ایکنگر نوشت: رئیس انجمن قطعات همگن خودرو گفت: شهرداری تهران باید پاسخگوی بلاتکلیفی قرارداد بزرگ واردات اتوبوس چینی باشد.
قرارداد مبهم دو میلیارد یورویی شهرداری تهران برای واردات اتوبوس، تاکسی، وانت و موتورسیکلت برقی از چین همچنان در حاشیه است و نهادهای نظارتی تاکنون سکوت کرده اند. قراردادی که گفته می شود با یک شرکت ساختمانی در چین امضا شده و جزئیات آن مشخص نیست.
در شرایطی که عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، این ادعاها را به نفع شخصی افراد و محمدرضا نجفی منش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت دانستند، بحثهای زیادی درباره این قرارداد بزرگ و غیرشفاف با چینیها وجود دارد. انجمن قطعات همگن خودرو، می گوید آقای زاکانی باید پاسخ دهد که اتوبوس برقی را با چند تومان از چین وارد می کند تا دلیل ارزان شدن اتوبوس را بفهمد.
* ابهامات در یک قرارداد بزرگ
اواخر سال گذشته، لطف الله فروزنده، معاون مالی شهرداری تهران از معامله خرید اتوبوس های برقی شهرداری تهران با چینی ها خبر داد و گفت: «انعقاد قرارداد 2500 اتوبوس 12 متری برقی، 27500 دستگاه انرژی نو. تاکسی، 10 هزار وانت و ون و 150 هزار موتورسیکلت دوچرخه برقی یکی از دستاوردهای سفر هیئتی از مدیران شهرداری به چین بود و امیدوارم انشاالله بتوانیم هر چه زودتر این محموله ها را وارد کشور کنیم.
وی کاملا از این قرارداد دفاع کرد و قرارداد خرید اتوبوس برقی از چین را فرصتی برجسته دانست و گفت: علاقه یک شرکت چینی به اوزانس یک فرصت طلایی است. اگر می خواستیم این خریدها را از کشور تامین کنیم، چنین پولی وجود نداشت، 50 درصد اعتبارات از سوی دولت تامین می شود و رئیس جمهور دستور داد بلافاصله از محل هنر وجوه تامین شود.
اما ماجرا زمانی به واکنش تبدیل شد که یکی از فعالان رسانه ای در صفحه شخصی خود در کانال ایکس نوشت که اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد قرارداد خرید اتوبوس برقی از شهرداری با یک شرکت نوپا چینی در این کشور منعقد شده است. رشته ساخت و ساز
این فعال رسانه ای تصریح کرد: بر اساس تحقیقات حقوقی انجام شده در سال 1389، شرکت «پلی اوسراس انجنیری با مسئولیت محدود» طرف قرارداد شهرداری به ثبت رسید.
ضمن اینکه به گفته این فعال رسانه ای، حجم این قرارداد مبلغ قابل توجهی دو میلیارد یورو است که بدون تشریفات منعقد شده است. این موضوع باعث تنش در جلسه شورای شهر و علیرضا زاکانی شهردار تهران شد و برخی از اعضا در اعتراض به این قرارداد مبهم شورا را ترک کردند. اگرچه زاکانی مدعی بود بانک مرکزی، وزارت صنعت و نهادهای امنیتی از مفاد این قرارداد مطلع بوده و رونوشتی از آن در اختیار برخی از اعضای شورا از جمله تشری هاشمی قرار گرفته است، اما تشری هاشمی این ادعا را تکذیب کرد و گفت: چنین کپی نیست
وزیر صنعت، معدن و تجارت غیر از تشکر از هاشمی، تلویحاً ادعای زاکانی را رد کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس علی آبادی با تاکید بر اینکه «در تولید کامیون و اتوبوس نیازی به خارجی نداریم، نیاز به زمان و بودجه داریم. متاسفانه گاهی واردات به بهانه تامین مالی انجام می شود و گاهی به بهانه نیاز فوری خودرو و همه. آنها همیشه به دنبال بهانه ای برای به دست آوردن سود مورد نظر هستند. اکنون یکی از بهانه ها این است که تامین کنندگان خارجی حاضر به تامین مالی هستند. بیایید پیدا کنیم در این مورد به مردم بدهیم تا نرویم. از خارجی ها با این عذرخواهی.
از سوی دیگر، همین منبع به نقل از علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو نوشت: «40 اتوبوس برقی تحویل شهرداری تهران دادیم و قرار بود 200 میلیارد تومان به ما پرداخت کنند، اما ریالی نقدی پرداخت نشد. شهرداری در عوض این پول را به ایران داد و آنها آن را فروختند. یعنی شهرداری ملک را فروخته است و تخلفی صورت گرفته و شواهدی هم از آن وجود دارد.
*دلار چند تومان می آورید؟
ماجرا به همین جا ختم نشد و شهرداری برای توجیه این مشکل از استدلال های دیگری استفاده کرد و با نصب بنرهایی در متروی تهران اعلام کرد که قرارداد واردات اتوبوس های برقی با چین فسخ شده است زیرا واردات ارزان تر است و چینی ها ناوگان دارند. آنها آنچه مورد نیاز است را سریعتر تحویل می دهند و انتشار گازهای گلخانه ای این ناوگان کمتر است. اما شهرداری نسبت به تشریفات انعقاد قرارداد سکوت کرد.
محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن همگن قطعات خودرو درباره این ادعا که اتوبوسهای برقی چینی برای واردات ارزانتر هستند، میگوید: «از آقای زاکانی بپرسید چند تومان اتوبوس برقی از چین وارد میکنند؟ وقتی می گویند قیمت دلار مشخص است که چرا واردات اتوبوس های برقی ارزان تر است، مشخص است که ارز یارانه ای واردات را ارزان می کند و این حیف و میل به پول نفت در شرایطی که کشور درگیر است، توجیهی ندارد. شرایط سخت تحریم
وی تاکید کرد: خودروسازان داخلی توانایی تولید اتوبوس های برقی باکیفیت را دارند و این اتوبوس ها گاه تحویل داده می شوند و گاه در نمایشگاه های دانش بنیان به نمایش گذاشته می شوند و اگر شهرداری برای تولید اتوبوس های برقی تامین مالی کند به جای واردات به موقع آن ها. “تولید و تحویل به ناوگان از تاسیسات تولید داخلی به راحتی انجام شد.”
این فعال صنعت خودرو همچنین انتقاد کرد که «معلوم نیست چرا در این کشور هیچ دستگاه و نهادی می تواند در امور تخصصی مانند واردات خودرو دخالت کند؟ نتیجه این مداخلات این است که شرکت غیرتخصصی در حوزه دیگری واسطهگری در واردات خودرو را انجام دهد، منابع مالی و سرمایه کشور را هدر میدهد. احتمال فساد و اتلاف منابع در این ساختار و روال هشدار داده شده است اما در همچنان باز است.»
رئیس انجمن قطعات همگن خودرو ادامه می دهد: در سالی که جهش تولید نامیده می شود، متأسفانه نهادهای متولی در رفتار ضد تولیدی پیشگام هستند و پولی که می توان صرف توسعه زیرساخت های اقتصاد و صنعت کشور کرد. صرف واردات می شود، چرا مواد اولیه مورد نیاز صنایع را تامین نمی کنیم و چنین قرارداد وارداتی بزرگی منعقد نمی کنیم؟
با همه این اوصاف، شهرداری و برخی اعضای شورای شهر تهران همچنان انعقاد این قرارداد غیرشفاف و سرکشی را توجیه می کنند و در آخرین اظهارات ایرنا به نقل از مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران از مهدی چمران خبر داد. چمران در حاشیه دویست و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قرارداد واردات اتوبوس برقی ممنوع است و هرکسی درخواست کرده بود قرارداد گرفت. وی تاکید کرد: قرارداد مشکلی ندارد و در صورت تمایل در اختیار هر یک از اعضا قرار می گیرد و وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و سایر ادارات قرارداد دارند و در سال 1395 چنین قراردادی وجود داشت و تولید واگن یک مورد خاص نیست و این یک تفاوت پیشرونده است.
این ادعاها در شرایطی است که برخی از اعضای شورای شهر نسبت به این ادعا اظهار بی اطلاعی کرده و گفته اند چنین قراردادی ندارند و نهادهای نظارتی نیز در این خصوص سکوت کرده اند.