شمارش معکوس برای تورم طوفان

شمارش معکوس برای تورم طوفان

صدیقه بهزادپور: موج جدید تورم که با هزینه دولت در قالب افزایش دستمزدها و افزایش یارانه‌های پزشکی موقتی بود و تاثیری در توقف افزایش قیمت‌ها و سطح تورم نداشت و این نارضایتی را بیشتر دامن می‌زد. . در این مقطع کارشناسان معتقدند دولت با سیاست های خود باعث این وضعیت شد، بنابراین افزایش 40 درصدی دستمزدها به دستور دولت، مزد و نظام اقتصادی کشور را مختل کرد و منجر به چاپ اسکناس و افزایش نقدینگی در کشور شد. جامعه. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور در آبان ماه 1401 به 44.0 درصد و نرخ تورم نقطه ای در آبان 1401 به 48.1 درصد رسیده است که به این معناست که خانوارهای کشور به طور متوسط ​​48.1 درصد هزینه کرده اند. بیش از 1400 نوامبر برای خرید مجموعه ای از کالاها و خدمات مشابه، به این معنی که توده های مردم در حال کوچک شدن هستند و معیشت خانواده ها محدود می شود.

چالش های سخت

مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی در این خصوص به آرمان ملی گفت: افزایش نقدینگی یکی از مهم ترین عوامل افزایش قیمت ها به دنبال کسری بودجه است که روز به روز نامطلوب تر می شود، در این میان دولت هم با سیاست خود باعث این وضعیت شد. این اتفاق به گونه ای افتاد که افزایش 40 درصدی دستمزدها به دستور دولت، دستمزد و نظام اقتصادی کشور را مختل کرد و منجر به چاپ اسکناس و در نتیجه افزایش نقدینگی در جامعه شد. که توهم مردم را از بهبود وضعیت اقتصادی با چاپ پول و افزایش دستمزدها از بین برد و ساختار اقتصادی کشور را در شرایطی چالش برانگیز قرار داد و تنها چیزی که کشور را به همراه داشت کاهش ارزش پول بود.

در جهت اشتباه

وی افزود: با کاهش قیمت ارز در ماه های ابتدایی سال که حدود 26 هزار تومان بود، امید چندانی به اصلاح قیمت نبود تا اینکه قیمت دلار به نزدیک 40 هزار تومان رسید و این بی سابقه بود. افزایش در تمام موارد اصلی و غیر اصلی نفوذ کرده است. و نتیجه این تورم بیش از 47 درصد است که برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی اصلاحیه بودجه را در مجلس تحمیل کرد، در حالی که پیش بینی ای برای جبران درآمد از این حوزه و درآمد نفتی مانند گذشته وجود ندارد. سال‌ها نمی‌تواند کمکی به این امر کند زیرا بر اساس آمارهای مستند تنها 52 درصد از درآمدهای نفتی محقق می‌شود. این کارشناس اقتصادی گفت: برخی از مدیران بدون اطلاع از حوزه فعالیت خود گام های اشتباهی برداشته اند و در این میان در همه حوزه های ضعیف و ناکافی از دولت قبل انتقاد می کنند، هرچند در دولت قبل انتقادات جدی به سیاست های روحانی وجود داشت، اما در عین حال از دولت گذشته انتقاد می کنند. اما وزرای فعال در دولت قبل با آگاهی و دانش بیشتر در حوزه کاری خود گام برمی داشتند اما اکنون دولت فعلی آگاهانه یا ناخودآگاه مسیر اشتباهی را طی می کند. یکی از تحصیلکرده های مالی بانکی است، اما در دولت فعلی با انتخاب فردی با تحصیلات غیر مرتبط و انتخاب نه بر اساس شایسته سالاری، بلکه بر اساس سایر شاخص ها، تیم اقتصادی نسبت به قبل ضعیف تر شده است. در حال حاضر 9 ماه از سال جاری را پشت سر گذاشته اند اما وعده های دولت عملی نشده و حتی خودروهای وارداتی نیز از ابتدای سال وعده داده شده است، وارد کشور نشده اند و نرخ تورم هر روز در حال افزایش است، ایران از نظر دارایی های واقعی در جهان دوم است و دولت برای فروش آنها اقدامی نمی کند. اگر نسبت به سازمان هایی که در حال حاضر در اختیار مدیران است، اقداماتی انجام شود، نه تنها مشکل مسکن حل می شود، بلکه درآمد خوبی نیز نصیب بودجه کشور می شود و این عمدتاً به دلیل عدم تصمیم گیری است. -سیستم ساخت

یک انتخاب سخت برای ارائه توده های مردم

کامران ندری، کارشناس اقتصادی درباره گرانی بی سابقه کالاهای اساسی گفت: تقاضا برای خرید این نوع کالاها هرگز با افزایش قیمت مواد غذایی کاهش نمی یابد و ممکن است مصرف برخی از محصولات غذایی کاهش یابد، اما کاهش می یابد. برای از بین بردن آن زمان صرف کنید، بنابراین تقاضا در بازار مواد غذایی وجود دارد. غذا وجود دارد، بنابراین کوچکترین افزایش قیمت در بازار مواد غذایی مصرفی، مستقیماً بر زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه تأثیر می گذارد.وی در خصوص تورم نیز افزود: تورم در بازار مواد غذایی بیش از حد انتظار است و وضعیت مسکن نیز در حال افزایش است. سبد و تامین مواد موجود در آن برای بخش بسیار زیادی از مردم مشکل است و بر اساس گزارش مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میانگین قیمت محصولات غذایی در خرداد ماه نسبت به ماه قبل نشان می دهد که در 17 قلم کالای منتخب (8/70 درصد) بیش از 10 درصد تغییر داشته و بیشترین افزایش قیمت در محصولات منتخب مربوط به کره مایع، پنیر پاستوریزه ایرانی و ماست پاستوریزه بوده است، البته هیچ در هر یک از محصولات منتخب تغییرات و کاهش منفی مشاهده می شود و کمترین افزایش قیمت مربوط به چای، خیار و گوجه فرنگی بسته بندی شده خارجی است. فرنگی متوسط ​​است قیمت تخمینی آن 95.8 درصد از اقلام انتخابی شامل برنج ایرانی و خارجی ممتاز، گوشت گاو یا گوساله، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر پاستوریزه ایرانی، تخم مرغ، کره پاستوریزه، کره مایع، موز، سیب و پرتقال خیار و گوجه فرنگی سیب زمینی سرخ کرده، سیب زمینی، پیاز، لوبیا، عدس، شکر، شکر، رب گوجه فرنگی و چای خارجی بالاتر از حد بحرانی هستند که اصلاح و آزادسازی قیمت ها باعث روند صعودی محصولات غذایی شد.

قیمت کالاهای اساسی

این کارشناس افزود: دولت ابراهیم رئیسی با وجود انتقادات فراوان سرانجام ارز ترجیحی را از بودجه 1401 حذف کرد و اکنون با حذف ارز ترجیحی، افزایش قیمت مواد غذایی باعث تلاطم در این بازار شده به حدی که بسیاری از واحدهای تجاری کاهش نقدینگی و بیکاری همراه با کاهش قدرت خرید دو عاملی است که واحدهای تجاری را به مرحله ورشکستگی رسانده است. جوامع و قابل کنترل هستند اما تغییر نرخ تورم ناشی از سیاست های ضداقتصادی مشکلی اقتصادی است و تا زمانی که تورم متوقف نشود نباید به راحتی از کنار آن گذشت، اما هزینه دارد و باید اذعان داشت که حذف ارز ترجیحی پیامدهای منفی داشته است، از جمله اینکه برخی معتقدند که افزایش قیمت ممکن است بیشتر از تعداد اقلام مورد نظر دولت باشد و از طرفی مردم نگران باشند اما قیمت در آینده ادامه خواهد داشت و زمانی که قیمت کالاها یک یا دو بار در سال افزایش یابد استفاده نمی شود، شاید افزایش سطح آب ممکن است این کالا برای مردم چندان مهم نباشد، اما این سوال افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی با این ماجرا متفاوت است.ندری ادامه داد: افزایش قیمت برای چند قلم کالای اساسی می تواند تاثیرگذار باشد اما تغییر روزانه و ادامه آن در طول سال گران است و متفاوت است. سالانه زیاد و افزایش قیمت آنها در تامین معیشت مردم و سطح زندگی آنها بسیار موثر است.این استاد دانشگاه تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی اجتناب ناپذیر بود و مشخص است که با تخصیص ارز نمی توان ادامه داد. 4200 تومان برای برخی کالاها و باید جلوی این شرایط گرفته شود، می شد اما بارها تاکید بر حذف ترجیحی و ایجاد ساختاری برای چنین اقدامی بود، زیرا روش فعلی اجرا به هیچ وجه انجام نمی شود. مناسب بود و دولت می توانست خیلی منطقی تر و جدی تر عمل کند و ارز ترجیحی را حذف کند تا از مشکل تورم فشار کمتری به مردم وارد شود. در اکثر بازارها به ویژه محصولات غذایی، وضعیت معیشتی مردم را هدف قرار داده است که بازارهای موازی دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داده است. وی ادامه داد: دلیل عجله دولت در حذف ارز ترجیحی کسری بودجه نیست چرا که طبق اظهارات آنها وضعیت دولت در زمینه فروش نفت نسبت به سال قبل بهتر است و نفت بیشتری را با قیمت بالاتر می فروشد. وی تصریح کرد: سوال مهم این است که قدرت خرید و دستمزدها چقدر افزایش یافته است، بنابراین ادامه این وضعیت تورم بیشتری را در بخش مواد غذایی به دنبال خواهد داشت، در حال حاضر مسئولان دولتی نمی توانند ادعا کنند که پس از افزایش قیمت کالاهای اساسی. کالاها، قیمت سایر کالاها گران نمی شود، زیرا با افزایش قیمت کالاهای اساسی. این موضوع تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام اجناس به ویژه مواد غذایی دارد و با توجه به افزایش هزینه های اولیه زندگی برای همه افراد در آینده تاثیر بیشتری خواهد داشت.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید