شعارهای انتخاباتی که به امتحان الهی تبدیل شده است

شعارهای انتخاباتی که به امتحان الهی تبدیل شده است

روز جدید هفته گذشته بسیاری از خطبا در نماز جمعه مردم را به تحمل این بار دعوت کردند. به عنوان مثال خطیب موقت نماز جمعه تهران که لغو ارز ممتاز و گرانی را امتحان الهی خواند، گفت: مردم فداکاری کرده اند و هنوز هم فداکاری می کنند و بوی شهادت در برخی به مشام می رسد. نقطه هر روز ….. امتحان گرانی است بدون رنج گنج ممکن نیست. این قیمت در همه جای دنیا وجود دارد و نتیجه یکسری مشکلات است. همه دولت‌ها امروز دچار مشکل هستند. از یک سو بحث جنگ در مرزهای اروپا مطرح است، از سوی دیگر هند صادرات گندم را ممنوع کرده، چین خرید می کند و کشورهای دیگر با چالش غذایی مواجه هستند. امنیت و نظم غذایی چنین برنامه ای را از سوی دولت می طلبید و دولت گام بسیار مهمی برداشت که در دوران انقلاب انجام نشد و این شجاعت بسیار مهم است.

این در حالی است که امام جمعه موقت تهران افزایش قیمت ها را به مسائلی مانند جنگ اوکراین و سیاست اقتصادی چین و هند مرتبط دانست که بسیاری از اقتصاددانان آن را مشکل اصلی تحریم های نفتی ایران می دانند که تنها با بازگشت به برجام قابل حل است. البته ائمه جمعه همچنان نگران توافق احتمالی ایران و آمریکا هستند. حتی امام جمعه شیراز نیز در این هفته ضمن محکومیت شدید حامیان برجام گفته بود که چرا عده ای نمی فهمند و دشمن به آنها نفوذ کرده و می گویند بس کنید. چه چیزی را باید تمام کنیم؟ آیا جنگ حق و باطل تمام شده است؟ آیا درست و غلط باعث صلح می شود؟ نه مبارزه بین حق و باطل تمام نشده است.

جمهوری اسلامی همچنین با انتقاد شدید از امام جمعه تهران، وی را فردی متدین خواند زیرا برخی از اشتباهات دولت را توجیه کرده است. پس چگونه دلسوزی آنها می تواند به نفع جامعه باشد اگر نتوانند اندکی آن را تسکین دهند؟ برخی دیگر همچنان خدا را به میدان می کشانند و وضعیت فعلی را امتحان الهی می نامند. یادشان نمی آید قبل از گرانی چه می گفتند!

با این حال اصولگرایان در جریان انتخابات اصرار عجیبی داشتند که مقصر اصلی گرانی ها ناتوانی دولت حسن روحانی در کنترل قیمت هاست. ابراهیم رییسی در حاشیه مناظره اقتصادی در جمع مردم گفت: یکی از مشکلات مردم تورم است. قیمت کالاهای اساسی به شدت افزایش یافته است. «قیمت مسکن هفت برابر، خودرو هشت برابر و گوشت و مرغ ۵ تا ۶ برابر افزایش یافته است. ابراهیم رییسی در حالی از افزایش قیمت ها انتقاد کرد که در دوران ریاست جمهوری وی که کمتر از یک سال از عمرش می گذرد، قیمت برخی کالاها افزایش چشمگیری داشته است. در جولای سال گذشته قیمت مرغ 24 هزار و 900 تن بود و در کمتر از یک سال در دولت ریاست جمهوری این رقم بیش از دو برابر شده است. پارسال دقیقا در روزهای آغاز به کار مجلس یازدهم قیمت مرغ 16 هزار تن بود. در واقع مجلس انقلاب در دو سال اول قیمت مرغ را چهار برابر کرد. این افزایش چشمگیر قیمت مرغ که تقریباً منجر به حذف این غذا از سفره مردم شد، در حالی رخ داد که در ابتدای دولت روحانی قیمت مرغ حدود 6000 تن در هر کیلوگرم بود. در واقع این محصول در هشت سال اول دولت روحانی چهار برابر و در دو سال اول مجلس فعلی چهار برابر شده است.

ابراهیم رییسی در همین مناظره اقتصادی به جمع شدن توده مردم نیز اشاره کرد و گفت: چیزی که مردم را بسیار گلایه کرده این است که توده آنها کوچک شده است. باید راه حلی برای تورم پیدا کرد. ثبات بازار مهم است و دخالت دولت در بازار معنا ندارد و دولت شأن نظارت، هدایت و حمایت را دارد. تجار و تولیدکنندگان باید برای مدیریت بازار و واحدهای تولیدی مورد حمایت و توجه قرار گیرند. “کار با بخشنامه خوب پیش نمی رود.” با وجود این وعده ها، ابراهیم رییسی بیش از هر دولت دیگری دستور داده و سعی کرده با این بخشنامه پیش برود. تجار و تولیدکنندگان نیز وضعیت خوبی ندارند و گزارش ها نشان می دهد که خرید از صنایع غذایی کاهش یافته است. همچنین رئیس اتحادیه نان مرغوب از کاهش 50 تا 60 درصدی فروش نان های لوکس خبر داد.

دولت تاکنون به بسیاری از وعده های خود عمل نکرده است. در آغاز سال دوم ریاست جمهوری ابراهیم رییسی، حتی یک بلوک از یک میلیون واحد وعده داده شده ساخته نشد. نه تنها بسیاری از وعده های دیگر محقق نشد، بلکه مسیری که امسال طی شد دقیقا برعکس بود. دیجیتالی شدن تورم، ایجاد یک میلیون شغل در سال، کاهش 50 درصدی هزینه های درمان، رونق اقتصاد فضای مجازی، ایجاد تیم هماهنگ اقتصادی، اجرای خصوصی سازی واقعی، یک شبه سازی تورم، تولید مواد اولیه دام مورد نیاز در کشور، قطع سفر وابستگی به خارج، ایجاد صندوق بیمه و جبران خسارت مردم در بورس و توسعه اقتصاد دریایی از جمله وعده های بزرگ ابراهیم رییسی بود که امسال در اجرا باز نشد. از این وعده ها

علی صوفی، وزیر تعاون دولت خاتمی گفت: «آقای ریسی از نظر اقتصادی کشور را ترک کرده و کنترلی بر اوضاع اقتصادی کشور ندارد. این البته قابل پیش بینی بود چون او تیم اقتصادی نداشت. آن دسته از افرادی که امروز مسئولیت امور مالی دولت را بر عهده دارند، طرز فکر ثابتی ندارند که منجر به سیاست های منسجم شود. سفرهای میز کشور قانع کننده به نظر می رسد. او معتقد است که این وظیفه رئیس جمهور است. شعار رئیسی این بود که اقتصاد کشور را به دیپلماسی و سیاست خارجی ربط ندهیم، اما اکنون مشخص است که آقای رئیسی منتظر است ببیند نتیجه چه می شود، یعنی زندگی روزمره بر اداره کشور حاکم است.

مبارزه با تورم و حل مشکلات اقتصادی زمانی شعار کاندیدای انتخابات 1400 مورد حمایت اصولگرایان بود، اما اکنون از این وعده ها به «امتحان الهی» تعبیر می شود که در آن مردم به استقامت و قبولی در این آزمون الهی تشویق می شوند. سؤال این است که آیا این امتحان الهی مردم است یا امتحان الهی حکومت؟ و آیا دولت ریاست جمهوری تاکنون از این مصیبت غرور آفرین بیرون آمده است؟

دیدگاهتان را بنویسید