طرح 24 نماینده مردم ناقض آزادی و حقوق مردم است

طرح 24 نماینده مردم ناقض آزادی و حقوق مردم است

مشکلی که اصولگرایان با آن مواجه هستند، عدم آگاهی کامل از قانون اساسی و قوانین دیگر مانند مطبوعات، مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری است و به همین دلیل گاهی اقداماتی انجام می دهند که با این قوانین مغایرت دارد مثلاً 227 نماینده ظاهراً انقلابی. آنها در بیانیه ای از رئیس قوه قضائیه خواستند از اغتشاش گران انتقام بگیرد که در آخرین اقدام 24 نماینده طرحی را برای محدود کردن آزادی بیان و قلم ارائه کردند که به هیئت رئیسه مجلس رسید. در بخشی از این طرح آمده است: «هر فردی که دارای موقعیت رسمی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و نظامی در جامعه باشد… به بیان مطالب کذب که طنین وسیعی دارد… اگر از مصادیق جز این باشد که به جزای نقدی درجه سه محکوم می شود و به جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده محکوم می شود. ضمناً افراد مذکور به محرومیت از حقوق اجتماعی از پنج تا ده سال و انفصال از شغل و حرفه‌ای که موجب شهرت آنان شده است محکوم می‌شوند و در این میان چنین طرحی پیشنهاد می‌شود که اصل 24 قانون اساسی آزادی افراد را تضمین کند. بیان و قلم 24 نماینده مجلس این طرح را امضا کرده اند که اسامی آنها در ادامه آمده است. ستاره صبح در رابطه با این موضوع گفت وگویی با محمود صادقی حقوقدان و نماینده سابق مجلس انجام داده است که در ادامه می خوانید:

نظر شما در مورد طرح مجلس برای مجازات عقاید افراد مشهور جامعه چیست؟

در خصوص انتشار مطلب کذب یا اظهار کذب، قانون مطبوعات و قوانین دیگر مجازاتی برای آن در نظر گرفته اند، البته این قانون دارای ویژگی هایی مانند عنصر مادی و معنوی است که علاوه بر رکن قانونی باید محقق شود. مجموع این 3 عنصر تبدیل به مجازات می شود که حداکثر مجازات آن 2 سال حبس است البته این موضوع باید از طریق فضای مجازی باشد زیرا سازمان جرایم رایانه ای آن را پیش بینی کرده است این موضوع نیز مستلزم شاکی خصوصی است.

بنابراین قانونگذار جرم انتشار مطالب کذب را پیش بینی کرده است و دلیلی وجود دارد که به معرفی مجدد یا تقویت آن در مجلس فکر کنیم، هرچند بعید می دانم این طرح در مجلس تصویب شود، تعریف دقیق و دقیقی ارائه نکرده اند. به نظر می رسد بیشتر اهداف آنها محدود کردن آزادی بیان، نقد و انتقاد است، این طرح سعی در جرم انگاری موارد فوق دارد.

در این طرح به موضوع هولوکاست در غرب اشاره شده و به عنوان نمونه ذکر شده است که در نوع خود جالب است چرا که همین نمایندگان قبلاً به غرب انتقاد می کردند که چرا در موضوع هولوکاست خفه می شود و فلانی. اجازه دارد در این باره صحبت کند، هیچ اشتراکی با این موضوع ندارد، اما امروز آن را مثال می زنند. اما توجه به این نکته ضروری است که اساس قانون هولوکاست در واقع مخالفت با نژادپرستی است.تاریخ تاریخی نژادپرستی منجر به چنین محدودیت هایی شده است.

عجیب است کسانی که خود را نماینده مردم می دانند و در ابتدای کار سوگند یاد می کنند، سوگند یاد می کنند که از حقوق و آزادی های مردم دفاع کنند، مدافع قانون اساسی باشند، در رفتارشان ثابت قدم باشند. و صحبت از این اصول است و در نهایت باید با تضییع حقوق مردم با آن مقابله کرد، در حالی که این طرح نقض آشکار آزادی ها و حقوق مردم است.

این نمایندگان نوعی دوگانگی را در نظام حقوقی می دانند، این نمایندگان معتقدند افرادی که سرمایه اجتماعی و مخاطب دارند باید به شدت مجازات شوند که جای تعجب دارد.

دلیل حمله به برخی از ورزشکاران و ورزشکاران را چه می دانید، آیا در کشورهای دیگر جهان هم همینطور است؟
افراد مشهور یا افراد مشهور مانند سایر افراد جامعه از حقوق شهروندی برخوردارند.اما این به این معنا نیست که سلبریتی ها دروغ می گویند یا توهین می کنند، این موارد در همه جا خلاف تلقی می شود و در نظر گرفته می شود. در اسناد حقوق بشر آزادی بیان به گونه ای نیست که با حقوق دیگران در تعارض باشد یا حریم خصوصی دیگران را نقض کند و حاوی توهین باشد.
اما من نمی دانم که در کشورهای دیگر می خواهند افراد مشهور یا مشهور را مجازات کنند.

نظام چگونه می تواند از سرمایه اجتماعی ورزشکاران یا هنرمندان استفاده کند؟

در صورت رعایت کامل حقوق اساسی شهروندان و شفافیت در رفتار همه ارکان نظام مانند قوای سه گانه و در صورت حفظ آزادی ها موجب تقویت سرمایه اجتماعی می شود.
در واقع اگر نظام به آزادی افراد احترام بگذارد، بر عمق سرمایه اجتماعی آن افزوده می شود و بسیاری از همین سلبریتی ها می توانند مروج و سفیران سیاست های نظام باشند.

سلبریتی ها جزو عناصر سرمایه اجتماعی هر کشوری هستند و با محبوبیتی که دارند، اگر سیاست درستی در زمینه های مختلف ایجاد شود، می توانند آن را تبلیغ کنند، این کار از طریق سلبریتی ها انجام می شود و این افراد نماینده سازمان های دولتی هستند که به محیط زیست اهمیت می دهند.

یا در بحث حمایت از مستضعفین یا محرومان. کمک به آسیب دیدگان می تواند مثمر ثمر باشد در واقع نوعی کار اجتماعی است که افراد مشهور می توانند برای انجام امور خیریه پیشقدم شوند.
لازم به ذکر است اسامی 24 نماینده تایید صلاحیت شده امضاء کننده طرح فوق به شرح زیر است:
حسینعلی حاجی دلیگانی – حسین جلالی – سیدمحمود نبویان – فاطمه رحمانی – پروین صالحی مبارکه – محمدرضا احمدی – احمد حسین فلاحی – قاسم ساعدی – حجت الله فیروزی – سید البرز حسینی – عبدالکریم محمدرضا جمیری – مجید الرحمن الرحیم خدریان – حسین حقوردی – سیدعلی یزدی خواه – بهروز محبی نجم آبادی – علیرضا زندیان – مهدی روشنفکر – سید علی موسوی – کیوان مرادیان کوچسرایی – حبیب آغاجاری – سید محمد مولوی

دیدگاهتان را بنویسید