان، سفر آیت الله رئیسی به مسکو را بسیار مهم دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مسکو به سر می برد، امشب (پنجشنبه 29 دی ماه) با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفتگو کرد.

لاوروف با اشاره به سفر آیت الله رئیسی گفت: اولین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه روز گذشته روسای جمهور دو کشور مذاکرات مفصلی داشتند، این مسیر را بسیار فشرده خواند و به سخنرانی آیت الله رئیسی در دومای روسیه اشاره کرد.

آیت الله رئیسی و ولادیمیر پوتین روز گذشته (چهارشنبه) در مسکو دیدار کردند. حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته در توئیتی درباره این دیدار نوشت: همکاری بسیار خوبی خواهد بود.

رئیس سازمان دیپلماسی کشور با اشاره به اینکه رهبران دو کشور بر سر یک نقشه راه بلندمدت به توافق رسیده اند، گفت: دنیای آینده مبتنی بر چندجانبه گرایی است.


* روسای جمهور دو کشور در فضایی صمیمانه و جدی با یکدیگر دیدار کردند

حسین امیرعبدالهیان شب گذشته در بیانیه ای درباره دیدار آیت الله رئیسی با پوتین اظهار داشت: روسای جمهور دو کشور بیش از سه ساعت در فضایی صمیمانه، جدی، کاملاً عملی و عملی با یکدیگر دیدار کردند. روسای جمهور دو کشور تقریباً به همه موضوعات روابط دوجانبه در بخش های سیاسی، استراتژیک، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی، فناوری و خصوصی و همچنین همه موضوعات مورد علاقه پرداختند. در همین راستا، روسای جمهور وزرای امور خارجه را موظف کردند تا نقشه راه 20 ساله برای همکاری های بلندمدت بین دو کشور تهیه کنند. فردا (پنجشنبه) با لاوروف در مورد این موضوع و سایر موضوعات دیدار خواهم کرد و در مورد برخی از موضوعاتی که باید توسط وزارت خارجه دو کشور رسیدگی شود، گفتگو خواهیم کرد و در مورد برنامه کاری به توافق خواهیم رسید.

امیر عبداللهیان افزود: گفتگوهای مفصلی بین روسای جمهور دو کشور در خصوص مسائل منطقه ای و توسعه منطقه از جمله حوادث یمن انجام شد و دو طرف بر ضرورت راه حل سیاسی و جنگ به دور از منطقه و البته نقش و نقش ایران تاکید کردند. و روسیه نیز برای کمک به برقراری صلح در کشورهای مختلف منطقه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: آقای پوتین همچنین تاکید کرد که ایران در دوره عضویت موقت خود در شانگهای نقش بسیار فعالی داشته است و از زمانی که از حدود سه ماه پیش به عضویت دائم این سازمان درآمد، ظرفیت زیادی به شانگهای اضافه شده است. در این رابطه پوتین ابراز خرسندی کرد و بر اهمیت نقش ایران تاکید کرد. در مسائل منطقه ای موضوع مقابله با یکجانبه گرایی و لزوم رسیدگی به چندجانبه گرایی مورد توجه روسای جمهور دو کشور قرار گرفت.


* تمجید از پوتین به دلیل موضع منطقی ایران در مذاکرات وین

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در خصوص مذاکرات وین برای رفع تحریم ها، مذاکرات مفصلی بین روسای جمهور دو کشور انجام شد و رئیس جمهور روسیه از موضع منطقی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تقدیر کرد.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: ما در دستگاه دیپلماسی موظفیم با تمام توان از استقلال سیاسی کشور دفاع کنیم، نه سیاست شرقی و نه غربی در حوزه استقلال سیاسی و سیاست ایجاد و توسعه روابط با شرق و شرق نیست. غرب به نفع هر دو طرف است، ما آن را دنبال خواهیم کرد و این با استقلال سیاسی و توجه به این حوزه متفاوت است که ما به دقت آن را رصد می کنیم. هر جا که منافعی در کشور وجود داشته باشد، با قدرت مطابق با شرایط موجود دنبال می کنیم. سیاست خارجی اصولی کشورمان

این دومین دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه در مسکو است. در 4 اکتبر، امیرعبدالیان به مسکو سفر کرد و یک روز بعد، در 5 اکتبر، با همتای روس خود دیدار کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید