طحان نظیف: طرح شفاف سازی قوای سه گانه در هیات امنا رد شد

طحان نظیف: طرح شفاف سازی قوای سه گانه در هیات امنا رد شدروز جدید – سخنگوی هیات امنا گفت: طرح شفاف سازی قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها به تصویب این شورا نرسیده است.

هادی طحان نظیف در نشست خبری با موضوع طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها گفت: این طرح را در جلسات شورا بررسی کردیم، در برخی مواد آن ابهاماتی وجود داشت که بر اساس آن طرح را به مجلس برگرداندیم. “

وی افزود: ابهامات و مشکلات هیات امنا به اصل طرح دو اتفاقی شفافیت قوای سه گانه، دستگاه اجرایی و سایر نهادها مربوط نمی شود، بلکه به جزئیات و نحوه اجرای این مصوبه مجلس مربوط می شود. . “

طحان نظیف گفت که اگر اصلاح نشود در اجرای آن با مشکل مواجه خواهد شد. وی گفت: شورای نگهبان بر اساس وظیفه خود این طرح را بر اساس شرع مقدس و قانون اساسی اجرا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: امیدواریم مشکلات و ابهامات به ما کمک کند تا شاهد تصویب و اجرای قانون قوی باشیم.

طحان نظیف گفت: در ماده 1 این طرح که در خصوص شفافیت است، مشکلات و ابهاماتی در خصوص تکرار برخی از کلمات مغایر با اصول قانون اساسی و همچنین عناوین برخی صندوق ها در این قانون وجود داشت. به عنوان دقیق نیست.

وی گفت: در ماده 2 این طرح، صورت های مالی و اطلاعات مربوط به درآمدها به توزیع بودجه اشاره شده است اما شفافیتی در این باره وجود ندارد. تقاضای شفافیت آژانس ها و شرکت های خصوصی در خصوص این اطلاعات مالی مورد انتقاد هیئت امنا قرار گرفته است.

وی افزود: در برخی موارد دست اندرکاران شفاف سازی بخش خصوصی هستند و باید اطلاعات خود را منتشر کنند که اعضای هیات امنا آن را خلاف قانون می گویند.

سخنگوی هیات امنا با اشاره به ماده 3 قانون شفافیت که مربوط به تصمیم گیری و رای گیری بود، گفت: طبق اصل 112 قانون اساسی، مقررات شورای تناسب باید توسط آنها تعیین شود و مجلس نمی تواند. آیا مذاکرات آنها شفاف است.”

وی ادامه داد: همچنین واگذاری انتشار مذاکرات برحسب مقتضی به هیأت عالی نظارت بر شورا خارج از صلاحیت قانونگذاری مجلس شورای اسلامی است. در برخی موارد انتشار آن مغایر با امنیت ملی است.»

وی گفت: در حال حاضر قوانینی مانند قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در خصوص شفافیت نهادها داریم که در برخی از این قوانین متون دقیقتر و شمول و استثنائات آنها مشخصتر است.

وی افزود: همچنین در این طرح آمده است که مسائل صنفی و منطقه ای نباید در مجلس شفاف باشد، در حالی که در کابینه می توان مسائل صنفی و منطقه ای را مطرح کرد، تردیدی وجود ندارد که مجلس شورای اسلامی فقط در این یک استثناست.

وی گفت: بر اساس این مصوبه تصمیمات دادگاه ها باید به صورت شفاف منتشر شود و طبق قانون مسائل نظم عمومی و عفت عمومی از تصمیمات قضات مستثنی شود.

طحان نظیف افزود: هیأت عالی نظارت نیز طی نامه ای بخش هایی از طرح شفافیت مراجع سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها را مغایر قانون اساسی می داند و باید به این ایرادات نیز رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید