شاعران آذری همواره زبان بیان مردم و عشق آنان به علی (ع) بوده است.


ساعت: 11:40
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883765

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: شاعران بزرگ و بیدار آذری که همیشه زبان گویای مردم بوده اند، عشق مردم مسلمان به علی و آل علی را همواره به زیبایی سامان داده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در مراسم اختتامیه «تشکیل مجمع جهانی شعرای ترک اهل بیت» گفت: بیت (ع)» که شامگاه شنبه 4 تیرماه در صحن مسجد کبود تبریز برگزار شد، کلام نورانی امام صادق (ع) می تواند سرآغاز این بحث باشد و جایگاه شعر غدیر ترکی را نشان دهد. برای ما عزادار است.»

وی ادامه داد: اگر حضرت خضر آب حیات نوشید و جاودانه شد، ادبیات در سایه قرآن کریم و با هدایت خداوند متعال و رسولش خیس و جاودانه شد. نام و یاد مولای متقیان حضرت علی (ع) نیروی حیات دلهاست که ایمان را چنان جذاب ساخته و آثار ادبی و هنری را از بلای نابودی و فراموشی مصون می دارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: مدح ملا و غدیر از روز واقعه غدیر بر دل ها و کتاب ها آراسته است. کمتر شاعری را می توان یافت که حداقل جرعه ای از خم غدیر را ننوشیده باشد و شیرینی عشق علوی را نچشیده باشد. حتی دشمنان امیرالمومنین (ع) هم نتوانستند از شیرینی مدح او چشم پوشی کنند، چه معاویه، چه یزید و چه عمروعاص.

وی ادامه داد: شاعران حقیقت جو و حقیقت گو از هر نژاد و زبان و پیشینه و خاستگاهی به برکت و زلالی این چشمه جوشان شهادت داده اند. در مدح غدیر و امیرالمومنین علیه السلام اشعار فارسی، ترکی و عربی فراوانی سروده شده است. شعر شیرین ترکی در زمره ادبیات اسلامی قرار می گیرد که از ابتدا به رویدادهای مهم آغاز اسلام مانند غدیرخم می پردازد.

امام جمعه شهر تبریز گفت: با نگاهی به تاریخ ادبیات ترکی آذربایجانی می بینیم که این نوع ادبیات در اشعار شاعرانی چون محمد فضولی و عمادالدین نسیمی مشهود است. آیات فضولی که خود از علمای بزرگ بود به سه زبان فارسی، عربی و ترکی سروده شده که سرشار از معارف دینی و عشق به خدا و اسلام و ائمه اطهار است. مضامین عرفانی و حکیمانه در شعر فوفلی فوران می کند، حتی به همین دلیل یونسکو سال 1994 را سال فوفلی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان مولانا فضولی را بزرگترین شاعر آذربایجانی قرن دهم می دانند، گفت: اشعار فضولی سرشار از عشق به گدیر است. عمادالدین نسیمی تبریزی دیگر شاعر عابد شیعه، اشعاری زیبا و دلنشین به زبان ترکی در مدح پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) با احساسات صادقانه و پر ساده و روان سروده است. نسیمی به جرم داشتن عقاید شیعه کشته شد. دیوان ترکی این شاعر پرآوازه ایرانی نمایانگر بخشی از فرهنگ و ادب این مرز و بوم است که متأسفانه مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته و همچنان غبار فراموشی بر صفحات آن سنگینی می کند. این همایش ها فرصتی است برای ارائه و انتشار بیشتر اشعار شاعرانی که در راه باورهایشان سلاخی شده اند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: در میان وقایع اسلامی غدیر تنها واقعه ای است که پیوند ادبی دارد و از لحظه وقوع شعری با عنوان سناد دائمی شعر معروف حسن بن ثابت دارد. به آن متصل شده است. شعر غدیر همزمان با واقعه غدیر سروده شد و از روز واقعه شعر غدیر به عنوان یکی از الگوهای تکراری شعر اسلامی وارد عرصه ادبیات شد و شاعران مسلمان ترک نیز به این موضوع پرداختند. حادثه.

وی افزود: ریشه شعر غدیر در بیشتر مناطق ترک زبان آذربایجان و در نتیجه ارادت به اهل بیت است.در این اواخر که ادبیات ترکی آذربایجانی دوران طلایی خود را پشت سر گذاشته است، شاعران بزرگی چون عاصی، مندی، شهاب، نیر، مولانا یتیم و عابد و در نهایت ترانه سرای گلزار اهل بیت علیهم السلام در مورد غدیر شعر سروده است. شعر غدیر در آذربایجان ویژگی منحصر به فردی دارد که در سایر مناطق کمتر دیده می شود. او همچنین به فارسی، عربی و ترکی شعر سروده است، مثلاً استاد شهریار دو شعر معروف در مورد امیرالمومنین(ع) دارد که هر دو به فارسی است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم گفت: شاعران بزرگ و بیدار آذری که همواره زبان گویای مردم بوده اند، عشق مردم مسلمان به علی و آل او را همواره به زیبایی سامان داده اند. امیدواریم این کنگره ها و همایش ها بتوانند معنای شعر غدیر را بیشتر تبیین کنند و در عرصه هنر و اندیشه بتوانند پیام غدیر را به جهانیان برسانند. همه ما باید تلاش کنیم تا غبار ظلم از چهره غدیر پاک شود و واقعه غدیر به یک گفتمان عمومی تبدیل شود.

وی افزود: خطبه غدیر یکی از مهم ترین سخنرانی های پیامبر اکرم (ص) است که به عنوان یک گفتمان حکومتی در صحنه اجتماعی آن زمان و به دلیل آمیختگی روح و جان پیامبر اکرم (ص) مطرح شد. اسلام با قرآن کریم، این خطبه به شدت تحت تأثیر آن است. شاعران نیز در این راه سهم زیادی دارند. زیرا شعر جدا از اینکه یکی از راه های تبیین، اشاعه، رواج و گفتمان سازی است، آیینه ی افکار، باورها و گرایش های هر قومی است.

در ادامه محمدحسین بلاغی مبین رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با ابراز خوشحالی از اینکه در هفته گذشته شهر تبریز میزبان شاعرانی از چند استان کشور و مهمانانی از خارج از ایران بود، گفت: میهمانانی از آلمان، روسیه گرجستان داشتیم. به برکت تولیت حضرت امیرالمومنین (ع) گرد هم آمده ایم تا به ولایت حضرت علی (ع) عمل کنیم.

وی افزود: در این کنگره میزبان بیش از 850 شعر به زبان ترکی بوده ایم. حدود 650 اثر از ایران و حدود 200 اثر از زبان ترکی و آذربایجانی ساکن کشورهای مختلف.

رئیس هنر آذربایجان شرقی گفت: در سال جاری شاهد رشد کمی و کیفی کنگره بوده ایم. همچنین دوستان جوان زیادی به مجمع اضافه شدند و در این مجمع شرکت کردند. جای تشکر است.

در زیر محمدرضا بحری دبیر علمی کنگره بیانیه هیئت داوران را به این شرح قرائت کرد: غدیر چشمه سخاوت و اقیانوسی از امواج دینی و معنوی است که جریان پاک آن خواری و ذلت را از آینه زندگی می‌شوید. از عاشقان و عاشقان مکتب انسان ساز ولایت و امام. قرن هاست که یک جرعه غدیرخم، علوی محسنین را جام زندگی می نوشاند و مسلمانان شراب ناب زندگی را چشیده اند.

آسمان ادبیات دینی شهر باستانی تبریز را ستارگانی می شناسند و روشن می کنند که دل در روستا داشتند و روزی علم خود را از خان عنایت امیر بیان دریافت کردند و امروز شاهد برگزاری دومین کنگره بین المللی غدیر هستیم. شعر ترکی در این جغرافیای ولایت و بینش.

دبیرخانه این رویداد عظیم ادبی-مذهبی پس از دریافت بیش از 900 اثر علوی از شاعران متعهد ترک جهان اسلام و پیش نمایش آنها از نظر زبان، موضوع و شرایط مندرج در فراخوان، حدود 700 اثر را بدون ذکر نام کدگذاری کرد. نام نویسنده.آشنایی با مرحله داوری. هیئت داوران دومین دوره کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر مفتخر است که پس از دو مرحله بررسی دقیق و علمی آثار به مرحله ارزیابی از نظر فرم و محتوا، تخیل و تصویر، زبان و موسیقی رسیده اند. احساس و اندیشه، بلاغت و عاطفه و سازگاری با تاریخ الفاظ و شرح حال امیرالمومنین هفت اثر در دو بخش داخلی و خارجی و یک اثر در بخش ویژه این کنگره با موضوع فضیلت امیر ارائه می کند. المومنین در آیه مبخله به عنوان آثار برگزیده.

آثاری که به مرحله داوری رسیده‌اند، جز در مواردی، از نظر کیفی، دارای غنای واژگانی و زبانی، استحکام و تجمل ترکیب‌های لفظی و معنوی، فراوانی تازگی‌ها و اکتشافات شاعرانه، بهره‌گیری مناسب از فنون بیانی و خلاقیت بدیع هستند. و پرهیز از سهل انگاری و سستی کلام. همچنین غنای مضمون آثار شاعران و انسانیت شاعران با کلام وحی و انطباق آن با سیره اهل بیت قابل توجه و قابل تقدیر است که حکایت از توسعه کیفی دارد. از آثار شاعران ترک

افراد را از بخش داخلی انتخاب کنید

مقام اول: ناصر دوستی از زنجان

مقام دوم: محمدرضا قربانی از ارومیه

مقام سوم: سهیلا باقریان و حسن زرنقی از تبریز

بخش ویژه با موضوع فضیلت مبخله را انتخاب کنید

علیرضا امانی ماجد از اردبیل

افراد برگزیده از بخش شعر خارجی

مقام اول: رافائل ذوالفقار اف از روسیه

مقام دوم: نژدت شاهین از برلین آلمان

مقام سوم: سیدالله نجف لی از آذربایجان

همچنین در این مراسم از وصیف رسول اف شاعر و مترجم آذربایجانی، ولایت آیتان شاعر استانبولی مقیم آلمان و قاسم مهرانیا (هادم بینوردی) به عنوان شاعران پیشکسوت تجلیل شد.

پس از آن آهنگ ابطال و تواشیح توسط گروه طارق برای حاضران در این مراسم اجرا شد.

شعرخوانی نادر سالک، علیرضا کزوه از تهران و محمد حنیفه از زنجان، استاد شاهی اردبیلی از تبریز و ولایت آیت از آلمان از دیگر برنامه های این مراسم بود.

در این مراسم از کتاب «احد مهود» که گزیده ای از آثار نخستین کنگره بین المللی شعر ترکی گدیر است و نقاشی با موضوع «گدیر» از عظیمی هنرمند «پنگر» رونمایی شد.

انتهای پیام/

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید