شمارش معکوس روز جدید برجام

شمارش معکوس روز جدید برجام

روز جدید نشانه های توافق هسته ای دیگر بین ایران و غرب به طور نسبی افزایش یافته است. ناظران سیاسی به آن به عنوان یک تحول مثبت اشاره کردند. وزارت امور خارجه ایران پاسخ خود به پیشنهاد اتحادیه اروپا را بسیار واقع بینانه و حرفه ای خواند که منطبق بر ضوابط مبنی بر حفظ منافع ملی ایران است.

تهران همچنین اعلام کرد که تا پایان امروز منتظر پاسخ کشورهای غربی به سوالات جدیدی است که مطرح کرده است و اکنون آمریکا باید در تعامل با پاسخ‌های ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا انعطاف لازم را از خود نشان دهد. همزمان، روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته ای گزارش داد که پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در قالب ایمیلی از سوی جوزپ بورل ظرف چند ساعت پس از ضرب الاجل ارسال شده است. . . این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، تاکید کردند که پاسخ ایران شامل ملاحظات ایران در مورد سه مورد باقی مانده در مذاکرات است و افزودند متن پیشنهادی اروپا شامل تعهد آمریکا برای رفع تحریم‌های ثانویه برخی شرکت‌های اقتصادی مرتبط با انقلاب اسلامی است. سپاه پاسداران و تمایل به حل موضوع تضمین ها و اختلافات بین ایران و آژانس سازنده و مثبت است.

به گفته این منابع، رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، وعده داده است که واشنگتن آماده است پرونده پادمان ها را در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی ببندد، مشروط بر اینکه آژانس پایان دادن به اختلافات خود با ایران را در سال جاری اعلام کند. یک گزارش. این منابع تاکید کردند که متن اروپایی شامل پیشنهادی برای جدول زمانی همکاری ایران و آژانس برای حل موضوع پادمان (مرتبط با معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) تا نشست بعدی شورای حکام در سپتامبر آینده است. . بر اساس این گزارش، ایران از بورل خواسته است در این دو مورد شفافیت بیشتری نشان دهد و وعده های آمریکایی ها را به صورت مکتوب بیان کند. این منابع گفتند که ایران در مورد حل و فصل اختلافات با آژانس سختگیری نشان نداده است.

در عین حال، به گفته این منابع، در پاسخ به لزوم کسب تضمین‌های اقتصادی جدی‌تر برای تضمین بقای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها و همچنین تسهیل فعالیت شرکت‌های خارجی با ایران و تضمین تداوم وی از میان این فعالیت ها، ایده های جدیدی را در این زمینه مطرح کرد. این منابع گفتند که در صورت لغو تحریم‌ها، ایران سازوکاری را برای تضمین لغو عملی تحریم‌ها و نه صرفاً حذف آنها روی کاغذ، تحت فشار قرار داده است. این گزارش حاکی از آن است که ایران برای جلوگیری از سوء تفاهم بیشتر یا احتمال برداشت‌های متفاوت از آنها، اصلاحات جزئی در برخی اصطلاحات و واژه‌های متن پیشنهاد اتحادیه اروپا نیز پیشنهاد کرده است.

این منابع تاکید کردند که بورل تاکید کرده است که طی چند روز آینده پاسخ آمریکا به این پیشنهادات را اعلام خواهد کرد. بر اساس این گزارش، این منابع می افزایند که اکنون احتمال دستیابی به توافق نهایی بیشتر از هر زمان دیگری است، اما نهایی شدن همه چیز بر اساس مسائل جزئی باقی مانده و بسته شدن کامل پرونده های معوق است. خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از بورل، سخنگوی روابط خارجی، تایید کرد که اروپا پس از دریافت پاسخ ایران، آن را بررسی کرده و با مشورت سایر طرف های توافق هسته ای و ایالات متحده، گام های بعدی را اعلام خواهد کرد.

علاوه بر این، به گزارش شبکه قطری الجزیره، یک مقام ارشد ایرانی نیز گفت که در دور اخیر مذاکرات در وین، تغییر موضع آمریکا کاملا مشهود بوده و باید با اقداماتی این تغییرات را تقویت کرد. پیش از این، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین گفته بود که واکنش ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا سازنده بوده و توپ اکنون در زمین واشنگتن است. وی تاکید کرد که ایران در جریان بازنگری در طرح احیای توافق هسته ای، تقویت پادمان های مربوط به حفظ توافق در آینده را پیشنهاد کرده است.

اولیانوف همچنین گفت: بعید نیست که نشست وزیران در خصوص توافق هسته ای به زودی برگزار شود. نماینده روسیه خاطرنشان کرد: دیروز ایرانی ها پاسخ خود را به پیشنهاد اتحادیه اروپا دادند و به نظر من پاسخ آنها بسیار سازنده است. «آنها حاضرند به توافق برسند به شرطی که آمریکایی ها سه شرط را بپذیرند. الجزیره همچنین به نقل از یک مقام اروپایی اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال بررسی واکنش ایران به پیشنهاد اتحادیه است. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال بررسی واکنش ایران است.

پیش از این، مجله پولیتیکو نیز در گزارشی درباره واکنش ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای نوشت: به گفته یک مقام ارشد غربی، پاسخ ایران عصر دوشنبه به وقت ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شد و بیشتر بر روی باقی مانده ها تمرکز دارد. مسائل مربوط به تحریم ها و ضمانت ها بر روی تعاملات اقتصادی متمرکز شده است. در ادامه این گزارش، به گفته این مقام غربی، گفته می‌شود که پاسخ ایران در زمینه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشأ ذرات مواد هسته‌ای که قبلاً توسط بازرسان آژانس در سال‌های اخیر کشف شده بود، ادعایی ندارد. در مکان های مختلف تهران با این تحقیقات مخالفت کرده و اصرار دارد که توافق هسته‌ای تنها در صورتی می‌تواند بازگشایی شود که این تحقیقات توسط آژانس برای همیشه بسته شده باشد. از سوی دیگر روزنامه ایندیپندنت به نقل از یک مقام غربی مدعی شد که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای را به صورت مشروط پذیرفته است. کانال تلگرامی بخش فارسی روزنامه ایندیپندنت نوشت: یک دیپلمات غربی به نقل از تیم مذاکره کننده فرانسوی به ایندیپندنت فارسی گفت که ایران متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در مورد ازسرگیری توافق هسته ای را مشروط می پذیرد. این بدان معناست که در ازای بازگشت به تعهدات برجام، سیاست مرحله‌ای لغو تحریم‌ها را اتخاذ خواهد کرد. ادعای ایندیپندنت بر اساس اظهارات این مقام غربی پس از پایان مذاکرات در وین درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا برای از سرگیری توافق هسته‌ای، ایران باید به صورت کتبی به این پیشنهادات پاسخ می‌داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت: برای احیای برجام، ایران باید خواسته های ثانویه خود را کنار بگذارد. به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ایالات متحده به طور خصوصی و مستقیم دیدگاه خود را در مورد پیش نویس نهایی اتحادیه اروپا در مورد ازسرگیری برجام به جوزپ بورل، اروپایی اعلام خواهد کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه … پرایس گفت تنها راه بازگشت متقابل به توافق هسته ای ایران این است که تهران از خواسته های ثانویه خود صرف نظر کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: برجام فقط در مورد برنامه هسته ای ایران اعمال می شود و ما تنها در این زمینه حاضر به مذاکره هستیم. وی همچنین گفت: اگر ایران نتواند بازگشت به برجام را بپذیرد، آمریکا آماده اعمال تحریم‌ها خواهد بود. در همین حال، امیر عبداللهیان روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران درباره این مذاکرات گفت: اکنون در حال تبادل پیام با طرف آمریکایی در مورد سه موضوع مشخص هستیم و در روزهای آینده نظرات نهایی خود را اعلام خواهیم کرد و به صراحت اعلام کرده ایم. کشورهای مذاکره کننده که اگر نظرات ما در مورد این سه موضوع که منطقی هم هست مورد توجه قرار گیرد، حاضریم وارد مرحله توافق شویم و نشست جمع بندی شده در وین با حضور وزرای خارجه برگزار شود و سپس وارد مرحله توافق شویم. مراحل بعدی کار.» رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما به صراحت به طرف های آمریکایی که پیام می دهند گفته ایم که در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره هستیم و مشکل گاز داریم که طرف آمریکایی باید برای برداشتن آخرین گام انعطاف پذیری نشان دهید.” ما در تمام مراحل مذاکرات در صورت امکان انعطاف خود را نشان داده ایم و طرف آمریکایی نیز می داند که تا کنون چقدر انعطاف نشان داده ایم. ما در جریان مذاکرات در مورد موضوعاتی که می توانستیم این انعطاف را نشان دادیم و اکنون نوبت طرف آمریکایی است که انعطاف پذیر باشد.» وی گفت: در مذاکرات اخیر طرف آمریکایی به صورت شفاهی انعطاف نسبی را در دو موضوع نشان داده که باید نوشته شود و تبدیل به متن شود و سومین موضوع، بحث تضمین است که آمریکایی ها باید انعطاف داشته باشند و واقع بینانه برخورد کنند و اگر ما چنین انعطاف پذیری داریم، در روزهای آینده می توانیم به توافق برسیم. روزهای آینده روزهای مهمی برای توافق هستند. اگر آنها انعطاف نشان ندهند، دنیا به پایان نمی رسد. آنها در مورد یک طرح B صحبت می کنند، ما برنامه B خودمان را داریم. وزیر امور خارجه در ادامه سخنان خود گفت: حداکثر تا پایان روز دوشنبه خلاصه نهایی خود را به صورت مکتوب در مورد موضوعات باقی مانده به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه خواهیم کرد. و اگر پاسخ آمریکا واقع بینانه و منعطف باشد، توافق حاصل می شود و اگر انعطاف پذیر نباشند، توافق حاصل می شود.» ما باید بیشتر صحبت کنیم.

نماینده روسیه در مذاکرات وین از این اظهارات وزیر امور خارجه ایران در خصوص واکنش به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ازسرگیری توافق هسته ای استقبال کرد و تاکید کرد که روسیه هرگز مانعی برای ازسرگیری برجام نبوده و نخواهد بود. به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی و مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا قبل از ارائه متن پیشنهادی اتحادیه اروپا با طرف روسی مشورت شده است یا خیر و آیا روسیه نیز اگر ایران متن پیشنهادات را پذیرفت، آیا توافق را می پذیرد یا خیر؟ وی در صفحه توئیتر خود نوشت: من با پیش نویس متن اتحادیه اروپا آشنا نیستم. متن روی میز مذاکره توسط همه طرف های مذاکره در وین روشن شده است. اتحادیه اروپا تنها در 8 آگوست تغییراتی در آن ایجاد کرد. اولیانوف ادامه داد: روسیه هرگز مانعی برای احیای توافق هسته ای نبوده و نخواهد بود. وی همچنین دقایقی پس از اینکه حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران درباره واکنش ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا گفت: سیگنال های دلگرم کننده ای از ایران دریافت می شود، در صفحه توئیتر خود نیز نوشت.

در همین زمینه، حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در گفت وگو با ایسنا، در خصوص واکنش ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا در موضوع احیای برجام، تاکید کرد که طرفین باید در این زمینه به تفاهم برسند. همه چیز در مورد این مسائل و چنین توافقاتی. وی با بیان اینکه توافق حاصل شده و نهایی شده است، تصریح کرد: بر اساس شواهد به نظر می رسد نسبت به گذشته به توافق نزدیکتر شده ایم. البته هنوز برخی مسائل جزئی وجود دارد که طرفین باید در مورد آنها به تفاهم و توافق برسند.» وی با بیان اینکه بر اساس اخبار منتشر شده تاکنون، واکنش اتحادیه اروپا به این طرح مثبت بوده و آمریکایی ها نیز گفته اند که باید این پاسخ را بررسی کنیم، افزود: به نظر می رسد بر اساس نوع مواضع منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا مسئولان، اروپا، پاسخ وزیر امور خارجه ایران به این طرح منفی نبود، هرچند همانطور که گفته شد هنوز مسائلی وجود دارد که باید حل شود و همانطور که قبلا هم اشاره کردم، طرفین قبل از گفتگو باید در مورد همه چیز به توافق برسند. در مورد نهایی کردن این توافق.» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه با بیان اینکه به نظر می رسد آمریکایی ها در برخی زمینه ها انعطاف نشان داده اند و کار پیش رفته است، توضیح داد: بنابراین اینطور نبود که ما فقط انعطاف نشان دادیم، آنها هم انعطاف نشان دادند.

دیدگاهتان را بنویسید