شکست های آمریکا فرصتی برای تقویت سیاست خارجی است

ساعت: 11:25
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1802945

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ایران به دنبال فاصله گرفتن از عرصه بین المللی نیست، گفت: شکست های آمریکا فرصتی برای تقویت سیاست خارجی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد واحدی، وزیر کشور صبح امروز (دوشنبه، 4 بهمن) «کنفرانس ملی ایران و همسایگان» را در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه افتتاح کرد و گفت چنین کنفرانس‌هایی مقدمه‌ای برای سیاست خارجی است. گفت‌وگو: ما باید این را بازتعریف کنیم. مفهوم و ادبیات خاص آن را با برداشت خود و ایده هایی که در سیستم داریم نگاه کنیم.

سیاست همسایگی یک طرفه نیست و باید در سطح منطقه ای و همسایگی هماهنگ شود. سیاست همسایگی در منطقه ما دشمنان زیادی دارد. جمهوری اسلامی از بدو تولد دست دوستی به سوی همسایگان دراز کرده است، اما جنگ تحمیلی چاقویی بود که علیه این سیاست شلیک شد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه این سیاست در زمان فروپاشی شوروی نیز در دستور کار ما بود، افزود: استقلال کشورها و وجود سیاست های مشترک فرصت خوبی بود که در برخی محله ها می توانستیم از آن استفاده کنیم، اما برخی از مشکلات وجود داشت. در قفقاز شمالی مانع هستند. ما از این فرصت استفاده کردیم.

وحیدی افزود: پس از چندین اتفاق که تقریباً اخیراً همگی رخ داده است مانند خروج آمریکا از برجام و عدم دخالت اروپایی ها و نشان دادن اینکه نگاه به غرب اشتباه است و راه به جایی نمی برد. ما این فرصت را داشتیم تا متوجه شویم که نباید بسیاری از مسائل را در غرب دنبال کنیم.

وی افزود: ناکامی های پی در پی آمریکا فرصت دیگری است که می تواند به تقویت سیاست خارجی ما کمک کند زیرا برخی از همسایگان فکر می کردند می توانند تحت حمایت آمریکا پیشرفت کنند.

تلاش غربی ها و رژیم صهیونیستی برای امنیت زدایی منطقه

وزیر کشور ادامه داد: دولت سیزدهم معتقد است که باید با کشورهای همسایه تعامل داشته باشیم که این دیدگاه ارزشمندی است اما در این راه نیز مشکلاتی وجود دارد.

واحدی گفت: شاهد سیاست تفرقه افکنانه غرب و تلاش رژیم صهیونیستی هستیم که قصد دارد منطقه را در سایه عدم یکپارچگی همسایگان خود تامین کند.

وزیر کشور با بیان اینکه ایران به دنبال دور شدن از عرصه بین المللی نیست، گفت: جمهوری اسلامی یک مأموریت بین المللی دارد و باید در این بخش حضور جهانی قوی داشته باشد. در چشم انداز تعریف شده، ما بر منطقه غرب آسیا با 25 کشور تمرکز می کنیم.

واحدی ادامه داد: نگاه به منطقه ای که همسایگان در اولویت هستند، در نگاه رهبر معظم انقلاب در چشم انداز 20 ساله ایران خود را نشان داده است.

وی گفت: در سیاست های برنامه ریزی نیز به این موضوع پرداخته شده و بر این اساس برنامه ریزی مناطق مرزی با توجه به نوع تعامل با کشورهای همسایه مشخص می شود.

واحدی گفت: علاوه بر این سیاست های اقتصاد مقاومتی روابط استراتژیک اقتصادی ایران و کشورهای منطقه را مشخص می کند و از این رو در سیاست های کلی نظام توجه به همسایگان موضوع مهمی است.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید