صادرات ایران به ترکیه در بهار 1401 192 درصد افزایش یافت


ساعت: 10:47
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883741

سخنگوی گمرک گفت: صادرات ایران به ترکیه در بهار امسال 3 میلیون و 70 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 737 میلیون دلار بوده که از نظر وزنی 363 درصد و از نظر ارزشی 192 درصد رشد داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش گمرک، سید روح الله لطیفی در آستانه سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران گفت: تجارت غیرنفتی ایران با ترکیه در دهه 1400 جهش خوبی داشت و این رشد در بهار امسال ادامه یافت.

وی افزود: سال گذشته نزدیک به 19 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 11.4 میلیارد دلار بین ایران و ترکیه مبادله شد که نسبت به سال 1398 با 73 درصد افزایش وزن و 64 درصد افزایش ارزش همراه بود.

لطیفی ادامه داد: از این میزان کالای مبادله شده 15.7 میلیون تن به ارزش 6.1 میلیارد دلار از ایران به ترکیه و 3.7 میلیون تن کالا به ارزش 5.3 میلیارد دلار از ترکیه به ایران وارد شده است. در مقایسه با مدت مشابه، 140 درصد صادرات به ترکیه و 20 درصد واردات از این کشور به ایران افزایش یافته است.

وی با اشاره به جایگاه ترکیه در تجارت خارجی ایران گفت: ترکیه همواره در بین چهار شریک برتر ایران چه در واردات و چه در صادرات بوده است و در سال 1400 12 درصد وزنی و 11 درصد ارزش تجارت ایران با سایر کشورها پیوند خورده بود. به ترکیه.”

سخنگوی گمرک درباره تجارت غیرنفتی ایران و ترکیه بهار امسال خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست امسال این روند صعودی ادامه یافت و سه میلیون و 770 هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ده میلیون دلار بین دو کشور مبادله شد. کشورها نسبت به بهار سال گذشته از نظر وزنی 141 درصد و از نظر ارزشی 84 درصد افزایش را شاهد هستیم.

وی افزود: از این میزان کالای مبادله شده در فصل بهار، 3 میلیون و 70 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 737 میلیون دلار، صادرات کالای ایرانی به ترکیه از نظر وزنی 363 درصد و از نظر ارزشی 192 درصد و 700 هزار تن کالا افزایش یافت. از ترکیه به ارزش یک میلیارد و 273 میلیون دلار واردات انجام می شود که با رشد 22 درصدی همراه است.

این مقام مسئول در خصوص کالاهای صادراتی به ترکیه گفت: فرآورده های دامی، شیلات، لبنیات، گل و گیاه، میوه و سبزیجات، خشکبار، ادویه و زعفران، مواد غذایی، تنباکو و سیگار، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، فرآورده های نفتی، مواد شیمیایی، دارو. لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، محصولات بهداشتی، محصولات صنعتی، مصنوعات فولادی، پوشاک، چرم، کیف و کفش، نخ و پارچه، صنایع دستی، شیرآلات، ماشین آلات کشاورزی، لوازم التحریر، تجهیزات پزشکی، مبلمان، لوستر و تجهیزات ورزشی و بازی های کودکانه بود. عمده کالاهای صادراتی ایران به آن کشور است.

وی در خصوص کالاهای وارداتی از ترکیه گفت: دام، مرغ منجمد، تخم بارور شده، بذر، لوبیا، موز، قهوه، گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی، روغن خام، روغن خوراکی، شکر، مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی، مواد افزودنی، مواد اولیه، کود، لاستیک، چوب، کاغذ، خمیر چوب، تجهیزات الکترونیکی و پارچه و نخ از مهمترین کالاهای وارداتی از ترکیه هستند.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید