طوفان های گرد و غبار و گرم شدن زمین، خاورمیانه را غیرقابل سکونت خواهد کرد

طوفان های گرد و غبار و گرم شدن زمین، خاورمیانه را غیرقابل سکونت خواهد کرد

بر اساس مطالعه ای که توسط وزارت بهداشت و محیط زیست عراق با همکاری کارشناسان بین المللی انجام شده است، عراق در دهه آینده با خشکسالی ناشی از بیابان زایی و افزایش سیلاب مواجه خواهد شد.

طوفان های گرد و غبار که هزاران مایل را طی می کنند دارای عوامل بیماری زا مانند مننژیت یا عفونت های قارچی و همچنین عوارض حاد یا مزمن تنفسی هستند.

بیابان زایی نگرانی هایی را در خاورمیانه و آفریقا در سرتاسر جهان در میان تعداد بی سابقه طوفان های گرد و غبار که باعث تاخیر در پروازها و بازگشایی مدارس در عربستان سعودی، عراق، ایران، کویت، سوریه و امارات شده است، ایجاد کرده است.

کارشناسان آب و هوا هشدار می دهند که آب و هوای سخت کنونی می تواند بدتر شود زیرا تغییرات آب و هوایی منجر به تغییر در الگوهای آب و هوا و اکوسیستم های تحت تأثیر می شود. آنها خاطرنشان می کنند که اگر باران هم ببارد، با افزایش تبخیر، تبخیر کانال های آبیاری بیشتر و مصرف آب بیشتر گیاهان، شاهد خشکسالی بیشتری خواهیم بود که این خود مشکل ساز است.

عراق به ویژه طی دو ماه با ده طوفان گرد و غبار مواجه شده است و هزاران نفر به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شده اند. عیسی رحیم دحیل الفیاض، مدیر کل وزارت بهداشت و محیط زیست عراق، پیش بینی می کند طوفان گرد و غبار طی دو دهه آینده به 243 روز در سال برسد.

وی گفت: تا سال 2050، عراق 300 روز طوفان گرد و غبار در سال خواهد داشت. در نوامبر 2021، بانک جهانی هشدار داد که افزایش کمبود آب می‌تواند منجر به کاهش 20 درصدی عرضه آب عراق و تأثیر مشابهی بر عملکرد کشاورزی آن شود و انتظار می‌رود کاهش تولید ناخالص داخلی خالص 6.6 میلیارد دلار باشد. “

بر اساس مطالعه ای که توسط وزارت بهداشت و محیط زیست عراق با همکاری کارشناسان بین المللی انجام شده است، عراق در دهه آینده با خشکسالی ناشی از بیابان زایی و افزایش سیلاب مواجه خواهد شد.

مطالعه‌ای در سال 2014 توسط سازمان جهانی هواشناسی نشان داد که قرار گرفتن در معرض گرد و غبار در مناطقی که تحت تأثیر بیابان‌زایی قرار دارند، سالانه باعث مرگ حدود 400000 بزرگسال اولیه می‌شود.

یافته های برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد نشان می دهد که گرد و غبار طوفان می تواند هزاران کیلومتر را طی کند و عوامل بیماری زا مانند مننژیت یا عفونت های قارچی را حمل کند و همچنین باعث مشکلات حاد یا مزمن تنفسی شود.

طوفان های گرد و غبار همچنین باعث تسریع بیابان زایی، افزایش شوری، خشکسالی و کمبود آب می شود.

چشم اندازهای وحشتناک

خشکسالی به ویژه برای خاورمیانه و آفریقا خطرناک است که جمعیت آن تا سال 2050 به 3 میلیارد نفر خواهد رسید.

برای مثال، پیش‌بینی می‌شود که دمای معتدل مدیترانه تا سال 2050 به 46 درجه سانتی‌گراد برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2100، امواج گرمای شدید 10 برابر شده و شرایط آب و هوایی سخت به حالت عادی تبدیل خواهد شد.

محققان هشدار می دهند که درجه حرارت در این منطقه در نهایت می تواند از 30 درجه سانتیگراد شروع شود و به اوج 50 درجه سانتیگراد برسد که پنج برابر بیشتر از آغاز هزاره است.

هشدار کلیدی آنها چیست؟ خشکسالی و کمبود آب می تواند منجر به مهاجرت بیشتر شود زیرا کشورهای تحت فشار کمبود آب سعی می کنند با رشد سریع جمعیت، افزایش شهرنشینی، زیرساخت های تخریب شده و الگوهای آب و هوایی تغییر کنند.

یک چالش عمیقاً چالش برانگیز این است که گرد و غبار و طوفان های شن نیز تحت تأثیر نوسانات بارندگی و کاهش سطح آب قرار می گیرند. همه اینها می تواند بیابان زایی را تسریع کند.

اقدام هماهنگ بین المللی ممکن است تنها راه ایجاد تغییر برای کشورهایی باشد که سعی در کنترل این مشکل دارند.

خشکسالی و جابجایی

در 9 مه 2222، 196 ایالت در کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی در Cđán te d’Ivoire Abidjan گرد هم آمدند تا با چالش رو به رشد مقابله کنند. آلسان واتارا، رئیس جمهور ساحل عاج، در یک سخنرانی در اجلاس سران هشدار داد که آفریقا از سال 1900 تقریباً 80 درصد از پوشش جنگلی خود را از دست داده است و جنگل ها تا سال 2050 در خطر ناپدید شدن قرار دارند.

کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد بیابان‌زایی تخمین می‌زند که تقریباً 40 درصد از زمین‌های جهان تخریب شده است که بخشی از آن به دلیل عملکردهای ناپایدار زمین، کشاورزی و مدیریت آب است.

تلاش های بلندپروازانه برای مبارزه با بیابان زایی شامل دیوار سبز بزرگ، یک سپر گیاهی 8000 کیلومتری است که در جنوب صحرای آفریقا در تلاش برای احیای 100 میلیون هکتار زمین کاشته شده است. در سال 2020، گزارش پیشرفت نشان داد که تنها 4 درصد از هدف اعلام شده پروژه محقق شده است.

مدیریت نادرست منابع آب تجدید ناپذیر، کشاورزی، آبیاری و شهرنشینی چالش های رایجی است که اکثر کشورهای خاورمیانه و آفریقا با آن مواجه هستند. بیابان زایی زمانی که با بارندگی کم و زمین های کم و خشک ترکیب شود تقریباً اجتناب ناپذیر است.

با وجود نزدیک به دو میلیارد تن گرد و غبار که سالانه از بیابان های جهان می آید، بیابان زایی مشکلی حل نشدنی برای امنیت غذایی و آبی است.

اگرچه نقش تغییر اقلیم به طور کامل درک نشده است، اما اجماع جهانی رو به رشدی وجود دارد که افزایش امواج گرما، خشکسالی و تخریب محیط زیست احتمالاً باعث افزایش میزان عدم اطمینان اقتصادی و ایجاد جابجایی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید