عصای جادو دست من نیست/ بسکتبال بازی اشتباهات است


ساعت: 18:23
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887743

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: عصای جادویی ندارم که شرایط را تغییر دهم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید ارمغانی سرمربی تیم ملی بسکتبال در نشست خبری درباره شرایط تیم ملی گفت: می خواهم در این دو ماهی که با تیم ملی ایران کار کردم با آمار و ارقام واقعیت ها را بگویم. باید اهداف را بررسی کنیم و ببینیم تا کجا پیش رفته ایم و ببینیم در آینده چه برنامه ای باید داشته باشیم. کار در تیم ملی با هر باشگاهی متفاوت است. دو ماه پیش کارمان را با تیم ملی شروع کردیم و 48 برنامه تمرینی با تیم ملی داشتیم. در سه هفته 30 مورد از این تمرینات برگزار شد و بعد از اینکه به صربستان و قزاقستان رفتیم تمریناتمان کم شد. بعد از این هفته از شدت کار کاسته شد.

وی خاطرنشان کرد: سفرهای طولانی با توقف طولانی داشتیم و این امر آمادگی تیم را با مشکل مواجه کرد. در این مدت 6 بازی رسمی داشتیم که 4 بازی آن برای جام ملت های آسیا بود. ما با 48 جلسه تمرین و 6 مسابقه در دو ماه پیشرفت کردیم اما یک تیم باشگاهی در 10 ماه بیش از 200 جلسه تمرینی و 50 بازی انجام داد. این نشان می دهد که مربیان تیم ملی در سراسر جهان کار سختی دارند. به خصوص که ما یک تیم جدید بودیم. بنابراین به دلیل کمبود وقت نمی توانیم برخی کارها را در تیم ملی انجام دهیم. از نظر فیزیک و تاکتیک فردی نمی توانیم بازیکنان زیادی را به تیم ملی ارتقا دهیم. بازیکنان ملی در حالی که در باشگاه هستند روی این مسائل کار می کنند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران گفت: بسکتبال ایران در دهه اخیر در سطح بالایی بوده و جایگاه های خوبی کسب کرده است اما نسل طلایی ما آرام آرام در حال از بین رفتن است و باید به فکر ایجاد نسل جدید باشیم. گلزنی با داوری این بود و تصمیم گرفتیم این قدم را برداریم و در مرحله اول چند بازیکن جوان اضافه کردیم که خیلی خوب کار کردند. به دلیل کمبود زمان 3 فاکتور را تعیین کردیم که اولین و مهمترین آنها داشتن ساختار تیمی خوب بود. همانطور که گفته شد مشکلات داخلی در تیم وجود دارد و با بازیکنان باتجربه تیم مثل حدادی، لغری و جمشیدی در میان گذاشتیم و آنها را در همین مسیر قرار دادیم. بچه ها همه تلاش خود را کردند و نتیجه ای که گرفتیم حاصل تلاش بازیکنان است. دو نکته فنی بود که در این دو ماه روی آن کار کردیم.

وی افزود: در زدن پنالتی پیشرفت خوبی داشتیم و 75 درصد موفقیت داشتیم. حتی در بازی با ژاپن هم به 90 درصد موفقیت رسیدیم که یادم نمی آید در تیم ملی داشته باشیم.

ارمغانی با بیان اینکه فلسفه خود را روی دفاع گذاشتیم، گفت: معتقدیم تیمی که خوب دفاع کند می تواند حمله خوبی هم داشته باشد. هنوز جای پیشرفت زیادی وجود دارد و باید تلاش کنیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران انتقادات از کادرفنی خود را مورد تاکید قرار داد: من به همه اعضای کادرفنی خود ایمان دارم. ما یک خانواده هستیم و همه از تمام وجود و دانش خود برای موفقیت استفاده می کنند.

وی درباره انتقادات به بازی تیم ملی مقابل اردن خاطرنشان کرد: بسکتبال در تمام دنیا در حال پیشرفت است. بازیکنان در سطح بالایی هستند و نمی توان گفت اردن، بحرین یا چین تایپه تیم های دسته دومی آسیا هستند و باید خیلی راحت آنها را شکست دهیم. من نمی خواهم شکست را توجیه کنم، اما با اعداد و آمار بحث می کنم. یکی از اهداف ما این است که در نهایت نسل جدیدی را به تیم ملی معرفی کنیم.

ارمغانی تصریح کرد: آشنایی چندانی با این کار ندارم. در سال 2000 در تیم ملی بودم و اولین قدم را برای تغییر نسل برداشتم. در آن زمان این نسل جدید پس از 7 سال کار مستمر با مربیان خارجی موفق شد قهرمان آسیا شود و سپس به افتخارات دیگری دست یابد. من الان چوب جادویی ندارم که شرایط را تغییر دهد. حالا با تیم ایران نوین کار می کنیم و باید دید در بازی های بین المللی چه پاسخی خواهند داد. ما نیاز به تورنمنت های مختلف داریم تا ببینیم کدام بازیکنان می توانند پرچم بسکتبال را بالا ببرند، قطعا این کار را ادامه خواهیم داد. فقط از رسانه ها می خواهم صبور باشند و شرایط تیم و پیشرفت بازیکنان را در نظر بگیرند.

وی یادآور شد: این دلیل نمی شود که تیم ما اشتباه نکند. بسکتبال بازی اشتباه است و این ورزش را نه در زمین و نه در حاشیه نمی توان بدون اشتباه انجام داد. ما باید جلو برویم و با ایمان به کار خود ادامه دهیم.

ارمغانی در خصوص اینکه شرایط صعود به جام جهانی سخت شده است، گفت: هنوز از صعود به جام جهانی ناامید نشده ایم و برای رسیدن به این هدف تمام تلاش خود را می کنیم. 6 بازی داریم که 3 بازی در خانه برگزار می شود و امیدواریم در این 3 بازی پیروز شویم و قزاقستان را شکست دهیم. بین چین، قزاقستان و ایران دو تیم صعود می کنند و تمام تلاش خود را می کنیم تا در بازی های داخلی پیروز شویم و ببینیم در خارج از کشور چه کاری می توانیم انجام دهیم. اگر خدای ناکرده به جهانیان نرسیدیم باید روند کار را ادامه دهیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با بیان اینکه از عملکرد تیمش در جام ملت های آسیا راضی هستم، گفت: فکر می کنم بازتاب بازی های ما در جامعه بسکتبال قبل از بازی با اردن بسیار خوب بود و همه بسکتبالیست ها خوشحال بودند. با نتیجه و سبک یک بازی. همه فکر می کردند ما تیمی مستحکم با دفاع خوب داریم، اما این اتفاقات در بازی اردن رخ داد و ما نتوانستیم جلوتر برویم. شکست در مسابقات برای تیم های بزرگ هم اتفاق می افتد اما ایران می تواند در بین 4 تیم آسیا قرار بگیرد و حتی به فینال برسد اما تک بازی ها هم در این تورنمنت ها موثر است.

ارمگانی با اشاره به جدایی زلاتکو ایوانوویچ از تیم ملی خاطرنشان کرد: او با توجه به اینکه مربی یک تیم باشگاهی در اسلواکی است و اردوی تابستانی دارد باید در ایران حضور می داشت و تا پایان پنجره سوم در کنار ما بود. زلاتکو را مربی فوق العاده با استعدادی می دانم و زمانی که اینجا بود به ما کمک زیادی کرد. ما به همه نیاز داشتیم که در 3 هفته اول که پایه استراتژی تیم را می سازیم، در گوشه ای از کار حضور داشته باشند. او مربی خارجی است اما فرهنگ ایرانی را می شناسد. او نه تنها برای کارهای فنی بلکه برای همبستگی تیمی کمک زیادی کرد. حالا او به کشورش بازگشته و از آنجایی که در اسلواکی مشغول به کار است به عنوان کمک مربی آن کشور انتخاب شده و به همراه تیم باشگاهی خود فعالیت می کند.

وی درباره اینکه چرا تیمش را با تیم جوانان به جام ملت های آسیا نفرستاد، گفت: وقتی در سال 2000 نسل عوض شد با الان فرق می کند. اکنون بازیکنان توانمندی در سطح آسیا در تیم ملی حضور دارند و به نظرم باید به تدریج جوانسازی را انجام دهیم و قدم به قدم به هدفمان برسیم. گاهی حضور یک بازیکن جوان در کنار یک بازیکن باتجربه می تواند به او کمک کند. متین آقاجانپور در آسیا عملکرد خوبی داشت و آنچه را که انتظار داشتیم انجام داد. در دو ماهی که با او کار کردیم در فاکتورهای مختلف پیشرفت کرد. ما این راه را انتخاب کردیم تا به یکباره بازیکنان باتجربه خود را از تیم ملی خارج نکنیم.

ارمغانی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد در بازی مقابل اردن، تیمی که حریف تمرینی ما بود، خیلی زود دستمان را بالا انداختیم و شکست را پذیرفتیم، گفت: با این سوال موافق نیستم و حاضرم بیاورم. و فیلم بازی را نمایش دهید. ما اردن را تیم خوبی می بینیم. گفتم ما اردن را شکست نمی دهیم و سخت خواهد بود. اردن نه تنها تیم دوم آسیاست، بلکه در بین تیم های برتر آسیا قرار دارد. من اردن را یک تیم خوب با بازیکنان بسیار خوب می بینم و نتایج این را نشان می دهد.

وی درباره این شایعه که برای بازنشستگی به مجارستان رفته است، افزود: ربطی به بازنشستگی ندارد و طبق قانون مجارستان 5 سال دیگر بازنشسته می شوم. من نمی خواهم بازنشسته شوم و پاهایم را روی کاناپه بگذارم. ما بسکتبال را دوست داریم و تا زمانی که بتوانم در بسکتبال کار خواهم کرد. تا پایان جام جهانی با تیم ملی قرارداد دارم و امیدوارم این همکاری ادامه داشته باشد.

ارمغانی درباره احتمال بازگشت بازیکنان باتجربه ای مانند صمد نکاح بهرامی و مهدی کامرانی به تیم ملی گفت: هرکسی را می توان به تیم ملی دعوت کرد. جوانی ما را نگران می کند اما صمد نکاح بهرامی و مهدی کامرانی از نظر بدنی آمادگی بازگشت ندارند و مدت زیادی است که بسکتبال کار نکرده اند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران درباره ترکیب تیم ملی در ژاپن گفت: سعی کردیم به بازیکنان باتجربه ژاپن استراحت بدهیم و با جوانان راهی این مسابقات شویم.

ارمغانی با اشاره به اینکه سفر به ژاپن می تواند برای ما خوب باشد، بیان کرد: با تیمی جوان به این بازی ها می رویم و فکر می کنم ضرری برای تیم ما نداشته باشد. بازیکنان بزرگتر در اینجا تمرین می کنند و در نهایت بازیکنان منتخب به مسابقات بعدی اعزام می شوند.

وی با بیان اینکه در ایران حضور نداشتم و اینکه چقدر بازیکنان را می شناسم، تاکید کرد: ما 2 ماه فرصت داشتیم تا تیم را بشناسیم و همکاران به ما کمک کردند تا جلو برویم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران درباره باخت بدنی بازیکنان مقابل اردن گفت: تیم با تمام توان در زمین جنگید و تیم ما در کوارتر سوم انرژی زیادی صرف کرد و انرژی زیادی وجود نداشت. برای سه ماهه چهارم مانده تا عملکرد مناسبی داشته باشند و شاید بتوانند پرانرژی به نظر برسند.

وی در مورد اینکه آیا فدراسیون توانسته لیگی موفق و پویا بسازد تا بازیکنان آماده به تیم ملی بپیوندند، گفت: از ابتدا لیگ پویایی نداشتیم و وقت کم داشتیم. در اروپا تیم ها دو ماه آماده می شوند و هشت ماه بازی می کنند. متأسفانه سال هاست که این مشکل را داریم که لیگ از مهر شروع شد و در اسفند به پایان رسید. امیدوارم تغییراتی در این زمینه ایجاد شود چون هر چه لیگ طولانی تر باشد از هر نظر برای ما بهتر است. بسکتبال ایران در این شرایط از نظر فنی و اقتصادی پیشرفت می کند.

ارمغانی تاکید کرد: تیم ایران با سابقه چندین قهرمانی در آسیا و غرب آسیا از صعود به نیمه نهایی بازماند و جامعه بسکتبال ناامید شده و به نظر می رسد سقف آرزوهای ما کم شده است. باید کار کنی و کار داشته باشی. ما باید بسکتبال را در آینده بهتر کنیم. من با کارشناسان صحبت کردم و آنها نیز معتقد بودند که ما خوب کار می کنیم. شما باید روال کامل ما را تا 2 ماه دیگر ببینید. بازیکنان ما تمام توان خود را در زمین گذاشتند و سعی کردند بهترین نتیجه را کسب کنند. ما تمام تلاش خود را در تیم فنی انجام دادیم. در جام ملت های آسیا 4 رقم وجود دارد اما شما فقط یک رقم را می بینید. بعد از بازی با قزاقستان چه گفتی؟ حالا من از شما انتظار دارم که 4 فیلم را با هم تماشا کنید و به روند توسعه فکر کنید. اگر جامعه بسکتبال واقع بین باشد نباید نتایج 6 سال قبل را ببیند. در این مدت باید دید در بسکتبال ایران، اردن و چین در کشورهای دیگر چه گذشت. ما در این 6 سال چه کردیم؟ اگر انتقادی وجود داشته باشد باید بر اساس شواهد باشد و بگوییم که تیم ملی در دفاع یا حرکت مشخص ضعیف بوده است. من افتخار می کنم که با این بازیکنان کار می کنم و هر روز پیشرفت آنها را می بینم.

وی خاطرنشان کرد: همه بازیکنانی که به تیم ملی دعوت شدند از سوی من دعوت شدند. پس از روز عاشورا اردوی تیم ملی آغاز می شود و حامد حدادی و سایر بازیکنانی که به ژاپن اعزام نشده اند در تهران اردو خواهند داشت و سپس منتخبی از تیم جدید ایران و بازیکنان باتجربه به فینال اعزام خواهند شد.

وی درباره وضعیت تمرینات جعفری و نحوه دعوتش به تیم ملی بیان کرد: او در کالج های آمریکا بازی می کرد به همین دلیل از او دعوت کردیم تا وضعیتش را از نزدیک ببینیم.

ارمغانی درباره وعده جام جهانی گفت: هیچکس نمی تواند قول بدهد اما از بازیکنانم می خواهم تمام تلاش خود را به کار گیرند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

سرمربی تیم ملی با بیان اینکه دستیارانش در تیم ملی در حال حاضر ارتباط نزدیکی با بسکتبال ندارند، اضافه کرد: اصلا اینطور نیست. هر مربی که در کنار من است بخشی از کار تیمی ما را پیش می برد. همیشه این اتفاق می افتد و من از اطلاعات مربیانم استفاده می کنم و نمی پذیرم که این مربیان به من کمک نمی کنند. 100% تلاش و تمرکز دارند.

وی گفت چرا از تجربه خاتمی، هاشمی و شاهین تاب استفاده نمی شود و اتاق فکر تیم ملی را تشکیل نمی دهند. قطعا تصمیمم این بود که بعد از آسیا از مربیان و کارشناسان دعوت کنم و در مورد کارهای فنی مفصل صحبت کنم. در این جلسه آماری وجود خواهد داشت و شاید بتوانیم وضعیت را خیلی بهتر بررسی کنیم.

ارمغانی درباره اینکه چرا مهدی کامرانی و صمد نکاح بهرامی به دلیل دوری از بسکتبال به تیم ملی دعوت نمی شوند، گفت: وقتی بازیکنی 6 ماه از بسکتبال دور باشد، از نظر بدنی سقوط می کند، اما مربی می تواند از نظر فنی کار کند، آنالیز کند. ردیابی در این مدت

دیدگاهتان را بنویسید