سیدمحمد خاتمی: نمی دانیم به خاطر پیروزی انقلاب شادی کنیم یا از انحراف ایجاد شده عزاداری کنیم؟

سیدمحمد خاتمی: نمی دانیم به خاطر پیروزی انقلاب شادی کنیم یا از انحراف ایجاد شده عزاداری کنیم؟

اعضای مجمع روحانیون مبارز عصر دوشنبه (17 بهمن) با حضور در مرقد امام خمینی (ره) با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.

در این مراسم که با حضور آیت الله سید محمد موسوی دبیر کل خوئینی ها و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی رئیس شورای مرکزی برگزار شد، اعضای مجمع روحانیون مبارز در محل ادای احترام کردند. قبر امام راحل و قرائت فاتحه در چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی به ایشان تجلیل کردند.

در حاشیه این مراسم جلسه مجمع روحانیون مبارز با حضور یاد و خاطره امام حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در این دیدار با تاکید بر اینکه در عظمت امام شکی نیست، گفت: امام شخصیت برجسته ای است که از نظر عرفان، قضاوت، فقه و نیز شخصیت بزرگی است. سیاست و اینکه او به این ملت کمک کرد. آنها موفق شدند یک رژیم استبدادی وابسته را سرنگون کنند، این مسئله مهمی است.

رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز افزود: من عظمت امام را می دانم زیرا ایشان بنیانگذار جمهوری اسلامی هستند. «جمهوری» به همان معنایی که در دنیا هست و «اسلامی» به شکلی که در آستانه انقلاب مطرح شد و بر اساس آن از مردم رأی گرفته شد. اما امروز نمی دانیم برای پیروزی انقلاب باید جشن گرفت و شادی کرد یا برای انحرافی که در راه آن ایجاد شد عزاداری کرد؟! این سوال بسیار مهم است و ما باید تعریف کنیم که امروز از چه چیزی دفاع می کنیم.

وی ادامه داد: البته معتقدم در زمان امام انحرافاتی وجود داشت، اما امام الحمدالله در اواخر عمرشان می فرمایند: «انشاءالله تصمیم گرفته ام شرایط در همه زمینه ها به گونه ای باشد که همه بر اساس آن حرکت کنیم. به قانون اساسی». آنچه در آن سال ها انجام می شد مربوط به جنگ بود. مصلحت نظام و اسلام ایجاب می کرد که گره های کور قانونی به سرعت به نفع مردم و اسلام بازگردد. اما در آنچه واقعاً اتفاق افتاد، شاهد چندانی مبنی بر تحقق سخنان او نمی بینیم. یعنی اگر امروز بخواهیم از امام محافظت کنیم باید بگوییم چه می خواست و اگر آن اهداف محقق می شد چه می شد؟ پس بیایید بگوییم واقعاً چه اتفاقی افتاده است و برای بازگشت به معیارهای تعیین شده چه باید بکنیم؟!

خاتمی با اشاره به اینکه آنچه در 22 فروردین به آن رأی داده شد «جمهوری اسلامی» بود، یادآور شد: البته جمهوری اسلامی یک ابهام دارد. حقیقت اسلام روشن است، اما اسلام در حوزه اجتماعی باید به گونه ای باشد که بتواند با جمهوریت سازگار باشد. نمی خواهم از روی عمد بگویم، اما متأسفانه اتفاقی که افتاد متفاوت بود.

وی با اشاره به اینکه امام واردکننده جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: معتقدم جمهوری اسلامی می تواند پاسخگوی نیازهای زمانه ما، خواسته های مردم باشد و راهی برای زندگی بهتری که شایسته این ملت است باز کند. امیدوارم خداوند متعال ما را در حفظ امام یاری کند یا حداقل این مطالب را اعلام کند که از چه جایگاهی امام را می دانیم و او و مردم چه می خواستند و اگر انحرافی از این موضوع وجود داشت برای رهایی از این موضوع چه باید کرد. انحراف .تا او را موفق کنیم تا بتوانیم در جهت رضایت خودش و رفاه مردم و کشور و جامعه عمل کنیم. من معتقدم که ما می توانیم خواسته های گفته شده را از مبانی امام استخراج کنیم، زیرا این چیزها چندان پنهان نیست.

رئیس شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: اگرچه دیگران سعی می کنند رویه و روشی را که در پیش گرفته اند به امام نسبت دهند، اما معتقدم این امام بود که «جمهوری اسلامی» را مطرح کرد و مردم نیز از آن حمایت کردند. ، اما در عمل اتفاقی که افتاد انحراف از آن مسیر بود.

در آخر گفت: مهم این است که پروردگار به ما توفیق دهد، اولاً راه را بشناسیم و ثانیاً موفقیت پیدا کنیم و راهی را که باید طی کنیم طی کنیم.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز در ابتدای این دیدار در سخنانی یادآور شد: مجمع روحانیون مبارز در واقع با تایید فکری و معنوی امام و به ویژه با عنایت خاطره گرامی ایشان تشکیل شد. مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد آها; و رسالت این مجمع دفاع از اهداف والای انقلاب اسلامی و آرمان های امام است و بحمدالله در این دوران طولانی شکل گیری توفیق یافت که در فراز و نشیب تاریخ انقلاب و وقایع پس از رحلت امام علی رغم همه محدودیت ها و مشکلات، باید تا حد امکان در اعلام مواضع و حضور سیاسی خود تلاش کند – و گاهی که با حضور رسمی مشکل دارد، در سکوت به زندگی سیاسی خود ادامه دهد. و برگزاری جلسات غیررسمی و غیرعلنی و موثر در تاریخ سیاسی کشور.

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری افزود: عزت مجمع در این مدت حرکت در مسیر مستقیم امام و پافشاری بر آرمان ها و ارزش های والایی است که امام و ملت ایران به دنبال آن بودند. در دوران انقلاب اسلامی.» اما با سؤالات و مشکلاتی نیز مواجه بود.

وی در پایان سخنان خود گفت: باید یادی کنیم از اعضای مجمع که در بین ما بودند و امروز در بین ما نیستند. مثل مرحوم آیت الله طوسلی، آیت الله خلخالی و آقایان درچه ای، محتشمی و صدوقی که واقعا جای همه اینها نیست. از خداوند می خواهیم که همه آنها را رحمت کند و در کنار امام و شهدا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید