شرق‌الاوسط: اروپایی‌ها فکر می‌کردند ایران در میان نگرانی‌ها از دیدار بایدن در عربستان امتیازاتی خواهد گرفت.

شرق‌الاوسط: اروپایی‌ها فکر می‌کردند ایران در میان نگرانی‌ها از دیدار بایدن در عربستان امتیازاتی خواهد گرفت.

روز جدید الشرق الاوسط در تحلیلی می نویسد: مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران در دوحه درباره توافق هسته ای شکست خورده است و نه تنها این، بلکه یک مقام آمریکایی نیز می گوید شانس احیای توافق با ایران بدتر شده است. پس از نشست قطر.”

«طارق الحمید» نویسنده سعودی و سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط نیز با اشاره به این موضوع نوشت: اکنون سوال این است که چرا این مذاکرات شکست خورد؟ هفته گذشته نوشتم که عامل زمان به نفع واشنگتن و تهران نیست.

وی افزود: مذاکرات دوحه به این دلیل شکست خورد که بر اساس دلایل درست انجام نشد، بلکه تنها بر اساس خواسته ها و بیشتر بر اساس توهمات اروپایی ها صورت گرفت، به این امید که واکنش تهران به خطر زمان مذاکره – که برای آن وجود دارد. هیچ محدودیت زمانی خاصی تعیین نشده است – مثبت خواهد بود.”

الحمید افزود: آنچه من از منابعم فهمیدم این است که اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند آمریکایی‌ها را متقاعد کنند که سفر بایدن به منطقه به‌ویژه حضور او در نشست آتی عربستان سعودی، ایرانی‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و در نتیجه از مذاکرات دوحه، این می تواند یک احتمال باشد.

به نوشته وی، «اروپایی‌ها در این توهم بودند که نگرانی ایران از نشست آتی بایدن در عربستان سعودی، تهران را وادار به دادن امتیاز کند. آمریکایی ها با این امر موافقت کردند، اگرچه برخی در واشنگتن پیش از آغاز مذاکرات دوحه گفتند که هیچ چیزی حاصل نخواهد شد.

نویسنده در پایان می‌گوید: «برخی این را در واشنگتن به دو دلیل می‌گویند: اول اینکه مخالفان ساختار توافق هسته‌ای پیشنهادی از زمان روی کار آمدن جو بایدن اکنون شنیده می‌شوند و دلیل دوم این است که زمان‌بندی به نفع دولت است. این آمریکا نیست و رئیس جمهور نمی تواند امتیاز بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید