سنگ نگاره های جربت، نقش آفرینی هنری در دامنه کوه های جاجرم + تصویر


ساعت: 11:06
تاریخ انتشار: 1401/01/11
کد خبر: 1818627

سنگ نگاره های جربت مجموعه های بسیار زیبا و متنوعی از هنر صخره ای شمال شرق کشور است که در هشت کیلومتری شرق روستا در شهرستان جاجرم قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری جاجرم، این سنگ نگاره ها در منطقه کوهستانی غرب دشت جاجرم و در ارتفاع ۱۳۲۰ متری از سطح دریا که محیطی نیمه بیابانی و استپی است قرار دارند.

وجود منطقه حفاظت شده و حفاظت شده در میانداش و زیستگاه حیوانات پلکانی از جمله یوزپلنگ آسیایی در نزدیکی روستای جوربت، اهمیت بازدید از این بنا را برای گردشگران دو چندان می کند.

مجموعه سنگ نگاره ها که در زبان محلی به «سنگ منقوش» معروف است، در دره ای بسته و باریک در جبهه شمالی کوه اوزون قرار دارد. آرام آرام به کال شور منتهی می شود تا پس از سفری طولانی در شن های کویر مرکزی فرو برود. در دره مجموعه ای از برآمدگی های صخره ای وجود دارد که به دلیل نوع سنگ ها و نوع فرسایش، قسمت های زیادی از آن به صورت سنگ های بزرگ و ریز از بدنه اصلی جدا شده و تا پای شیب غلتیده است. .

بسیاری از سنگ هایی که در شیب شیب افتاده بر اثر عوامل جوی سیاه شده و بوم مناسبی برای حکاکی فراهم کرده است. از این رو از دوران پیش از تاریخ تا دوره مدرن نقش های مختلفی به طور مداوم بر روی هم بر روی این سنگ ها حک شده است.

همه این نقش ها با برخورد سنگ یا ابزار فلزی تیز به صورت «کوبنده» به سنگ ها زده می شود. بر روی صخره ها می توان نقش حیوانات وحشی مانند کل و بز کوهی با شاخ های بلند و خمیده، آهو، پلنگ و مار را مشاهده کرد. علاوه بر این، در این مجموعه تصویری از انسان پیاده و سواره با موقعیت های مختلف مانند رقص آیینی به صورت فردی یا گروهی و یا در صحنه شکار، نقش سگ، شتر، گاو و برخی حیوانات خانگی دیگر در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

در میان نقش‌ها می‌توان نقش‌های هندسی و نشانه‌های نمادین، ابزار نظامی، کتیبه‌هایی با فونت‌های عربی و فارسی و از همه جالب‌تر نقوش دست انسان را مشاهده کرد.

اغلب محققان نقوش صخره‌ای مشابه در سایر نقاط ایران و جهان را مجموعه‌ای از نقش‌های آیینی مرتبط با باورهای مذهبی مردمان باستان می‌دانند و معتقدند که مفاهیم و باورهای مذهبی مردمان پیش از تاریخ در آن نهفته است.

گروهی از محققان نیز معتقدند که این نقش ها را چوپانان محلی برای تفریح ​​و سرگرمی ایفا می کردند و به آن «انگیزه شبان» می گفتند. توجه به شمایل نگاری نقوش صخره ای ضربت نیز وجود چندین سبک هنری کاملا متفاوت را در کنار هم نشان می دهد. برخی از نقوش کاملاً زنده و طبیعت گرایانه هستند و به دلیل گونه شناسی و همچنین میزان بارندگی، به احتمال زیاد مربوط به دوره ماقبل تاریخ است.

گروهی از نقوش نیز تماماً از فلز ساخته شده و با توجه به نوع نقاشی و گاه ارتباط آنها با کتیبه های مجاور دوره اسلامی ایجاد شده است. این منطقه به دلیل غنای اکولوژیکی و تنوع حیات وحش، یکی از پناهگاه های ارزشمند حیات وحش ایران به شمار می رود و ساکنان منطقه و نواحی مجاور آن در دوران پیش از تاریخ از سنگ نگاره ها به عنوان شکارگاه استفاده می کردند و در همان زمان اولین نقوش نقاشی می شد. روی سینه های روی صخره ها

این مجموعه ارزشمند از نقاشی های صخره ای در سال 1387 با شماره 24662 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و تاکنون علاوه بر انتشار کتاب های فارسی و انگلیسی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی ، این اثر در قالب بروشور و مقالات علمی در مجلات تخصصی داخلی و بین المللی معرفی شده است.


338492b2 744c 4f98 a59b 58dfb377dbb3 خبر خاکستری


ae97423a 0068 4ef6 b525 545c1e2426e1 خبر خاکستری


3c3d90cb 392f 409f a037 9bfe82678a98 خبر خاکستری

انتهای پیام/ تقی زاده

دیدگاهتان را بنویسید