سفر طولانی به قطر سناریوهای منطقه ای نظام سلطه را خنثی می کند


ساعت: 14:37
تاریخ انتشار: 14/05/12
کد خبر: 1810968

سلیمان دوست گفت: سفر رئیس جمهور ایران اسلامی به دوحه قطر می تواند بسیاری از سناریوهای منطقه ای نظام سلطه و صهیونیسم بین المللی را در منطقه غرب آسیا و به ویژه جهان اسلام خنثی کند.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی سلیمان دوست به گلستان ما گفت: اسناد، گزارش ها و مشاهدات میدانی نشان می دهد که آمریکا با استفاده از سناریوی ترس از ایران توانسته است کشورهای حوزه خلیج فارس را به افزایش حضور نظامی و اقتصادی خود در منطقه استراتژیک غرب آسیا متقاعد کند.


وی افزود: به عنوان یکی از سیاست های راهبردی، کلان و رسمی دولت سیزدهم، سیاست نگاه به شرق و به ویژه راهبرد همکاری صمیمانه و نزدیک با همسایگان است و همواره می تواند شامل همه کشورهای حاشیه خلیج فارس شود.


این کارشناس سیاسی گفت: بنابراین و با توجه به این اصل استراتژیک، منطقه خلیج فارس و همسایگان آن برای جمهوری اسلامی ارزش بالایی دارد.


سلیمان دوست ادامه داد: اگرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اقدامات زیادی برای آسیب رساندن به روابط تهران با کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شده است، اما جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده تا از این امر جلوگیری کند.


وی گفت: سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به دوحه قطر نشان دهنده اهمیت خلیج فارس در سیاست های کلان و راهبردی جمهوری اسلامی ایران است. سلطه و صهیونیسم بین المللی است.


این کارشناس سیاسی ادامه داد: در کنار منافع کلان اقتصادی همکاری های منطقه ای به ویژه همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس، امنیت جمعی یکی از نیازهای امروز خلیج فارس است و برای ایران اسلامی از اولویت ویژه ای برخوردار است. آنها روابط خوبی با یکدیگر دارند و می توانند زمینه امنیت محلی منطقه را در کنار عمان، کویت و برخی کشورهای دیگر فراهم کنند.


سلیمان دوست گفت: حمایت ایران از قطر در دوران محاصره اقتصادی این کشور توسط عربستان و متحدانش می تواند زمینه ساز این همکاری های منطقه ای باشد.


وی تصریح کرد: از آنجایی که قطر وارد عرصه شناسایی با کشورهای محاصره شده و جایگاه ویژه ای در شورای همکاری خلیج فارس نسبت به چند سال اخیر دارد، ممکن است معادلات سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی منطقه را به نفع خود تغییر دهد. ایران اسلامی.«ببخش.


این کارشناس سیاسی گفت: ضمن اینکه سفر آقای رئیسی در جهت دهی به بازار جهانی گاز بسیار موثر خواهد بود.


سلیمان دوست افزود: با توجه به اینکه مداخله خارجی به ویژه نیروهای خارجی همواره مانع ایجاد و گسترش رایزنی های دیپلماتیک بین تهران و دوحه در سال های اخیر شده است، سفر آیت الله رئیسی می تواند مقدمه ای برای گسترش همکاری ها بین تهران و پایتخت دیگر باشد. زبانهای عربی منطقه.


به گفته وی؛ دوحه علاوه بر مذاکرات هسته ای ایران و غرب همواره به دنبال نزدیک شدن ایران و آمریکا به یکدیگر و جلوگیری از تشدید تنش بین تهران و کشورهای غربی بوده است.


این کارشناس مسائل سیاسی افزود: بنابراین سفر آیت الله رئیسی به دوحه حاوی پیام هایی برای کشورهای منطقه است، پیامی مبنی بر این که ایران از ابتکارات منطقه ای برای کاهش تنش حمایت می کند و برای همسایگان خود احترام خاصی قائل است.


سلیمان دوست گفت: شایان ذکر است در صورت تنش مرزی بین اوکراین و روسیه; غرب به دنبال پر کردن شکاف بین تولیدکنندگان بزرگ گاز و استفاده از توانایی دو طرف برای کنترل یکدیگر است. و از آنجایی که قطر و روسیه بزرگترین تولیدکنندگان گاز در جهان هستند، غرب در تلاش است تا با جایگزینی گاز روسیه به جای گاز قطر، رقابت ناسالم بین کشورهای تولیدکننده گاز ایجاد کند.


وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی نقش مهمی در تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارد، گفت: ایران می تواند نقش واسطه ای در بازار گاز داشته باشد و با ایفای نقش پویاتر از رقابت ناسالم بین تولیدکنندگان گاز جلوگیری کند. کشورهای صادرکننده گاز مسیر آینده بازار جهانی گاز را به نفع همه کشورهای عضو خواهند چرخاند و قطعا سفر آیت الله رئیسی در هدایت بازار جهانی گاز موثر خواهد بود.


این کارشناس مسائل سیاسی سفر آقای رئیسی را گامی بسیار موثر در جهت انسجام منطقه ای دانست و افزود: این سفر می تواند از تقویت نیروهای آمریکایی در خلیج فارس به ویژه در امارات جلوگیری کند، زیرا آمریکا در تلاش است ایران را بترساند. خلیج فارس را متقاعد کنید تا حضور نظامی خود را افزایش دهد.


سلیمان دوست ادامه داد: سفر آقای رئیسی به دوحه حاکی از این است که جمهوری اسلامی تهدیدی برای کشورهای منطقه نیست و می تواند طرح آمریکا برای ایران هراسی در منطقه را خنثی کند.


وی تصریح کرد: بنابراین تعامل مثبت ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای امنیت منطقه، امنیت انرژی و صلح در جهان اسلام و غرب آسیا ضروری و حیاتی است که یکی از اهداف اصلی آقای رع است. آسان


این کارشناس سیاسی گفت: اگرچه ایران اسلامی همواره آغازگر برنامه های صلح و دوستی در خلیج فارس بوده است، اما به نظر می رسد کشورهای منطقه اخیرا به اهمیت گسترش روابط با جمهوری اسلامی پی برده و به دنبال بهبود روابط هستند. . با تهران.”


سلیمان دوست گفت: بنابراین با کاهش بیشتر مداخلات خارجی در منطقه، نزدیکی کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش و تنش ها کاهش می یابد.


وی افزود: سفر آقای رئیسی به دوحه باعث تخریب دیوارهای بی اعتمادی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس می شود و این سفر دیوارهای بی اعتمادی را که بعضا توسط بازیگران خارجی ساخته و پرداخته می شود از بین می برد و زمینه را فراهم می کند. دستیابی به درک متقابل بهتر و گامی مثبت در جهت درک نیازها و دغدغه های همسایگان و انسجام منطقه ای خواهد بود.


این کارشناس سیاسی گفت: با توجه به مطالب فوق، سفر آقای رئیسی به دوحه قطر و چهارده تفاهم نامه امضا شده بین دو کشور پس از سفر به روسیه و توافقات انجام شده با روسیه و همچنین سفر وزیر امور خارجه به چین و پیگیری یک سند راهبردی.» در این میان، همه می‌توانند به اهمیت نگاه به شرق و تشکیل ائتلاف قدرت‌های شرقی در مواجهه با اقدامات خصمانه و یکجانبه غرب مسلط در این برهه بسیار حساس از تاریخ بشر توجه داشته باشند. .


سلیمان داست ادامه داد: همه این اتفاقات نشان دهنده کاهش نظام مند و متوازن هژمونی منطقه ای و به تبع آن نظام سلطه جهانی به رهبری آمریکای جهانخوار و صهیونیسم بین المللی به دلیل چرخش دیدگاه ها، روندها و تعاملات با مشرق زمین است. “


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید