شهید چمران; غربی که در برابر غرب سر خم نکرد


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877440

آکورد سی و یکم و آخرین روز بهار سالروز شهادت مرد مجاهد است، او مجاهد، عارف و عارف است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، 31 خرداد 1360 در اوج جنگ در منطقه دهلویه، جمعی از رزمندگان اسلام به فیض شهادت نائل آمدند و رفتن به دیار عشق همه عاشقان را در اندوهی عجیب و غم انگیز فرو برد.

شهيد دكتر مصطفي چمران در كنار موفقيت در رسيدن به اهدافش، براي كمك به مظلومان و دفاع از اسلام از آمريكا به لبنان هجرت كرد و سپس عازم سرزمين خونين خوزستان شد. با اینکه توانست وزیر دفاع بماند، اما با تفنگ در تهران به زندگی خود ادامه داد و در کنار سایر رزمندگان با کمترین تجهیزات نظامی، نبردی سخت و مردانه با دشمن اسلام انجام داد.

زندگی دکتر مصطفی چمران حماسی و پر فراز و نشیب است. یک بار در دوران مبارزه برای ملی شدن صنعت نفت و پس از دوره سرکوب پس از کودتای 28 مرداد، سال ها در آمریکا و مصر، لبنان و ایران برای نسل جوان پر از درس است. آنچه مهم و تامل برانگیز است این است که شهید چمران در تمام این دوران هرگز خط فکری خود را تغییر نداده و به برکت او زندگی می کند و با ایمان راسخ راه اسلام را طی کرده است.

شهید چمران خود را وقف خدمت به مردم و جهاد در راه خدا کرد و اگر لحظه ای در کنار این شهید بودید سرشار از عشق خالصانه به خدا بود. او جز خدا از هیچکس نمی ترسید و رسیدن به خدای یکتا اوج آرزوی این شهید بود.

پیام امام خمینی (ره) که به مناسبت شهادت چمران در 31 تیر 1360 صادر شد، عمق اندوه و اندوه فقدان چمران را نشان می دهد: پیوستن به ملأ ععلی، دکتر مصطفی چمران بی صبرانه منتظر آن هستم. تسلیت می گویم که ملت شهیدپرور ما سربازی را از دست داد که در جبهه های دروغ، چه در لبنان و چه در ایران حماسه آفرید و شعارش اسلام عزیز و پیروزی حق بر دروغ بود. او رزمنده ای فداکار و معلمی فداکار بود که کشور اسلامی ما و امثال او به شدت به او نیاز داشتند. و تبریک می گویم که اسلام بزرگ چنین فرزندانی را به مردم و توده های ستمدیده تقدیم می کند و در تربیت فرماندهانی چون او تربیت می کند. آیا زندگی ایمانی و جهادی در مسیرش نیست؟ چمران عزیز با ایمان پاک و فارغ از جناح ها و گروه های سیاسی و ایمان به هدف بزرگ الهی، جهاد را در مسیر خود از آغاز زندگی آغاز و پایان داد و با آن به پایان رسید. او در زندگی با پرتو معرفت و ارتباط با خدا پیمود و در راه آن به جهاد قیام کرد و جان خود را فدا کرد. با سربلندی زندگی کرد و با سربلندی شهید شد و حق هم داشت. هنر این است که بدون هیاهوی سیاسی و خودنمایی شیطانی به جهاد برای خدا قیام کنیم و در راه هدف فداکاری کنیم نه برای آن و این هنر مردان خداست. با عزت پیش خدای بزرگ رفت. روحش شاد و یادش است…».

سی و یکم هورداد سالروز شهادت شهید چمران به عنوان روز بسیج اساتید تعیین شده است.

رهبر معظم انقلاب در تیرماه 89 در دیدار با بسیجیان هیئت علمی دانشگاه درباره شهید چمران فرمودند: شهید چمران واقعاً نمونه و مظهر آن چیزی بود که مردم دوست دارند جوانان و دانشگاهیان ما را تربیت کنند تا در آن مسیر حرکت کنند.

به مناسبت سالروز شهادت این سرباز افتخار اسلام با محمدمهدی ایزدا معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید استان خراسان جنوبی و معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی بیرجندا گفتگو کردیم. به شرح زیر می باشد:

نگاهی به ویژگی های فردی شهید چمران

ایزدا با گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران گفت: به تعبیر امام خمینی (ره) شهادت رهبر انسان دوست اسلام و مجاهدان هوشیار و فداکار در راه کمال، مورد تکریم و احترام همه ماست. “

وی با بیان اینکه شهید دکتر چمران به دلیل ویژگی های اخلاقی و رفتاری ممتاز بود، می گوید: این شهید را می توان نمونه بازار هجرت، جهاد و شهادت معرفی کرد، زیرا زمانی که تحصیلات خود را در آمریکا به پایان می رساند به مصر می رود و پس از گذراندن دوره های آموزشی چریکی و نظامی، راه جهاد، مقاومت و استقامت را در پیش گرفت. سپس به دعوت امام موسی صدر عازم لبنان شد و فعالیت های فرهنگی و نظامی خود را آغاز کرد. شهید دکتر چمران با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به وطن بازمی گردد و تمام تجربیات انقلابی و علمی خود را در خدمت انقلاب قرار می دهد.

معاون تحلیل و بررسی سازمان معلمان خراسان جنوبی ادامه می دهد: شهید چمران به نمایندگی از وزارت دفاع، نماینده مردم تهران در مجلس، نماینده ولی فقیه انقلاب اسلامی در شورای عالی دفاع و در بحران های مختلف از جمله پایان دادن به کردستان و آزادی حصر پاوه، دوران دفاع مقدس و آزادسازی سوسنگرد نقش دارد.

این استاد دانشگاه بیان می کند: شهید چمران تا زمان شهادت نقش موثری در مقاومت در برابر دشمن داشت و سرانجام در 30 خرداد 1360 در مسیر دلاویه به سوسنگرد در حین بازدید از مناطق عملیاتی بر اثر اصابت گلوله خمپاره به شهادت رسید.

وی در ادامه تعمیق نظام معرفتی و ارزشی انسان را از ویژگی های بازار اخلاقی و رفتاری شهید چمران معرفی می کند و می افزاید: این شهید همانطور که به عنوان نخبه علمی شناخته می شود، فیلسوف و انسان گرا نیز بوده و دارای نظام بوده است. او بدون تردید معرفت عمیقی در خود ایجاد می کند و با خدا رابطه بسیار محبت آمیزی دارد که در راز و نیاز او معلوم است. او ارادت بسیار خاصی به انقلاب اسلامی دارد و در نوشته های خود به این نکته اشاره می کند که وقتی بشریت سقوط کرد و نظام سرمایه داری معادلات جهان را تغییر داد، انقلاب شکوهمند اسلامی این معادلات را به هم ریخت.

ایزدخواه به تشریح حساسیت و بی تفاوتی شهید چمران نسبت به حوادث پیرامون خود پرداخت و گفت: این شهید با تزریق وحدت و یکپارچگی نقطه اتصال جریان های مختلف فکری، سیاسی و اجتماعی بود و اختلافات کوچک سپاه و سپاه را مدیریت کرد. ارتش در غائله پاوه.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد به وحدت و یکپارچگی محور نهضت دکتر چمران است، ادامه می دهد: یکی دیگر از ویژگی های این شهید انگیزه الهی در حرکت است، زیرا اگر مهم نباشد انسانیت و علم آن مورد طرد قرار می گیرد. خود شهید چمران در یکی از سخنان خود عنوان کرد که سلاح و ابزار جنگ موجودی بی طرف است که اگر به دست جنایتکاران و مفسدان بیفتد فساد و قتل را به دنبال دارد و اگر به به دست مسلمانان، با دشمنان اسلام می جنگد و آن را تشویق می کند.

دانشگاه باید اتاق ها را نه به استثنا بلکه به دولت بسپارد

معاون تحلیل و بازنگری سازمان بسیج اساتید خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم حضور در سطح شهید چمران در دانشگاه توسعه انسانی، گفت: در دانشگاه توسعه انسانی باید در سطح شهید چمران باشیم.

وی معتقد است تربیت‌شدگان مکتب اسلام مانند شهید چمران باید مجاهدت، تلاش، هویت، امید و همه عواملی که یک جامعه را به حرکت در می‌آورد، داشته باشند و هیچ‌کدام از این اتهامات و تصورات نادرست در مورد حرکت آن را متوقف نکرد، زیرا او جلوی آن را نگرفت. به مبانی معرفتی خود ایمان داشت و به حرکت ادامه داد.

ایزدا با اشاره به اینکه شهید چمران به عنوان استادی که در حال گذراندن دوران تحصیل در آمریکا و بازگشت به کشور است، نماد وطن دوستی است، خاطرنشان می کند: اگر امروز فردی ادعای میهن دوستی دارد باید ببینیم سرنوشت وطنش چه می شود. خدمات ارائه می دهد.

شهید چمران به غرب رفت که غرب را عبادت نکرد

جانشین سازمان بسیج اساتید خراسان جنوبی گفت: میهن پرستی نقطه مقابل غرب زدگی است و برخی اساتید و افرادی که دانش آموزان ما را تشویق به مهاجرت می کنند به وطن خود خیانت می کنند و جوانان کشور ما باید حساس باشند. آنها نسبت به وطن خود احساس مسئولیت و تعهد می کنند.

به گفته وی، کشور ما وارث فرهنگ، دانش و اندیشه پرافتخار است و باید مانند گذشته این میراث را حفظ کنیم و با پژوهش و پیشرفت این میراث را به آیندگان منتقل کنیم تا جوانان و دانشجویان هویت ملی را احساس کنند. اعتماد به نفس در کشور باقی بماند و مشکلات آن را با موفقیت حل کنیم و به قله های شکوهمند علم و فناوری و سربلندی برسیم.

آخرین کلمه

شهید مصطفی چمران نیز مانند حاج قاسم آواره جهاد و شهادت شد. او هم مانند سلیمانی، سایه به سایه مرگش را دنبال کرد. اگر خمینی (ره) در یکی از سخنرانی های بعد از شهادت دکتر مصطفی چمران، دل شنوندگان را نمی سوخت و نمی گفت: «چمران وار بمیر»، این دنیا یک کلمه مهم کم داشت و آن این جمله بود: مثل چمران بمیر. امام عزیز ما در گفتن حقیقت استاد بودند اما چرا مثل چمران؟ این و این جمله را امام بیشتر می شنود: «اینها چند سال بیشتر در دنیا نیستند، نه چمران. چمران جان خود را با عزت و عظمت و فداکاری در راه اسلام فدا کرد و عزت دنیا را تأمین کرد و رحمت الهی را در آخرت تأمین کرد. من و تو هم میریم مثل چمران مرد. او مانند آن سربازانی که در مرز کشته شدند، جان باخت. وصیت نامه این نزدیکان را بخوانید. 50 سال عبادت کردی و اگر خدا خواست روزی یکی از این وصیت نامه ها را بگیر و درس بخوان و فکر کن».

و در خود حدیث مفصلی از این خلاصه بخوان که چمران کیست و چگونه زندگی کرده و چگونه از دنیای فانی رفته است که شهادتش به قول رهبر فرزانه مسلمانان جلوه خوبی از مرگ است…

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید