سیستم مدیریت به هم ریخته است / کارمندان از ایده تغییر سازمانی “راضی” نیستند

ساعت: 10:56
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1802911

حامد رضایی با تاکید بر اینکه سیستم مدیریتی ما دچار روزمرگی و تعهد است، گفت: معیار درستی برای استفاده بهینه از سرمایه انسانی وجود ندارد. پس از مدتی مدیران ما به دلیل عدم توجه به نظرات و تخصص های ارزنده در دستگاه های اجرایی ناکارآمد شناخته شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حامد رضایی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما با تاکید بر اینکه نیروی انسانی باید به عنوان سرمایه در توسعه و تعالی سازمان ها دیده شود، اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان مجرب به دلیل سهل انگاری و بی توجهی به حاشیه رانده شده اند. مورد توجه قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه سیستم مدیریتی ما دچار روزمرگی و تعهد است، افزود: معیار درستی برای استفاده بهینه از این دارایی ها وجود ندارد. پس از مدتی مدیران ما به دلیل عدم توجه به نظرات و تخصص های ارزنده در دستگاه های اجرایی ناکارآمد شناخته شدند.

وی گفت: ما بین تفکر فرهنگ سازمانی و فرهنگ استقرایی مدیران نوظهور فاصله زیادی داریم. این یکی از چالش های توسعه استان است.

رضایی با بیان اینکه حرکت به سمت توسعه نیازمند نگاه توسعه یافته است، گفت: با این تغییرات کوچک، قبیله ای و قبیله ای هرگز نمی توانیم در توسعه استان سهیم باشیم. دگرگونی به معنای واقعی باید اساسی و زیربنایی باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم این سبک ها، مدل ها و رویکردهای مدیریتی که تاکنون جواب نداده و موفق نبوده اند، در جایی ثبت شود تا مدیران مبتدی و جدید ما عمل نکنند، ما مانده ایم با تجربه و اشتباهات مدیریت.

این مدرس دانشگاه گفت: کارکنان در دستگاه های دولتی به سه گروه راضی، مانع و زیردست و بدون تغییر سازمانی تقسیم می شوند.

رضایی افزود: گروه مانع; آنها کارکنانی هستند که مانع هرگونه تغییر، تحول و رشد می شوند. به دلیل مزایای حفظ وضعیت موجود، در برابر تغییر مقاومت می کند. آنها برای انجام کمترین کار، موانع را مسدود می کنند. آنها بیشترین هزینه را به سازمان تحمیل می کنند.

وی گفت: گروهی از کارمندان زیردست هستند، آنچه را که مافوق به آنها می گویند، انجام می دهند. برای انجام کار به دنبال مواد قانونی می گردند تا راه قانونی پیدا کنند. مدیران برای چنین گروهی از کارمندان بی تاب هستند.

این مدرس دانشگاه گفت: اما گروه چهارم کارکنان خلاق، مبتکر و آگاه هستند. کارشان جهادی و شخصیتشان انقلابی است. آنها دلسوز، قانونمند و فداکار هستند. مسئولیت در این گروه زیاد است. آنها کار را برای عشق دوست دارند. اضافه کاری و دستمزد و مشوق حق آنها نیست و طلبکار نیستند. بلکه آنها وظیفه سازمان را در قدردانی از نقاط قوت خود می دانند.

رضایی گفت: این گروه برای نتیجه باید همین کار را بکنند نه برای جایزه. اینها کسانی هستند که می توانند منبع تغییر باشند.

وی با تاکید بر اینکه تغییر صرفاً جابجایی، جایگزینی و تغییر مدیران در یک سازمان نیست، گفت: جابه جایی یعنی استفاده از همه ظرفیت ها، همراهی همه توان و اعمال سبک های نوین مدیریتی در آن سازمان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید