سه سناریو برای افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران

سه سناریو برای افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران

در رابطه با افزایش حقوق در سال آینده، صحبت از 20 درصد است. این با شرطی است که اخیراً رئیس جمهور داده است. این افزایش حقوق و پرداخت حقوق به کارمندان باید بر اساس میزان بهره وری و عملکرد آنها از سال آینده باشد.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، آنچه برای کارگران، کارمندان و بازنشستگان اهمیت پیدا می‌کند، میزان افزایش دستمزدی است که در سال آینده خواهند داشت.

سال گذشته دولت با افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان و مستمری بگیران موافقت کرد که حداقل دستمزد کارمندان و مستمری بگیران به 5 میلیون و 600 هزار تومان رسید. این رقم به این معناست که هیچ کارمند یا مستمری بگیر دولتی نباید کمتر از این رقم درآمد ماهانه داشته باشد.

اما این میزان با تورم فعلی مطابقت نداشت و در اواسط سال دولت مجبور شد برای افزایش مجدد دستمزدها از مجلس مجوز بگیرد. بر این اساس حقوق تمامی مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​بین 900 هزار تومان تا دو میلیون تومان و حقوق کارکنان دولت نیز به دلیل افزایش حقوق کودک و موارد دیگر بین 2.5 تا 3 میلیون تومان افزایش یافت.

افزایش 20 درصدی حقوق در سال آینده؟
اما اکنون در رابطه با افزایش حقوق در سال آینده صحبت از 20 درصد است. این با شرطی است که اخیراً رئیس جمهور داده است. این افزایش حقوق و پرداخت حقوق به کارمندان باید بر اساس میزان بهره وری و عملکرد آنها از سال آینده باشد.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق کارکنان در سال آینده و احکام مندرج در لایحه بودجه 1402 گفت: پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه افزایش 20 درصدی حقوق است که البته این پیشنهاد نهایی نیست و ممکن است توسط دولت تایید نشود.

وی افزود: به طور کلی سه مدل مختلف افزایش حقوق برای سال آینده در دولت پیشنهاد شده است که یکی از پیشنهادات این بود که به جای افزایش 20 درصدی حقوق همه کارکنان، مقیاس و افزایش حقوق برای دهک‌های دارای حقوق بیشتر باشد. درآمد کم (کارمندان دولت).

به گفته وزیر اقتصاد، با وجود بررسی مفاد لایحه بودجه، تصمیم گیری برای افزایش حقوق کارکنان به جلسات روز شنبه موکول شده است.

فرمول احتمالی برای افزایش حقوق
این در حالی است که رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرد که افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران در لایحه بودجه هنوز نهایی نشده است، اما فرمول جدیدی برای این کار پیشنهاد شده و در حال بررسی است. بنابراین می توانیم بر اساس کارآیی سیستم و نیروی کار حقوق بشر را افزایش دهیم.

میشم لطیفی درباره آخرین وضعیت افزایش دستمزد و تاثیر آن بر بهره وری در این زمینه در لایحه بودجه 1402 گفت: در این زمینه پیشنهادی ارائه شد و بر این اساس قرار شد بخشنامه ای با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه ارائه شود. سازمان ملی بهره وری تا با کمک متولی نهادها انجام شود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور بر افزایش دستمزد و حقوق بر اساس بهره وری تاکید دارد، تصریح کرد: البته این بخشنامه سه قسمتی دارد و به دلیل اینکه در دولت در حال نهایی شدن است، هنوز تصویب نشده است. بر اساس این پیشنهاد، بخشی از افزایش حقوق سال آینده به صورت درصدی، بخشی به صورت عددی ثابت و بخشی دیگر بر اساس بهره وری خواهد بود.

معاون رئیس جمهور گفت: بخشی از ارزیابی عملکرد در این حوزه مربوط به عملکرد دستگاه است که کل این دستگاه را نشان می دهد و دومی مربوط به عملکرد مردم است و می توان بخشی از آن را به تعویق انداخت. جبران خدمات بر اساس ترکیب آنها و بر اساس ارزیابی عملکرد آنها بیایید یک مشکل ایجاد کنیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی در پاسخ به سوال ایسنا که آیا افزایش 20 درصدی حقوق در لایحه بودجه سال آینده نهایی و تصویب شده است یا خیر؟ وی گفت: هنوز چیزی تصویب نشده و در دولت در حال بررسی است زیرا باید ابتدا منابع درآمدی دولت بررسی شود. بنابراین هنوز چیزی در لایحه تصویب نهایی نشده است. اما مسئله اصلی این است که تصمیمات دولت منجر به تورم نمی شود.

سید محمدرضا میرتاج الدین عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که گفته می شود احتمال افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان و مستمری بگیران در سال آینده وجود دارد، گفت: بررسی خواهیم کرد. این موضوع با توجه به شرایط است اما افزایش حقوق باید بیشتر از سال جاری باشد.

میرتایودینی با بیان اینکه در حال حاضر افزایش دوبرابری حقوق نسبت به سال قبل را مد نظر دارند و می تواند بیشتر از این هم باشد، افزود: برای سال 1401 در بودجه 10 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده که این افزایش 10 درصدی نیز در اواسط سال رخ داده است. در مجموع 20 درصد افزایش یافته است. احتمالا برای سال آینده 20 درصد افزایش داشته باشیم تا موارد دیگر دیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید