شایع ترین نوع سرطان در مردان چیست؟

شایع ترین نوع سرطان در مردان چیست؟

روز جدید : استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به شیوع سرطان و تهدید آن برای سلامت مردان گفت: وجود تکرر ادرار در صورت، شب ادراری، تنگی ادرار، چکیدن ادرار، اختلال در کنترل ادرار، درد و دید خون. ادرار یکی از علائم مهم سرطان پروستات است.

دکتر حمیدرضا دهگان منشادی متخصص رادیولوژی انکولوژی در خصوص هفته جهانی سلامت مردان به نام 15 تا 21 ژوئن و نقش مهم سلامت مردان در ابتدا به گسترش سرطان و تهدید آن برای سلامت مردان اشاره کرد: سرطان ریه شایع ترین سرطان نوع سرطان بین مردان و زنان است و پس از آن سرطان پروستات که شایع ترین سرطان در مردان است. این در حالی است که در برخی از استان های ایران، سرطان معده در مردان بیشتر از سرطان پروستات است. اما به طور کلی سرطان ریه و سرطان پروستات شایع ترین سرطان ها در بین مردان هستند که سلامت مردان را به خطر می اندازند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این نکته مهم که سرطان پروستات کاملاً قابل تشخیص و کنترل است، ادامه داد: جای تاسف است که امروزه مردان به دلیل تشخیص دیرهنگام و عدم درمان مناسب سرطان پروستات منجر به مرگ و از دست دادن آنها می شوند. .

دهقان منشادی غربالگری و کنترل بیماری را اولین و مهم ترین عامل سلامت مردان دانست و گفت: به تمامی مردان 50 سال به بالا توصیه می شود به پزشک مراجعه کرده و از نظر آنزیم پروستات و همچنین بسیاری از رکتوم های ساده آزمایش شوند. معاینه توسط پزشک پروستات «این دو توصیه امکان تشخیص و کنترل تومورهای بالقوه را در مراحل اولیه یا همزمان در مراحل اولیه از طریق غربالگری اولیه و ساده ممکن می سازد.

این متخصص رادیوتراپیست انکولوژیست ادامه داد: در صورت بالا بودن آنزیم در آزمایش های انجام شده یا وجود وضعیت غیرطبیعی در آزمایش، با بررسی بیشتر و سونوگرافی و آزمایشات تکمیلی، علت افزایش آنزیم اختصاصی پروستات یا علت غیرطبیعی بودن آن است. آزمایش قابل بررسی و تشخیص است.»

دکتر دهقان علائم اولیه سرطان پروستات را اینگونه بیان کرد: تکرر ادرار، شب ادراری، باریک شدن ادرار، بی اختیاری ادرار، اختلال در کنترل ادرار، درد و وجود خون در ادرار از علائم مهم آن است. آنها سرطان پروستات در نظر گرفته می شوند.

وی ادامه داد: در کنار ظاهر شدن خون در ادرار، تمامی علائم ذکر شده علائمی است که هم در بزرگی خوش خیم پروستات و هم در تومورهای پروستات مشاهده می شود که در معاینه اولیه و اندازه گیری تست PSA قابل تشخیص است. هم غربالگری و هم معاینات ذکر شده قطعا برای همه آقایان توصیه می شود.

وی با جلب توجه به یکی از مقاطع مهم در پیشگیری از سرطان ریه، گفت: سیگار یکی از شایع ترین علل ابتلا به سرطان ریه است که برای ارتقای سطح سلامت و طول عمر، ترک سیگار به ویژه در آقایان اکیدا توصیه می شود. مردان افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید