شکاف نظارتی بر برنامه هسته ای ایران بیشتر می شود / تصمیم گیری در مورد پرونده پادمانی ایران بر عهده همه کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

شکاف نظارتی بر برنامه هسته ای ایران بیشتر می شود / تصمیم گیری در مورد پرونده پادمانی ایران بر عهده همه کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

روز جدید رافائل گروسی در نشست خبری پیش از نشست شورای حکام گفت: با خاموش شدن دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی، شکاف در نظارت بر برنامه هسته ای ایران در حال افزایش است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: شکاف‌های نظارتی بر برنامه هسته‌ای ایران بیشتر و بیشتر می‌شود.

رافائل گروسی در نشست خبری پیش از نشست شورای حکام گفت: با تعلیق دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی، شکاف در نظارت بر برنامه هسته ای ایران در حال افزایش است.

گروسی گفت این آژانس در ایران در دو بخش کار می کند: نظارت پادمان و نظارت بر اساس اجباری برجام، و به طور مستقل پرونده پادمانی ایران را بررسی می کند.

به گفته مدیرکل آژانس نظارت بر برنامه هسته ای ایران، این کار به طور فزاینده ای دشوار می شود. او از آن کشور خواست تا شفاف عمل کند تا آژانس بتواند تصویر دقیقی از برنامه هسته‌ای خود به دست آورد.

وی افزود: روند تحقیقات ما همچنان ادامه دارد و نظارت بر برجام وجود دارد که تنها بر عهده طرف های مذاکره کننده با ایران نیست و همه طرف های آژانس باید در این باره اظهار نظر کنند.

گروسی گفت: سؤالاتی داریم و به من توضیح دهید که چرا از این سؤال به سیاسی تعبیر می شود. امیدواریم ایران هر چه زودتر همکاری با ما را آغاز کند. بدون گفت‌وگوهای جدی نمی‌توانیم مسئله دفاع را حل کنیم. ما فقط می خواهیم این موضوع را روشن کنیم. آنها به دنبال منافع ملی خود هستند اما باید به آژانس احترام بگذارند. در اینجا من آنچه را که باید انجام می دهم، نه آنچه را که می خواهم.

وی در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل پادمان آژانس گفت: در تحقیقات فعلی که در تلاش هستیم با همکاری ایران انجام دهیم، تاکنون مثمر ثمر نبوده و همچنان هستیم. هنوز منتظریم تا این اتفاق بیفتد.”

مدیرکل آژانس در قسمت دیگری گفت: خیلی ساده است. ما آثاری از اورانیوم را در مکان‌هایی پیدا کرده‌ایم که هرگز اعلام نشده‌اند، مکان‌هایی که هرگز نباید فعالیت هسته‌ای وجود داشته باشد، و ما سؤالاتی را مطرح می‌کنیم. برای من توضیح دهید که چرا می گویید این یک فعالیت سیاسی است.

دیدگاهتان را بنویسید