عدم قطعیت عرضه خودرو در بورس از نگاه سهامداران

عدم قطعیت عرضه خودرو در بورس از نگاه سهامداران

حدود یک ماه مردم و سهامداران منتظر تصمیم مسئولان برای ادامه یا توقف عرضه خودرو در بورس بودند. بلاتکلیفی که احساسات را به همراه داشت دوباره به بازار سهام سقوط کرد و بازار را کاملا قرمز کرد.

چند ماهی است که اقبال خرید و فروش خودرو تغییر کرده و برخی از خودروها به قرعه کشی بورس رفته اند. اگرچه این فرآیند در دنیا مرسوم نیست، اما باعث شده تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از آن بهره ببرند. بر اساس آمار شهریور ماه که فروش خودرو در بورس کالا آغاز شد، بیش از 46 هزار دستگاه انواع خودرو در این بازار معامله شد که ارزش این معاملات 24 هزار و 840 میلیارد تومان بود.

در مجموع سود تولیدکنندگان و خریداران نهایی نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان است، بنابراین سود تولیدکنندگان 8410 میلیارد و سود خریداران نهایی 6580 میلیارد تومان برآورد شده است و درآمد مازاد شناسایی شده برای دولت از طریق ارزش. مالیات افزوده نیز 760 میلیارد تومان است.

نامه های جنجالی هیئت مسابقه

در حالی که انتظار می رفت شرکت های خودروسازی برنامه منظمی برای عرضه محصولات خود در بورس ارائه کنند، شورای رقابت طی دو روز دو نامه متفاوت به بورس ها نوشت.

در اولین نامه شورا که در تاریخ 11 بهمن ماه ارسال شد، آمده است: «جلسات کارگروه خودرو به مرکز مسابقات کشوری با حضور کلیه علاقمندان و کارشناسان این حوزه به صورت فشرده و فوق العاده برگزار شده و در حال حاضر در حال بررسی بازار و جمع بندی دستورالعمل موضوع بند پنج ماده 58 قانون سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی که در صورت تصویب شورای رقابت ابلاغ خواهد شد شورای رقابت با رعایت اختیارات و قانون اساسی انتظار دارد. وظایف این شورا پرهیز از اظهارنظرهای غیرمستند و نادرست و کمک به بهینه سازی تصمیمات شورا.

اما در نامه دوم که یک روز بعد از نامه اول منتشر شد، اعلام شد خودروهای شاهین، دانا و پژو 207 باید از بورس خارج شوند! البته این موضوع واکنش های زیادی را در پی داشت. وزیر گفت که این نامه را ندیده ام و وزیر اقتصاد نیز تاکید کرد که شورای عالی بورس باید در مورد عرضه یا توقف عرضه خودرو در بورس کالا تصمیم گیری کند. اما عجیب ترین واکنش برخی از اعضای شورای رقابت بود که به صراحت اعلام کردند که نامه دوم فقط نظر رئیس شورا بوده و نه اعضای شورا!

پس از آن شورای عالی بورس درباره ادامه یا توقف عرضه خودرو در بورس کالا جلسه ای برگزار کرد اما هیچ یک از اعضای شوا به صراحت درباره نتیجه جلسه صحبت نکردند و تنها اخباری در پشت صحنه منتشر شد. شورای عالی بورس بر ادامه روند فعلی فروش خودرو در بورس کالا تاکید کرد. ، منتشر شد.

در هر صورت این کشمکش بهانه ای شد تا بورس دوباره به دام افتهای هیجانی بیفتد، شاخص کل که برای تصاحب یک میلیون و 700 هزار واحدی آماده شده بود، تحت تاثیر بلاتکلیفی سهام خودرو و احتمال اجباری شدن، عقب نشینی کرد. قیمت گذاری، و این عقب نشینی ادامه دارد. ادامه دارد. بنابراین این شاخص تاکنون حتی یک میلیون و 600 هزار واحد معاملات را از دست داده است.

آخرین بیانیه شورای رقابت و بورسیه

موضوعی که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به آن اشاره کرد و روز جمعه در نامه ای به رئیس شورای رقابت اعلام کرد که این نامه بدون هماهنگی شورا 100 هزار میلیارد تومان خسارت به سهامداران وارد کرده است.

عشقی همچنین خواستار تشکیل جلسه مشترک با حضور برخی اعضای شورای عالی بورس و شورای رقابت برای بررسی ادامه عرضه خودرو در بورس شد.

این نامه عاشقانه همچنان بی پاسخ مانده است و آخرین واکنش شورای رقابت به آینده عرضه خودرو در بورس، اطلاعیه ای بود که روز چهارشنبه پنجمین بار توسط باخمن منتشر شد که در آن بازار خودرو نمونه ای از بازار انحصاری است. شناسایی کاربران واقعی این بازار با اعمال محدودیت بر فنی و اعتباری تاکید دارد.

آخرین واکنش خانواده

اما هندوزی روز پنجشنبه 15 بهمن ماه در خصوص وضعیت فروش خودرو در بورس اعلام کرد که مصوبه شورای عالی بورس همان مصوبه قبلی است اما این شورای رقابت است که تصمیم می گیرد که آیا آنها از نظر قانونی مشمول هستند یا خیر. قوانین رقابت و انحصار

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که چرا شورای رقابت با فروش خودرو در بورس مخالف است؟ و ادامه داد: به موضوعی که شورای رقابت مخالف آن بود نرسیدیم و این مصاحبه نظر شخصی رئیس شورای رقابت بود.

به گفته خاندوزی، همان مصوبه شورای عالی بورس در خصوص فروش خودرو در بورس ادامه دارد مگر اینکه شورای رقابت در خصوص قوانین رقابت و انحصار تصمیم دیگری بگیرد.

آخرین واکنش دولت

به نظر می رسد حاکمان از این ماجرا کنار کشیده اند و منتظر تصمیمات کارشناسی هستند. همانطور که سخنگوی دولت در روز چهارشنبه پنجم باخمن اعلام کرد که دیدگاه دولت این است که بررسی کند آیا راه بهتری برای مردم وجود دارد، یعنی برای مصرف کننده واقعی، که محصول با کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر در دسترس مردم باشد. باید اجازه دهیم نظر ارگان های متخصص و صاحب نظر در این زمینه انتخاب شود تا مناسب ترین روش انتخاب شود.

به گفته وی، اگر دلال ها بخواهند نفوذ کنند و سود به جیب دلال ها برود یا نهادهای نظارتی یا گروهی به نهادهای تخصصی و کارشناسی فشار بیاورند تا این موسسات با فشار تصمیم گیری کنند، نتیجه این می شود. تداوم مشکلات چندین دهه ای که در حوزه خودرو داشتیم همانطور که گفتم باید اجازه دهیم نظر نهادهای متخصص در این زمینه گرفته شود و هر روشی که مناسبتر و به نفع مردم باشد. انجام شده. از این منظر دولت در کار موسسات تخصصی دخالت نمی کند تا بهترین راه به نفع مصرف کننده اعمال شود. دولت در کار کارشناسی بورس کالا یا شورای رقابت دخالت نکند، هر تصمیمی بگیرند دولت متعهد می شود.

آخرین پاسخ از خودروسازان

آخرین واکنش خودروسازان نیز به قبل از هیاهو برمی گردد، مدیران عامل دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا در نامه های جداگانه ای در تاریخ 6 دی ماه خطاب به سازمان بورس کالا خواستار ادامه عرضه خودرو به بورس کالا شدند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به تحویل 10 هزار دانا در معاملات 4 دی ماه، در نامه خود خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید تحویل خودروهای دانا در تاریخ 5 دی ماه 1401 انجام شده است. رویکرد این شرکت مطابق با هماهنگی های انجام شده با مراجع ذیربط می باشد. ادامه عرضه خودرو در بورس کالا

همچنین محمدعلی تیموری – مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا – ضمن اشاره به پذیرش محصول شاهین در بورس و تاکید بر اینکه برنامه پذیرش و تحویل سایر خودروهای تولیدی این شرکت در حال پیگیری است: «پس از توقف عرضه نماد تجاری این شرکت بر اساس نامه شماره 981556 مورخ 3 دی ماه 1401 این سازمان یادآور می شود که با توجه به استقبال خودروهای شاهین در بورس کالا، تاکنون 6200 دستگاه خودرو برای فروش از طریق بورس کالا اعلام شده است.

بازار شایعات داغ و تلفات مداوم مردم

این موضوع به بازار شایعات دامن زد. چرا که شب گذشته خبر غیررسمی دیدار معاون اول رئیس جمهور با وزرای امنیتی و اقتصادی منتشر شد و خبر رسید که مخبر بر توقف عرضه دانا، شاهین و 207 تاکید کرده است موضوعی که رسما تایید نشد. از سوی هیچ نهادی، اما سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که معاون اول رئیس جمهور دستور توقف فروش خودرو در بورس را نداده است.

از دولتمردان انتظار می رود در صورت مخالفت با عرضه خودرو در بورس، نظر خود را روشن کرده و منطق خود را توضیح دهند چرا که ظهور مجدد این موضوع بار دیگر چراغ قرمزی را بر بازار سرمایه انداخته و باعث بروز همه نمادهای ارزشمند آن شده است. بازار فروخته می شود و در این میان مردم و سهامدارانی هستند که دوباره در آتش سقوط بورس می سوزند.

دیدگاهتان را بنویسید