ضایعات باعث تورم 40 درصدی دام و سود 10 درصدی بر تسهیلات تولیدکنندگان شد/ کمبود آذوقه و نوسانات بازار قیمت بالای محصولات را تحمیل کرد.


ساعت: 16:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855718

در روزهای اخیر، افزایش قیمت کالاها منجر به افزایش قیمت شیر ​​و سایر محصولات لبنی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکاستراتژی دولت برای ترویج یارانه ها این است که قیمت ها را بر اساس عرضه و تقاضا واقعی کند. با این فرض نوسانات قیمت کالاهای مصرفی در بازار به ویژه محصولات کشاورزی تا حدودی قابل توجیه است.

البته این عبارت تا حدودی به عبارت دیگر این است که تنش در بازار محصولات کشاورزی با حذف یارانه های اعطایی با مفروضات زیر ممکن است نشان دهنده روند انطباق بازار با شرایط موجود باشد.

با این تفاوت که یک درصد از این افزایش قیمت نشان دهنده کاهش قدرت خرید مردم و یا کاهش تقاضا است، بنابراین عرضه نیز تحت تاثیر این کمبودها قرار می گیرد.


افزایش قیمت مواد اولیه دام

افزایش منظم شکر (قیمت کارخانه) از 11500 تن به 18000 تن منجر به افزایش بسیاری از محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی از جمله شیرینی، شکلات، سس و سایر محصولاتی شده است که به دلیل استفاده از مواد خام به طور مستقیم و غیرمستقیم از شکر تولید می شوند. بنابراین افزایش قیمت شکر باعث افزایش سایر محصولات کشاورزی شده است.

افزایش قیمت مواد اولیه دام منجر به افزایش قیمت شیر ​​و سایر لبنیات شده است به طوری که شیر بین 50 تا 80 درصد و برخی محصولات آن به 100 درصد افزایش یافته است. قیمت ذرت حدود 2 هزار تنی قبل از آزادسازی یارانه ها در حال حاضر به حدود 6600 تن رسیده است.

کنجاله سویا از حدود 4000 تن به حدود 17000 تن افزایش یافته و سایر مواد اولیه از جمله جو نیز به همین ترتیب افزایش قیمت داشته است. تاثیر این مواد اولیه بر افزایش قیمت ها که غذای اصلی دام و طیور است غیرقابل انکار است.


خودکفایی 70 درصد گندم

سومین ماده سفید که یکی از مواد اولیه اصلی کشاورزی است و بسیاری از سیاست های دولت ها برای خودکفایی یا بی خیالی برنامه ریزی شده است، آرد است. طبق آمارهای رسمی در سال های اخیر کشور ما حدود 70 درصد خودکفایی لازم گندم را دارد (البته این رقم بسته به شرایط اقلیمی خشکسالی یا فصل مرطوب متفاوت است) اما تقریباً هر سال بین 2000 تا 4000 تن گندم گندم از خارج وارد می شود.

رهاسازی گندم از فروردین ماه امسال با عرضه گندم و صنعت آغاز شد به طوری که قیمت از 2700 تن به حدود 12000 تن رسید. البته نان به خصوص نان های سنتی نیاز به تحقیقات دیگری دارد که از حوصله این مقاله خارج است.

در طرح عمومی‌سازی جراحی، یارانه‌ها با سه پیش‌نیاز فوق قابل توجیه است و سیاست انقلابی دولت پرداخت مستقیم یارانه به مردم است. البته این طرح از زمان دولت نهم شروع شد که متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم مورد بی توجهی قرار گرفت.


عادی سازی تغییرات روزانه قیمت محصولات کشاورزی مختلف

با توجه به قیمت های جدید اعلام شده که اغلب توسط انجمن ها و اتحادیه ها صورت می گیرد، مشخص است که دولت از ورود مستقیم به قیمت گذاری کالاهای کشاورزی خودداری کرده و به دنبال تجارت بر اساس عرضه و تقاضا است. بازار این کالاها را سازماندهی و متعادل کنید.

اگرچه دولت با تامین بخشی از مایحتاج مردم در قالب توزیع برنج وارداتی یا شکر دولتی و یا توزیع مرغ و گوشت منجمد همچنان در تلاش است تا از افزایش جدی کالاهای اساسی مصرفی مورد نیاز مردم جلوگیری کند، اما با دقت افزایش می‌دهد. قیمت این محصولات بر اساس تئوری قیمت. عرضه و تقاضا در حال رشد است.

برای روشن‌تر شدن اذهان، نمونه‌هایی از این افزایش قیمت کالاهای توزیع‌شده توسط دولت ذکر می‌شود: مرغ منجمد سال گذشته به‌ازای هر کیلوگرم 20 هزار تن توزیع می‌شد، در حالی که همین محصول در ماه گذشته به 48 هزار تن افزایش یافت یا گوشت منجمد بین این دو کشور توزیع شد. از 10 تا 15 هزار تن افزایش قیمت داشتند. همه این برنامه ها با هدف ایجاد تعادل و کاهش تفاوت قیمت دستوری و قیمت واقعی کالاها انجام می شود.

با مقدمه فوق، سیاست های عادی سازی تغییرات روزانه قیمت انواع محصولات کشاورزی با نوسانات کنترل شده تا حدودی در راستای برنامه دولت برای نهادینه سازی عرضه و تقاضا است. از آنجایی که پایداری این سیاست‌های اقتصادی مستلزم پیش‌شرط‌های خاصی است، به نظر می‌رسد دولت برای اقناع افکار عمومی و رسیدگی به فضای روانی کشور و اجرای آن‌ها باید اقدامات زیر را به‌طور جدی در نظر بگیرد.

مردم باید بدانند که هر محصولی فصلی دارد و طبیعی است که برخی محصولات در فصول مختلف به دلیل کمبود عرضه و یا دلایل نوسانات بازار گران شوند. مثلاً گوجه فرنگی در فصول سرد سال گران می شود. از طرفی تولیدکننده در برخی از فصول سال به دلیل تقاضای زیاد برای محصول و افزایش قیمت (یا به عبارتی افزایش قیمت معقول) برخی محصولات کشاورزی در برخی فصول سال از سود خوبی برخوردار است، البته به دلیل شرایط اقلیمی. تنوع و شرایط آب و هوایی باید عادی به نظر برسد.

اما دولت باید با اعتبارات دولتی از افزایش بی رویه قیمت ها به طور جدی و قانونی جلوگیری کند و البته پیشگیری بهتر از درمان است.

دولت باید از رسانه ها (به ویژه صدا و سیما) و فضای مجازی برای توجیه و کمک به مردم در مدیریت یارانه های تخصصی استفاده کند. تخفیف های ارتباطی برای مصرف انرژی و سایر حمایت های مادی و معنوی برای بهبود الگوی مصرف و کاهش جدی مصرف برخی اقلام مانند روغن، شکر و غیره. آنها می توانند بسیار مؤثر باشند و طرح دموکراتیزاسیون یارانه ها را سریعتر و کارآمدتر هدایت کنند.


سود بالای تجهیزات کشاورزی

حمایت از تولید یکی دیگر از محورهای اصلی این طرح است که به نظر می رسد تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است. به عنوان مثال در حال حاضر حمایت از تولیدات کشاورزی با سود بیش از 10 درصد انجام می شود که به هیچ وجه مقرون به صرفه به نظر نمی رسد، بنابراین با تورم بالای 40 درصد افزایش مواد اولیه و نهاده ها چند برابر و همچنین 57 درصد دستمزد افزایش می یابد. آیا تعهد پرداخت سود بیش از 10% را بپذیرید؟

مهمتر از آن، بارگیری مواد اولیه کشاورزی در سامانه‌های مرتبط با تولیدکننده کاهش یافته و برخی تولیدکنندگان هنوز مواد اولیه خود را در اسفند و فروردین دریافت نکرده‌اند، بی‌میلی کشاورزان را برای تولید محصولات کشاورزی دوچندان کرده است. حالا وقتی گفته می شود درآمد حاصل از فروش نفت به دست می آید، چرا تولیدکننده با سود کم با سود کم حمایت نمی شود. اگرچه دولت با اطمینان از خرید محصولات کشاورزی با قیمت مناسب سعی در جبران این کمبود دارد، اما مطمئناً تا زمانی که تولید انجام نشود، خرید تضمینی مؤثر نخواهد بود.


سوء استفاده از برخی کارخانه ها توسط دولت

نظارت جدی بر قیمت های تولیدکننده موضوع دیگری است که دولت باید هوشمندانه آن را مد نظر قرار دهد. برای این منظور نظارت هوشمند به ویژه قیمت کارخانه ها و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی مورد نیاز است. اخیراً بسیاری از محصولات کشاورزی به ویژه در صنعت کشاورزی افزایش بی رویه ای داشته اند، به عنوان مثال شکر تولیدی در کارخانه ظرف 10 روز پس از پرداخت یارانه حدود 25 درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر دولت در تلاش است تا با دو سامانه انبارداری کامل و سامانه کامل معاملاتی بر تولید و توزیع محصولات نظارت و اجرای هوشمندانه داشته باشد اما این سامانه ها همچنان با ضعف خوداظهاری و راستی آزمایی مواجه بوده و اعمال نظارتی لازم را دارند. نظارتی نیست و نمی تواند ملاک عمل در نظارت هوشمند باشد.

شایسته است دولت با ورود جدی به روند تولید و قیمت گذاری بسیاری از محصولات کشاورزی، قیمت های تولیدی در کارخانه ها و مراکز تولیدی را رصد و تحلیل کند و این نقیصه جدی را برطرف کند. در صورت تحقق این امر فرآیند تولید و توزیع در بستر مناسبی انجام می شود.

از سوی دیگر قیمت تولید باید با محاسبه معقول و منطقی صورت گیرد، اصلی که تاکنون نادیده گرفته شده و برخی کارخانه ها و مراکز تولیدی از تقلب دولتی سوء استفاده کرده و محصولات خود را بدون رعایت معیارهای قیمت گذاری گران کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید