سوء استفاده: تاکسی ها دارای پلاک / تاکسی 'T' و 'A' هستند اما مسافر حمل نمی کنند

سوء استفاده: تاکسی ها دارای پلاک / تاکسی 'T' و 'A' هستند اما مسافر حمل نمی کنند

شماره آنها “ت” و “الف” است اما قرار نیست مسافر سوار کنند، برخی از رانندگان تاکسی از این شماره هایی که دارند سوء استفاده می کنند.

شماره آنها “ت” و “الف” است، اما قرار نیست مسافر سوار کنند، برخی از رانندگان تاکسی از این شماره هایی که دارند سوء استفاده می کنند. آنها این خودرو را فقط برای دور زدن طرح آلودگی هوا و طرح ترافیک، استفاده بیشتر از سهمیه بنزین و حمل کالا به بازار تهیه کرده اند. بدتر از آن، اگر تصمیم به سوار کردن مسافر داشته باشند، اغلب بیشتر از قیمت تعیین شده هزینه می گیرند، سپس مسافر و راننده با هم بحث می کنند و در بیشتر موارد مسافر مجبور به پرداخت کرایه می شود. خواهد بود

ایرادات اساسی در سازمان تاکسیرانی شهر تهران وجود دارد که مفید بودن آن را مورد تردید قرار می دهد. اگر این سازمان نبود، امید می رفت با عوامل دیگر و یا حتی خود به خود از ایرادات کاسته شود، اما اکنون با وجود این ایرادات بزرگ، به نظر می رسد نبود این سازمان بهتر از حضور آن است.

برخی از مردم برای ورود به این طرح و استفاده از سهمیه بنزین آن تاکسی را به عنوان خودروی شخصی خریداری کرده‌اند، چیزی که برخی از شهروندان گزارش داده‌اند و می‌گویند فردی را در همسایگی خود می‌شناسند که راننده تاکسی نیست، اما تاکسی دارد. این موضوع سال ها پیش به سوژه صدا و سیما تبدیل شد و دوربین های تلویزیونی تعدادی از این فرصت طلبان را ردیابی کردند و گزارشی تهیه کردند اما به نظر می رسد سودهای کلانی که به جیب برخی افراد می رود دلیل ادامه این کلاهبرداری باشد.

علاوه بر این، برخی از این تاکسی ها در حال حرکت خالی یا فقط به دنبال مسافر هستند، ترافیک را کوتاه تر می کنند. مسافران گزارش می دهند که بسیاری از تاکسی ها را دیده اند که با اکراه رد می شوند و مسافران را سوار نمی کنند. بدتر از آن، گفته می شود که برخی از تاکسی ها به جای سوار کردن مسافر، بار به بازار حمل می کنند. این عیب بزرگ را می توان مانند عیب قبلی شناسایی و رفع کرد، اما انگار چشم مدیران سازمان تاکسیرانی این را نمی بیند!

مشکل بعدی که فراگیرتر است این است که برخی از رانندگان تاکسی بیشتر از کرایه مصوب می گیرند، اگر در یک سوم مسیر اصلی مسافری را سوار و پیاده کنند، کل مسیر را شارژ می کنند. علاوه بر این، اگر سوال «هوای بارانی و تغییر ناگهانی رفتار تاکسی! و با اضافه کردن ناتوانی در برقی کردن تاکسی ها برای چندین سال متوجه می شویم که چرا سازمان تاکسی ها اصلا وجود ندارد!

تاکسی بدون مسافر

در ساعات خاصی از روز که خیابان های شهر مملو از مسافر و ماشین است، برخی از رانندگان به پشتی صندلی های خود تکیه می دهند و پای خود را روی پدال گاز می گذارند و فقط به جلو نگاه می کنند. آنها به تمام مسافرانی که در کنار خیابان یا در چهارراه ها ایستاده اند نادیده می گیرند و حتی از آنها نمی پرسند مقصدشان کجاست تا بتوانند با او در یک جاده باشند و او را سوار کنند. گویا این رانندگان اصلا برای سوارکردن به خیابان نیامده اند.

هدف برخی از رانندگان تاکسی از تردد در سطح شهر متفاوت است. با اینکه مجوز تاکسی دارند اما به کار خودشان مشغول هستند و چون کنترل کافی روی کارشان وجود ندارد آزادانه به این تخلف ادامه می دهند. این مشکل توسط برخی از مسافران تایید شده است. برای مثال خانم شریفی یکی از مسافرانی است که هر روز از تاکسی برای رفت و آمد از منزل تا محل کار استفاده می کند. او از بی‌تفاوتی بسیاری از رانندگان تاکسی برای سوار کردن مسافران ابراز تاسف می‌کند: «تقریبا هر روز تاکسی‌های خالی را می‌بینم که بدون توجه به مسافرانی که در خیابان بتل ایستاده‌اند، می‌روند و می‌روند. اگر تاکسی های خطی هستند که باید مسافر داشته باشند، اگر تاکسی های توریستی هستند که باید در طول مسیر مسافران را سوار کنند. واضح است که آنها برای کار دیگری در شهر تردد می کنند که باید توسط مسئولان بررسی شود.» این مسافر ادامه می دهد: در حالی که تاکسی ها برای سفر از ایمنی بیشتری برخوردار هستند، گاهی مسافران مجبور می شوند برای زودتر رسیدن به مقصد، سوار خودروهای شخصی شوند.

آقای جهانی یکی دیگر از پایتخت نشینان است که از تردد تاکسی های خالی گلایه می کند: «برخی از رانندگان تاکسی با شکم پر مسافران را سوار می کنند. آن‌ها یا از کنار مسافرانی که در کنار جاده هستند عبور می‌کنند و در حالی که کسی از آنها سؤال نمی‌کند، هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند. در نتیجه مسافرانی مثل من که منتظر تاکسی هستند باید مدت زیادی منتظر رسیدن تاکسی بمانند.»
دور زدن طرح ترافیک با خرید تاکسی

شهرداری تهران از یک سو برای رفع آلودگی هوا و ترافیک برنامه ریزی می کند، از سوی دیگر دفاتر تجاری تعاونی با شماره ثبت «الف» فعالیت می کنند و به مشتریان خود این اطمینان را می دهند که با خرید تاکسی می توانند طرح ترافیک را دور بزنند. این دفاتر بازرگانی که معلوم نیست با چه مجوزی و تحت چه سازمانی کار می کنند، آگهی تاکسی خود را هر کجا که می توانند منتشر می کنند و تاکسی می فروشند.

ناشر یکی از این آگهی‌ها که زنی جوان است، نحوه فروش و واگذاری تاکسی‌ها به افراد را این‌گونه توضیح می‌دهد: «تعداد تاکسی‌ها اجازه تردد در خارج از شهر را دارند و حتی خانم‌ها نیز می‌توانند آن‌ها را داشته باشند». که خودرو را به صورت قراردادی خریداری می کنید و پس از انجام کارهای مربوط به آن سند را امضا می کنید و پس از تغییر شماره ثبت می توانید با گواهینامه عادی خود در شهر تردد کنید و آزادانه وارد طرح ترافیک شوید. فروش در دفتر فروش تعاونی‌اش می‌گوید: قیمت ماشین‌های تعاونی از 150 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 400 میلیون تومان می‌رسد، شما می‌توانید خودروی مورد نظر خود را بر اساس بودجه خود انتخاب کنید، او ماشین‌ها را هم گارانتی می‌کند. معاینه فنی: ” نگران وضعیت خودرو نباشید. “دفتر تعاونی ما فقط خودرویی را می پذیرد که از نظر فنی و مکانیکی سالم باشد.”

متأسفانه وجود این دفاتر فروش و عملکرد نامناسب سازمان تاکسیرانی باعث شد تا افرادی که از تمکن مالی نسبتاً خوبی برخوردارند می توانند به عنوان خودروی دوم خود یک «ماشین تاکسی» خریداری کنند و فقط برای سفر در محدوده طرح ترافیک از آن استفاده کنند. و طرح آلودگی هوا
بار به جای مسافر!

اواخر مردادماه بود که وحیدرضا انارکی محمدی، شهردار منطقه 12 گفت: برخی از تاکسی ها به ویژه در محدوده بازار تهران تبدیل به وسیله نقلیه شده و مسافربری نمی کنند. بر این اساس از دو ماه قبل (اول تیرماه سال جاری) با اضافه شدن گشت های سیار در سطح مناطق شش گانه منطقه 12، نظارت بر تخلفات رانندگان تاکسی در این منطقه تشدید شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای این طرح تاکنون نزدیک به 250 پرونده متخلف در منطقه 12 به ثبت رسیده است، افزود: طرح برخورد با تخلفات تاکسیرانی برای ساماندهی تردد و قانونی شدن رانندگان تاکسی ادامه خواهد داشت. “

انارکی محمدی اعلام کرد: در صورت مشاهده تخلف از سوی رانندگان تاکسی، شهروندان می توانند با تماس با سامانه 137 پلاس و ثبت و گزارش تخلف به رانندگان تاکسی باربری، برای تسریع در برخورد و پیشگیری از متخلفان به ما کمک کنند.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که مشکلات دیگری از جمله وجود تعاونی های خرید و فروش تاکسی های شخصی و همچنین سوء استفاده از تاکسی توسط عده ای که باید در جهت کاهش آلودگی هوا و ترافیک تلاش کنند اما صرفا برای مسافرت می کنند. منافع شخصی، باقی خواهد ماند. به نظر می رسد باید عزم جدی برای برخورد با این تخلفات وجود داشته باشد نه اینکه تنها یک منطقه از تهران برای رفع این مشکل اقدام کند.
منبع: روزنامه جوان