عفو بین الملل خواستار توقف اعدام سه جوان شیعه در عربستان سعودی شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از مقامات سعودی خواست تا اعدام سه جوان به نام‌های عبدالله الحوائتی، عبدالله الدرازی و جلال البد را متوقف کنند.

در فاصله ژوئن تا اکتبر سال جاری، دادگاه سعودی حکم اعدام این سه جوان را تایید کرد.

عفو بین الملل همچنین تاکید کرد که آنچه برای این سه جوان اتفاق افتاد یک “محاکمه ناعادلانه” بود.

به گزارش پایگاه اینترنتی «الخلیج الجدید»، «دیانا سمعان» معاون دفتر منطقه‌ای غرب آسیا و شمال آفریقا در سازمان عفو ​​بین‌الملل اعلام کرد که صدور حکم اعدام برای این سه جوان به دلیل جنایت زیر 18 سال، نقض آشکار حقوق بشر است

وی افزود: پادشاه عربستان سعودی نباید این احکام را تایید کند و همه عملیات اعدام در انتظار را متوقف کند و بر اساس استانداردهای بین المللی دادرسی عادلانه دستور دادرسی مجدد دهد.

به گفته وی، محاکمه دو نفر در دادگاه کیفری ادامه دارد و دادسرا برای آنها حکم اعدام می خواهد. به گفته مقامات سعودی، این پنج نفر در سنین 14 تا 18 سالگی مرتکب این جنایت شده اند.

بر اساس این گزارش، چهار نفر از این افراد شیعه هستند که مقامات سعودی آنها را به دلیل مشارکت در تظاهرات ضد دولتی به جنایات مرتبط با تروریسم متهم کرده اند.

علیرغم وعده های محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی مبنی بر کاهش مجازات اعدام، تعداد اعدام های انجام شده در شش ماهه اول سال 2022 در عربستان سعودی دو برابر تعداد اعدام های سال 2021 بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید