سه کشور اروپایی از عبور لاوروف از حریم هوایی خود جلوگیری کردند

بر اساس این گزارش، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: سه کشور همسایه صربستان شامل بلغارستان، مقدونیه شمالی و مونته نگرو حریم هوایی خود را به همراه سرگئی لاوروف به روی هواپیما بسته و از سفر او به بلگراد، پایتخت صربستان جلوگیری کردند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه بسته شدن حریم هوایی آنها در هر سه طرف هواپیمای لاوروف را مختل کردن کانال دیگر ارتباط با روسیه توصیف کرد.

زاخارووا افزود که قرار بود هیئت روسی به بلگراد سفر کند، اما اعضای اتحادیه اروپا و ناتو حریم هوایی خود را بستند و کانال ارتباطی دیگری با روسیه را مسدود کردند.

در همین حال، کشورهای عضو اتحادیه اروپا اخیراً در مورد بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه به اجماع رسیده‌اند که مشخصاً درآمدهای نفتی مسکو را هدف قرار می‌دهد. ایالات متحده و متحدان اروپایی آن معتقدند که می توانند از تحریم ها برای وادار کردن روسیه به پایان دادن به جنگ در اوکراین استفاده کنند.

از آغاز جنگ در اوکراین، روابط روسیه و کشورهای اروپایی به تنش‌ترین وضعیت خود رسیده است و اتحادیه اروپا شش دور تحریم‌های شدید علیه روسیه اعمال کرده است.

لازم به ذکر است که روسیه عملیات نظامی ویژه خود را در 24 فوریه سال جاری (26 مارس سال گذشته) در اوکراین به منظور غیرنظامی و غیر ملی کردن این کشور آغاز کرد. این اقدام روسیه زمانی انجام می شود که مقامات می گویند مسکو چاره ای جز مخالفت با سیاست های خصمانه غرب و ائتلاف نظامی ناتو ندارد.

مقامات روسیه بارها گفته اند که اگر اوکراین قصد خود را برای بازگشت به میز مذاکره اعلام کند، مسکو پاسخ مثبت خواهد داد و فقدان اراده اوکراین به بن بست منجر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید