عقلانیت و اعتدال اساس وحدت در جامعه اسلامی است


ساعت: 17:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۹
کد خبر: 1902718

آیت الله مصطفی مهامی با بیان اینکه عقل، عقلانیت و اعتدال اساس و محور وحدت است، گفت: جامعه قوی، مقتدر در راستای وحدت، همدلی و وحدت تحقق می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، آیت الله مصطفی مامامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ظهر امروز در همایش بزرگان طوائف، علما و معتمدین شیعه و سنی به مناسبت هفته وحدت در زاهدان اظهار داشت: : عقل حاکم است همه به حق خود راضی باشند و در راه راست قدم برداریم و این حق و عدالت و انصاف اساس و محور وحدت در جامعه است.

امام جمعه زاهدان با بیان اینکه اگر عقل و عقلانیت را معطوف می کردیم در حوادث اخیر چنین اتفاقاتی رخ نمی داد، تصریح کرد: اگر فردی ایراد دارد بهتر است به جای مراجعه به دادگاه و نظام حقوقی این ایراد و ناراحتی را دنبال کند. زیرا قیام بر عقل و عدالت با هم سازگار نیستند.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان به عنوان پایتخت وحدت شناخته می شود و خار چشم دشمن است و می خواهد این افتخار را از استان ما بگیرد، اذعان داشت: باید با وحدت و اتحاد بر اساس عقل و عقلانیت توطئه ها ایستاد. و فراموش نکنیم که در روستاها درگیری رخ خواهد داد.

آیت الله مهامی گفت: دشمن هیچ گاه دست از دشمنی برنمی دارد و با بهانه های مختلف همواره به دنبال ضربه زدن و تخریب است.

وی ادامه داد: اگر بلاتکلیفی و اختلاف ایجاد شود آتش این بلاتکلیفی همه را می سوزاند و به همه آسیب می رساند و به کل جامعه آسیب می رساند و باید فرهنگ عقلانیت و عدالت در جامعه گسترش یابد تا شاهد وحدت و انسجام در جامعه باشیم. اسلام گرا باشید

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در حوادث اخیر اگر کسی احساس کرد حقش ضایع شده باید مطالبات خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند، زیرا عدالت و عقل نیز مستلزم فعال بودن و مطالبه درست است. در جامعه.

نقشه های شوم استکبار جهانی برای تضعیف انقلاب اسلامی شکست خورده است

علی خلیل آبادی معاون هماهنگ کننده قرارگاه قدس جنوب شرق کشور ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت گفت: دشمنان اسلام و استکبار جهانی در تلاش هستند تا مانع پیشرفت اسلام شوند. و جهان و قدرت جدید محور مقاومت و کشورهای اسلامی ناآرام و توطئه های زیادی برای جلوگیری از پیشرفت انقلاب ایجاد کردند، اما خود جنگ باعث انقلاب و وحدت محور مقاومت شد.


وی ادامه داد: دانشجویان ما در همه عرصه ها حضور فعال دارند و امروز بهترین ارتباط در نیروهای جوان دانشگاه ها و مراکز صنعتی است که مرجع معظم انقلاب امسال را سال تولید و دانش بنیان انتخاب کرده اند.


وی با اشاره به نقشه های دشمنان نظام مقدس جمهوری تصریح کرد: اقدامات دشمنان اسلام در جنگ کشورها برای جلوگیری از پیشرفت ما باعث نابودی خودشان شد، امروز همه بدخواهانی که برای جوانان برنامه ریزی کردند. جمهوری اسلامی خواهد دانست که روی آب خواهند بود.


وی با اشاره به آمار یک کارشناس در حوزه کامپیوتر و فناوری گفت: دشمن چند سالی است که در حال برنامه ریزی است تا جوانان ما را به بازی های رایانه ای خشن و خطرناک مشغول کند و این برنامه ها را برای گمنامی تولید کند. بالاترین اعتبار شروع به گسترش نفرت و کشتار در این بازی ها کرد.


وی افزود: امروز دشمنان متوجه شده اند که باید روحیه و ذهنیت جوانان را از داخل کشور هدف قرار دهند و جوانان ما هم اکنون هوشیار باشند و بدانند که در دوره تاگوت کشور ما وابستگی زیادی به غرب داشت. و حالا آرزو کن مثل ما باشی.» دوران وابستگی به خارجی ها گذشته است.

بعدها عبدالناصر گرگیچ یکی از سران قوم گرگیچ بیانیه ای را قرائت کرد و خواستار اتحاد و انسجام مسلمانان شد.

در این بیانیه آمده است؛ قرآن كريم وحدت را فضيلت اصلي اسلام مي داند و مي فرمايد همگي به ريشه دين خدا چنگ بزنيد و در راه هاي مختلف نرويد و آن نعمت بزرگ خدا را در زماني كه دشمن بوديد و خداوند رحمت قرار داده به ياد داشته باشيد. و مهربانی در دل شماست و به فضل خدا با هم برادر دینی شدیم یکی از زیباترین و شریف ترین واژه ها کلمه وحدت و برادری و برادری و اتحاد است که پیامبر وحدت در ادامه آن را برای جوامع بشری آورده است. از رسالت سایر پیامبران

پیامبر اکرم (ص) با استناد به آیات قرآن کریم، جوامع اسلامی را به تحصن و پرهیز از تفرقه و تشکیل امت واحده در زیر سایه بردگی فراخواند.

مسلمانان نیز در پرتو این دعوت به وحدت متحد شدند و بر دشمنان پیروز شدند، معنای وحدت شیعه و سنی این است که بین این دو مذهب برکات فراوانی وجود دارد، وجود نازنین حضرت محمد مصطفی (ص) به من نزدیک شوید. و برای حفظ و توسعه اسلام همکاری و کمک کنیم زیرا هر دو دشمن مشترک داریم، دشمنان اسلام دشمن شیعه و سنی هستند، به رحمت خدای متعال انقلاب شکوهمند اسلامی. ایران به رهبری امام خمینی (ره) بار دیگر با دعوت از همه مسلمانان به وحدتی که موجب سربلندی مومنان باشد، اندیشه تقریب مذاهب و وحدت اسلامی را احیا کرده است.

وحدت بین مسلمانان و اتحاد بین مذاهب اسلامی لازم و ضروری است، هرچند که اهمیت این امر شاید در شهرهای مرکزی ایران و مناطق شیعه نشین احساس نشود، اما در مناطق مرزی ایران و مکان هایی که شیعه و سنی در آن زندگی می کنند. از سوی دیگر در صحنه نیز همین گونه است، روابط بین الملل و روابط کشورهای اسلامی با یکدیگر، ضرورت و اهمیت وحدت و اتحاد مسلمانان و دوری از اختلاف را دو چندان می کند.

سیستان و بلوچستان با داشتن رنگین کمانی از اقوام و اقوام تلفیقی از دو دین اسلامی، سال‌هاست که بدون دردسر و خصومت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

افرادی که دارای مذاهب مختلف بودند، با احترام به خدمات و اقدامات انجام شده در حوزه عمرانی و خدماتی در سطح کشور و استان، راهسازی، برق رسانی، آبرسانی، گازرسانی، گ.ص. سازندگی و ده ها خدمت دیگر، تحمل علایق و سلایق مختلف، آداب و رسوم متفاوت و مشارکت افراد شایسته در تمامی سطوح مدیریتی و حذف سلایق شخصی، استفاده از ظرفیت، توانایی و تخصص همه لایه های مختلف می تواند درخت وحدت را محکم و پربار کند.

ایجاد دبیرخانه دائمی وحدت اسلامی در زاهدان پایتخت وحدت اسلامی و استفاده از ظرفیت های فرهیختگان و برگزاری همایش در سطح استانی، ملی و بین المللی می تواند راهگشا باشد و تلاش دشمن برای ایجاد اختلاف و تفرقه بین مردم است. امت اسلامی به ویژه در پایتخت وحدت اسلامی و او می خواهد با ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی به این آرزوی دروغین دست یابد، اما هوشیاری و اتحاد مردم همواره آنها را باطل ساخته است.

از آنجایی که شیعه و سنی همیشه با سربلندی در کنار هم زندگی خواهند کرد، تنها راه مقابله با دشمن، ایجاد اتحاد مستحکم بین طوایف و طوایف استان است، تلاش علما و اندیشمندان شیعه و سنی برای تقویت مبانی اسلامی قابل ستایش است، اما برای خنثی سازی توطئه دشمنان در این منطقه حساس نیازمند تبیین بیشتر علما در خصوص موضوع وحدت و فراهم آوردن زمینه مشارکت اجتماعی در جامعه است.مردم محترم و متدین سیستان و بلوچستان به خوبی می دانند که با وجود شیعیان آگاه و علمای اهل سنت، ائمه جمعه و گروه های مورد اعتماد سران طوایف و اصحاب قلم. و بیان تلاش های دشمنان نمی تواند باعث از بین رفتن وحدت و انسجامی شود که در جان آنها ریشه دوانده است و هر بار دشمنان شکستی سخت تر از گذشته متحمل می شوند و سیستان و بلوچستان همیشه منادی وحدت است. و زاهدان به عنوان پایتخت وحدت اسلامی در کشور شناخته شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید