شمشیر دولبه فروش اموال دولتی است

شمشیر دولبه فروش اموال دولتی است

فروش اموال دولتی برای جبران کسری بودجه یکی از راهکارهای ارائه شده توسط دولت است که موافقان و مخالفانی در بخش دولتی و خصوصی دارد که برخی از آنها عدم همکاری برخی سازمان ها و نهادهای دولتی در معرفی اموال مازاد بر آنها و افزایش دامنه اختیارات دولتی بدون نظارت صحیح از جمله چالش های موجود، از سوی دیگر برخی معتقدند فروش اموال مازاد دولتی تنها راه حلی است که می تواند کسری بودجه دولت را جبران کند و به کوچک شدن بدنه دولت کمک کند. و علاوه بر آن، ظرفیت بخش خصوصی در زمینه های مختلف البته در راستای تامین منافع مردم و ملی است، اما آنچه هر دو گروه بر آن اتفاق نظر دارند این است که وجود نهاد ناظر بر این فرآیند یکی از نیازها. کشتن

مصونیت قضایی فروش اموال دولتی!

آلبرت بغازیان، کارشناس اقتصادی در این باره به «آرمانملی» گفت: در خصوص فروش اموال دولتی، دامنه اختیارات دولت به قدری افزایش یافته که به نظر می رسد مصونیت قضایی در این زمینه و تصمیم به فروش اموال دولتی وجود دارد. در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی جلسه ای با حضور مردم تشکیل شد که به نظر می رسد موانع و چالش های مطرح شده از سوی هیچ یک از مردم مورد توجه قرار نگرفته و به قانونی بودن آن اعتراضی نشده است. در این سطح بسیاری از خلاءها بدون اعتراض یا واکنش عملیاتی می شوند. وی افزود: واگذاری های دولتی پیش از این بر اساس اصل 44 قانون اساسی انجام شده است اما در مواردی ایرادات و اشکالاتی وجود داشت و مقام معظم رهبری فرموده بودند که اگر واگذاری ها بر اساس مصالح ملی و همچنین با رعایت مصالح ملی انجام شود. فرآیند ایجاد در محل کار با حمایت از حقوق کارگران و کارمندانی که ممکن است آسیب ببینند، ارسال ها باید مسترد شوند، بنابراین تأیید صلاحیت مالی، امنیتی و اخلاقی افراد قبل از اجرای یک انتقال بسیار مهم تلقی می شود و باید به وضوح مشخص شود که آیا خریداران توانایی پرداخت داشته باشند یا در تعاملاتی که دارند بانک دارند، همچنین پس از واگذاری باید بر عملکرد واحد واگذار شده نظارت و برای تامین منافع مردم ادامه یابد و خود دولت نیز در این فرآیند حضور داشته باشد. با سهم معینی بتواند در تصمیم گیری های مهم نظر خود را بیان کند، حفظ منافع خریداران حائز اهمیت است تا آنها نیز علاقمند به اجرای این پروژه باشند تا این روند به نحو مطلوب ادامه یابد.

اعتماد متقابل

این کارشناس اقتصادی افزود: در فرآیند واگذاری باید به رکن اعتماد توجه شود تا زمانی که خلاف آن ثابت شود، هرچند مهارت های فنی و مدیریتی، امنیتی و مالی از دیگر شاخص های مهم و قابل توجه در این زمینه است. با این شرایط، به نظر می‌رسد حوزه اختیارات دولت در این واگذاری‌ها باید با نهاد نظارتی مربوطه همراه باشد تا با فساد پنهان و آشکار همراه نباشد تا آنچه به عنوان مزیت اجرای این طرح در نظر گرفته شده است، نباشد. آمیخته با چالش های سطوح و لایه های مختلف. بغازیان انتقال در برخی حوزه ها مانند توزیع برق را مستلزم دقت نظر بیشتری دانست و افزود: اجرای نظر سازمان های متولی مانند وزارت نیرو در بخش خصوصی سازی برق و نظارت کامل و دقیق در زمینه تعرفه های خدمات برق برای مردم برای یکی از نیازها در نظر گرفته شده است که قطعاً سودمند است و باید رضایت مردم در تعیین تعرفه خدمات برق برای مردم در راستای خصوصی سازی مورد توجه قرار گیرد و این امر در بسیاری از زمینه های دیگر که مستقیماً با منافع و مصالح مردم مرتبط است صدق می کند. توجه به منافع طبقه کارگر به ویژه در این واگذاری ها از دیگر شاخص های قابل توجهی است که دولت باید به آن توجه ویژه داشته باشد تا این موضوع به صورت شفاف و قابل اعتماد اجرا شود و منافع متقابل تضمین شود. وی تصریح کرد: انتقالات دولتی مانند شمشیر دولبه است که اگر خوب اجرا شود و همه جوانب و جوانب کار در نظر گرفته شود می تواند به عنوان یک عملیات خوب به اقتصاد کشور کمک کند اما اگر با مجموعه ای از اختیارات و بدون نگاه به عملکرد انجام شود. این امر منجر به هرج و مرج بیشتر در اقتصاد می شود.

حفظ منافع ملی و مردم رکن اصلی است

این کارشناس افزود: روند ملی شدن در بسیاری از دولت ها و کشورهای دیگر انجام نشده است، اما خصوصی سازی با در نظر گرفتن همه مسائل جانبی انجام شده و نتایج خوبی داشته است و بدیهی است که اگر یکی از ظرفیت های مطلوب و قوی بخش خصوصی در این طرح طرحی که مورد استفاده قرار می گیرد رشد اقتصادی، اشتغال زایی، خوداتکایی، کوچک سازی بدنه دولت از جمله آثار مثبت اجرای آن در کشور خواهد بود که در کنار رضایت اجتماعی، منافع بیشتری را در سایر حوزه ها به همراه خواهد داشت. باگازیان تصریح کرد: مهم این است که; به هر حال نظارت را نباید در وادی فراموشی رها کرد و دولت باید به عنوان ناظر و حافظ منافع ملی و مردمی و البته نهادی ناظر در این رویکرد حضور مستمر و مستمر در همه حال حضور داشته باشد. ارائه گزارشی از عملکرد ثابت سهام دولت می تواند از این طرح برای رسیدن به مقصد مورد نظر حمایت کند.

ماجرای جهش درآمد حاصل از فروش اموال دولتی در بودجه 1402 چیست؟

بر اساس این گزارش، پایگاه اطلاع رسانی دولت جزئیات مصوبه دولت در خصوص تولید دارایی را منتشر کرد، بر اساس این مصوبه کمیسیونی 7 نفره با اختیارات بی سابقه و مصونیت قضایی به عنوان کمیسیون عالی تولید تشکیل می شود تا شاهد باشیم. منابع 108 هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه 1402 در این محل است.

اعضای هیئت تولید چه کسانی هستند؟

بر اساس مصوبه تولید دارایی های دولتی، اموال مازاد دولتی اعم از زمین و ساختمان باید به عنوان بخشی از اعتبارات بودجه به فروش برسد که توسط هیئت 7 نفره متشکل از محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور انجام می شود. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، احمد وحیدی وزیر مهرداد بذرپاش وزیر راه، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و یک نماینده از رئیس مجلس و یک نماینده از رئیس قوه قضائیه نیز دبیرخانه و مدیر اجرایی سازمان را از سوی وزارت اقتصاد منصوب کردند. مصوبات این کمیسیون بدین ترتیب این کمیته مسئول اموال مازاد کلیه موسسات، سازمان ها، واحدها و سایر عناوین دولتی و مرتبط و تابعه اعم از وزارتخانه ها، مؤسسات و دانشگاه ها، شرکت های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک های دولتی است. و مؤسسات اعتباری، شرکت های بیمه دولتی و همچنین مؤسسات و واحدهایی که شمول قانون مستلزم ذکر یا تصریح نام آنهاست، صرف نظر از اینکه قانون خاص خود را داشته باشند یا از قوانین و مقررات عمومی تبعیت کنند، مانند وزارت جهاد کشاورزی. ، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنعتی پتروشیمی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران، معادن ایران و سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی پالایشگاه ملی ایران و پخش پنج محصولات رول و سایر شرکتهایی که کنترل و مدیریت آنها در اختیار دولت است و یا در موارد فوق تصمیم خواهد گرفت.

مصونیت قضایی شورای عالی رسیدگی

بخش‌های واکنشی این مصوبه مواردی است که به این 7 عضو کمیسیون عالی اختیارات ویژه داده است، به طوری که بر اساس این مصوبه، اعضای کمیسیون نسبت به تصمیمات خود در مورد موضوع این مصوبه از هرگونه تعقیب مصون هستند. و مجریان تصمیمات این کمیسیون نیز در حدود مصوباتی هستند که هیأت تعیین می کند، از همان مصونیت برخوردارند و ضمناً در بند 6 این مصوبه آمده است که قوانین و مقررات مغایر با این مصوبه تعلیق می شود. به مدت 2 سال. به عبارت دیگر اجرای کلیه قوانین و مقررات مغایر با این مصوبه تا دو سال آینده متوقف خواهد شد و نکته دیگر اینکه در بند 5 این مصوبه تاکید شده است: کلیه نهادهای متولی اموال موظف به اجرای تصمیمات این شورا هستند. و در ادامه برای عدم تمکین مجازات افرادی را که از اجرای کامل و دقیق دستورات کمیسیون امتناع و یا با ارجاع کمیسیون به مراجع قضایی مانع از اجرای آن می شوند، به مجازات مقرر در ماده 576 ق.م. قانون مجازات اسلامی بدون تأخیر یا تعلیق و تخفیف مجازات صادر و به این جرایم خارج از عرف و در شعبه ویژه رسیدگی می شود.

وظایف کمیته عالی تولید چیست؟

بر اساس این مصوبه، شناسایی کامل اموال غیرمنقول دولت و تعیین تکلیف آنها حداکثر ظرف مدت یک سال با روش‌های مختلف از جمله واگذاری و فروش اموال مازاد و تولید با مشارکت بخش خصوصی، تعیین می‌شود. مبنا یا هزینه نهایی نقل و انتقال دارایی های مشمول این مصوبه، موانع و ایجاد هماهنگی لازم بین دستگاه های اجرایی و نظارتی در زمینه واگذاری و تولید دارایی های دولتی برای تحقق اعتبارات مندرج در قوانین بودجه سنواتی این مصوبه. محل، تصویب مفاد و دستورالعمل های مربوط به این مصوبه از جمله جزئیات روش های شناسایی، قیمت گذاری و واگذاری، فروش یکی از وظایف مندرج در این مصوبه بر عهده کمیسیون عالی می باشد.

جهش 4 برابری در انتقال اموال مازاد دولتی

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ضمن تشکیل کمیسیون عالی تولید با اختیارات بی سابقه، دولت را در لایحه بودجه 1402 با جهش چهار برابری در ردیف منابع ناشی از واگذاری اموال مازاد تصویب کرد. ، این خط 26 هزار میلیارد تومانی در سال 1401 به 108 هزار میلیارد تومان در سال بعد رسیده بود. موضوعی که مرکز پژوهش های مجلس آن را اغراق آمیز تشخیص داده و از آن به عنوان یکی از نقاط ضعف بودجه سال آینده یاد کرده است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در شش سال گذشته از سال 1395 تا پایان هشت ماهه سال 1390 در مجموع 11 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی از محل فروش و واگذاری اموال دولتی محقق شده است. بنابراین حتی با وجود تاثیر تورم بر ارزش املاک، پیش بینی تحقق 108 هزار میلیارد تومان منابع مورد انتظار از این بخش در سال آینده همچنان مورد سوال است. اما ظاهرا با این مصوبه و اختیارات ویژه ای که به شورای عالی تولید داده شده، شورای عالی سه قوه قصد دارد این ترتیب منابع دولتی را برای سال آینده محقق کند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید