علت بارندگی های تابستانی چیست؟/ باران های شدید هر سال رخ نمی دهد


ساعت: 14:18
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888247

باران های تابستانی یا پدیده موسمی بارها در کشور ما اتفاق افتاده است اما این پدیده سالانه نیست چرا که مردم و حتی دستگاه های اجرایی کشور عادت به این اتفاق ندارند و به همین دلیل آمادگی لازم را ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، مدتی است که در برخی مناطق کشورمان شاهد بارندگی های تابستانی هستیم، بارش های موسمی یا سامانه بارشی موسمی اواسط تابستان اتفاقی غیر معمول نیست.


این اتفاقات فاجعه نیست/ بادهای موسمی تابستان با باران های شدید همراه است

سیما فرجی در گفتگو با مرصاد نیوز گفت: بادهای موسمی تغییر فصلی جهت وزش بادهای غالب از یک منطقه است که برای مناطق گرمسیری می تواند منجر به فصل مرطوب یا خشک شود.


d0802796 a7a8 4ca4 a5db d61d464c8544 خبر خاکستری

این کارشناس ارشد جغرافیا افزود: بادهای موسمی همیشه از مناطق سرد به گرم می وزند و موسمی های تابستانی و زمستانی تعیین کننده آب و هوای بیشتر هند و کشورهای جنوب شرق آسیا است.

وی در خصوص علت بارندگی های شدید در تابستان گفت: این پدیده در کشور ما بارها اتفاق افتاده است اما پدیده سالانه نیست و از آنجایی که مردم و حتی مدیریت کشور عادت به این اتفاق ندارند. آماده نیستند.


20ec0adc b7d2 44b5 bc82 c573a5525d37 خبر خاکستری

فرجی با اشاره به اینکه این حوادث بلایای طبیعی نیست، خاطرنشان کرد: بادهای موسمی تابستان با بارندگی های شدید همراه است و معمولا بین فروردین تا شهریور هر سال رخ می دهد. در اواخر زمستان هوای گرم از اقیانوس هند به کشورهای دیگر می‌وزد و آب و هوای مرطوب و سیل‌خیز را برای آن مناطق ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: هند و کشورهای جنوب شرق آسیا وابسته به موسمی تابستان هستند، به عنوان مثال کشاورزی آنها به میزان بارندگی سالانه بستگی دارد. بیشتر این کشور سیستم های آبیاری گسترده ای ندارد و از آب های زیرزمینی بسیار کمی استفاده می کند.


252fc96f ddf5 4ba8 b82b 938022ad728a خبر خاکستری

این کارشناس جغرافیا گفت: بادهای موسمی تابستان در بقیه ایام سال چاه ها را پر می کند و آنها را از سفره های زیرزمینی بی نیاز می کند. حتی دامداری ها برای حفظ سلامت و تمیزی حیوانات به این باران ها وابسته هستند.

وی در مورد اینکه چرا این بارندگی ها به سیل تبدیل می شود، گفت: دلیل اینکه این بارندگی ها منجر به سیل می شود این است که کشور ما سال هاست خشکسالی دارد، پوشش گیاهی مناسب نداریم و خاک خشک است و آب این بارندگی ها به سرعت جاری می شود. و باعث اتفاقاتی می شود که در چند روز اخیر در جنوب کشور شاهد آن بودیم.

وی افزود: پوشش گیاهی مناسب باران را نگه می دارد و باعث می شود حجم زیادی از این باران در خاک نفوذ کند به همین دلیل سیلاب ها در جنگل ها بسیار کم است زیرا پوشش گیاهی مانع از جاری شدن آب می شود اما در حال حاضر به ویژه در نواحی جنوبی چون پوشش گیاهی کمی وجود دارد، بارندگی باعث سیل می شود.


ba45dccc 463f 4d2e 85c0 8a76ccc9f9ec خبر خاکستری


بارش موقت و در نقاطی در نواحی شرقی منطقه

سپس شهناز حک پرست در گفتگو با مرصادنیوز وی در خصوص پیش بینی وضعیت جوی استان در روزهای آینده گفت: بر اساس بررسی داده های هواشناسی از بعدازظهر امروز تا دوشنبه به دلیل تقویت باد و همراهی جریان های غربی شاهد نفوذ گرد و غبار خواهیم بود. به فضای استان به ویژه در مناطق غربی وارد شده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: در ساعات یکشنبه و دوشنبه مه غلیظ تر خواهد بود.

وی افزود: روزهای شنبه و یکشنبه وضعیت جوی مناطق شرقی این منطقه علاوه بر افزایش ابر، ممکن است با بارش موقت و در نقاطی همراه باشد.


bceaca71 43fb 49a7 9c1a d7f8d5871675 خبر خاکستری

به گزارش هک فارست دمای هوا تا اواسط هفته آینده تغییر محسوسی نخواهد داشت.

من گزارش میدم مرصادبارندگی در این فصل در واقع از ویژگی های کشور ما است، بنابراین کارکنان و مردم باید با توجه به شرایط طبیعی خود را آماده کنند. چیزی که ما را در مورد این حوادث شگفت زده می کند این است که ممکن است هر 50 سال یک بار چنین حوادثی اتفاق بیفتد، اما این نباید باعث شود مسئولان از آن غافل شوند و مردم هشدارها را نادیده نگیرند.


065e378d 6c58 485e 9fca 4d23912e47b8 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید