عقلانیت و اقتدار دو رکن اصلی در نهضت امام حسین (ع) است.


ساعت: 12:29
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887854

مدیرکل امور استان های ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور:

عقلانیت و اقتدار مهمترین ارکان امر به معروف و نهی از منکر است و حرکت امام حسین (ع) با شعار امر به معروف و نهی از منکر نیز بر این دو محور استوار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ امر به معروف و نهی از منکر به معنای اجبار به معروف و جلوگیری از منکر یکی از ارکان اساسی دین مبین اسلام و پنجمین اصل در دین معتزله به شمار می رود. تاریخ زندگی بشر آدم اولین کسی بود که دعوت به خیر کرد و بعد از آن پیامبران الهی. با مروری بر تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به جرأت می توان گفت که تمامی حرکت های اصلاحی و تحولات سازنده در جوامع بشری در پرتو امر به معروف و نهی از منکر تحقق یافته است.

اسلام نیز به پیروان خود توصیه می کند که خود را درگیر مشکلات جامعه بدانند و ضمن توصیه به انجام کارهای نیک، در صورت مشاهده ظلم و بدی سکوت نکنند و آنان را از کارهای بد باز دارند که این امر نشان دهنده اهمیت اسلام آن است. باید محیط اجتماعی را سالم سازند و با عوامل فساد و گناه مبارزه کنند.

قرآن كريم امر به معروف و نهي از منكر را اولين وظيفه همه پيامبران مي داند و در پيشبرد اهداف تربيتي اسلام امر به معروف و نهي از منكر را از مهم ترين آرمان هاي بنيانگذاران اسلام معرفي مي كند. حکومت اسلامی می گوید: زمین برپا کننده نماز و زکات و امر به معروف و نهی از منکر است و خدا پایان هر چیز است. کسانی که چون در زمین به آنها اختیار دادیم نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند. و عاقبت همه چیز از آن خداست.

امامان معصوم (علیهم السلام) نیز امر به معروف و نهی از منکر را یکی از مهم ترین برنامه هایی می دانند که خداوند از پیامبران خود خواسته است که آن را انجام دهند و هرکس برای انجام این فریضه تلاش کند در واقع با انبیای الهی برای تحقق عظمت خود همکاری می کند. رسالت خلیفه خدا و رسول او می شود به تعبیر رسول خدا: «هر کس امر به معروف و نهی از منکر کند او خلیفه خدا در زمین و خلیفه رسول اوست».

بر این اساس، نهضت حضرت امام حسین (علیه السلام) را باید یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر دانست، چرا که بدخواهانی چون یزید و معاویه بر امور مسلمانان تسلط یافتند و در جریان بودند. از بین رفتن ارزش های اسلامی


78f6f378 5000 4647 af21 71e92a665bff خبر خاکستری


* دو رکن اصلی امر به معروف و نهی از منکر در نهضت امام حسین (ع)


خجت الاسلام حمیرضا صادق زاده مدیرکل امور استان ها و معاون امور استان ها و دستگاه های حاکمیتی فرماندهی امر به معروف و نهی از منکر کشور در یادداشتی که به صاحب نیوز ارسال شد، تصریح کرد:

مهمترین بحثی که در قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به چشم می خورد و آن را شعار و محور کار خود می دانند، بحث امر به معروف و نهی از منکر است، لذا پیامبر فرمودند. : «از شهر خارج شدم تا به اصلاح امر سلف و امر به معروف و نهی کنم.» اما نکته اینجاست که در این کار که با شعار امر به معروف و نهی از منکر به حرکت و قیام الهی تبدیل می شود. نهی از منکر دو رکن اساسی دارد، اول عقلانیت، دوم حجیت.

عقلانیت و اقتدار مهم ترین ارکان امر به معروف و نهی از منکر است و حرکت امام حسین (ع) با شعار امر به معروف و نهی از منکر نیز بر این دو محور استوار است. بنابراین نمی توان گفت که برنامه های امام بر این دو محور نیست.

کی رو اول میخوان معروف کنن؟؟ موضع امام این است که حاکمی که یزید در برابر لعنت است منحرف است و امر به معروف و نهی از منکر می شود و به آنها یادآوری می کند که اعمال دین پدرانشان را که منحرف بوده اصلاح کنند.

اولین نکته این است که معظم له حرکتی مبتنی بر عقلانیت و اقتدار را برای اصلاح امور جهت گیری و رفع دغدغه ها و انحرافات آغاز کردند.


* توضیح و اقدام دوقلوهای امام حسین (ع) برای تحقق هدف اصلی قیام.

نکته دوم این است که پیامبر اکرم امر به معروف و نهی از منکر را در عمل و گفتار جمع کرد. حضرت در 18 منزل حرکت می کند، در همه این خانه ها توضیح یکی از ارکان اصلی است، در بحث تبیین گاهی فردی است، گاهی جمعی، گاهی خود حضرت به مردم می رود، گاهی مردم را می خواند، پس نکته بعدی بعد از عقلانیت است. و اقتدار تبیین و عمل شعار اصلی است.

نکته سوم اینکه امام با اینکه خود را مسئول وظیفه و تکلیف می داند ولی سعی می کند کمترین هزینه و بیشترین بهره برداری را داشته باشد لذا تا هشتم ذی الحجه در مکه هستند همه مردم امام را می بینند اما چی شد؟ امام به سمت هدف حجاج حرکت کرده و آنها به سمت دیگری می روند؟ این سوال برای همه پیش می آید. خود موضوع در زیر توضیح داده شده است و آنها از نقاط مختلف یمن، طائف مدینه و در یک اثر هنری مبتنی بر عقلانیت هستند. کوفه و شام بر عهده اهل بیت و وجود نازنین زین العابدین و زینب سلام الله علیه است این واقعه پیوند امر به معروف و نهی از منکر و نهضت حسینی را برقرار می کند.


* امر به معروف و نهی از منکر مبتنی بر عقلانیت و اقتدار جامعه است

در پایان نامه ها و نوشته هایم متذکر می شوم که حضرت امام خامنه ای بیاناتی دارند که می تواند بر همین اساس به بحث ما مربوط شود، استواری حاکمیت جمهوری اسلامی در گرو امر به معروف و نهی از منکر است، اما اگر ما بی تفاوت بودیم، اگر امر به معروف نمی‌کردیم، اگر اعمالمان مبتنی بر عقلانیت و اقتدار امر به معروف و نهی از منکر نبود، هیچ سود و نتیجه‌ای نداشت. بنابراین در جامعه خود ما مسئولان و حاکمان باید به اعمال خود و مردم به اعمال خود تشویق کنند و خود را از پلیدی و زشتی دور نگه دارند و وقتی این اتفاق افتاد جامعه الهی شود و مردم شیرینی اینها را بچشند. دو فریضه مبارک .
درود بر شما و رحمت خدا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید