شناسایی 2900 کودک مشکوک به نقص بینایی در سال گذشته / اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در 70 پایگاه در قزوین


ساعت: 14:42
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855995

به اطلاع معاونت پیشگیری بهزیستی استان قزوین می رساند؛

زهرا گلمرضایی گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 ساله در 53 مرکز مثبت اندیشی و 17 پایگاه غیردائم و سیار در استان قزوین اجرا می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زهرا غلامرضایی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان خبر داد و گفت: تنبلی چشم یکی از بیماری های چشمی است که بر اساس آمارهای منتشر شده حدود یک تا دو درصد کودکان را مبتلا می کند.

وی افزود: سه تا شش سالگی بهترین زمان و سن طلایی برای تشخیص و درمان تنبلی چشم است و اگر این بیماری در این سن تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان و از سوی دیگر صرفه اقتصادی دارد. “

معاون پیشگیری بهزیستی قزوین گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، مسئولان و کارشناسان بر لزوم توجه بیشتر والدین به اجرای غربالگری تنبلی چشم و معاینه برای تشخیص بیماری در دوران طلایی تاکید دارند.

وی با بیان اینکه تنبلی چشم بیماری پنهانی است که در ظاهر کاملاً خاموش و غیرقابل تشخیص است، ادامه داد: در این بیماری یک یا هر دو چشم غیرفعال است و این کمبود به تدریج سطح بینایی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.




مدت زمان اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم را افزایش دهید

غلامرضایی تاکید کرد: عدم انجام به موقع اقدامات پزشکی باعث آسیب های جدی و حتی کوری صورت می شود. از این رو طرح غربالگری تنبلی چشم بر اساس ابلاغیه ستاد پیشگیری از معلولیت سازمان اجتماعی سنجش بینایی کودکان به عنوان طرح ملی در دستور کار معاونت قرار گرفته است. در مورد پیشگیری

وی گفت: هر ساله طرح غربالگری تنبلی چشم از آبان ماه آغاز و تا پایان بهمن ماه به پایان می رسد. با توجه به لزوم اجرای این طرح و به منظور جلوگیری از ازدحام در مراکز، مدت اجرای این طرح تمدید شد. افزایش دادن. “

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: امسال طرح غربالگری تنبلی چشم از اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان اسفندماه سال جاری ادامه دارد.

وی گفت: طرح بینایی سنجی کودکان 3 تا 6 ساله در 53 مرکز مثبت زندگی و 17 پایگاه غیردائم و سیار استان اجرا می شود.

غلامرضایی گفت: برای ارزیابی و معاینه چشم کودکان ابزار اصلی غربالگری بصری در تمامی موارد نمودار E است و دستگاه فقط برای کودکان 3 ساله و یا عدم همکاری کودکان استفاده می شود.


سال گذشته بیش از 46 هزار کودک قزوینی مورد آزمایش بینایی قرار گرفتند

وی افزود: از کودکان تنبل چشم و توان مالی کمتر در حوزه درمانی مانند خرید عینک و جراحی حمایت مالی می شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: با توجه به نیاز به شناسایی و درمان به موقع تنبلی چشم، از خانواده های دارای فرزند سه تا شش ساله دعوت می شود برای حفظ سلامت خود با مراکز غربالگری مستقر در مراکز مثبت زیستی و سلامت چشم تماس بگیرند. . به فرزندان خود اطمینان دهید.

وی با اشاره به تست بینایی کودکان در سال گذشته گفت: سال گذشته طرح پیشگیری از تنبلی چشم در 64 مرکز مثبت زندگی و سایر پایگاه های استان اجرا شد و 46 هزار و 58 کودک قزوینی مورد آزمایش بینایی قرار گرفتند.

غلامرضایی در پایان گفت: در معاینه بینایی سال گذشته 2980 کودک مشکوک شدند و برای انجام آزمایشات بیشتر به اپتومتریست و چشم پزشک ارجاع شدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید