غارت ثروت ایران یکی از جنایات بزرگ رژیم پهلوی بود

ساعت: 12:14
تاریخ ارسال: 11/01/1401
کد خبر: 1923487

وزیر کشور گفت: یکی از جنایات بزرگ رژیم پهلوی غارت ثروت ملت ایران و صدور آن به خارج از کشور برای اغماض خود است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هفته گذشته همزمان با سالگرد فرار شاه خاین از کشور، تجمعی با عنوان تجمع طلبکاران شاه و با عنوان «دزدی ۵۶ میلیارد دلاری» مقابل سفارت سوئیس در ایران برگزار شد. از کمیته دانش آموزی مردمی جویندگان شطرنج.

مردم و دانشجویان در این تجمع تاکید کردند که 44 سال پیش در این ایام که شاه خائن و جنایتکار از ترس افتادن به دست مردم و محاکمه و مجازات در دادگاه اسلامی، با سرقت 56 میلیارد دلار اموال را غارت کرد و به خارج از کشور رفت. با همسر و فرزندانش فرار کرد، خانواده اش اموال را به مردم ایران پس دادند.

فرح پهلوی همسر شاه به این درخواست پاسخ داد و گفت: «من چیزی ندزدم. جواهراتم را در کمد کاخ نیاوران گذاشتم و فقط یک جفت پوتین برداشتم!» این در حالی است که او اعلام نکرده بود که اگر منابع مالی زیادی ندارند، حمایت مالی او و بنیاد پهلوی از مخالفان به کجا می رسد. جمهوری اسلامی از زندگی اشرافی خارج از ایران آمده است؟

پسر خود شاه هم در مصاحبه ای اعلام کرد که پدرم هنگام خروج از ایران حدود 62 میلیون دلار از ایران خارج کرده و دارایی ما فقط همین مقدار است!

باید گفت اموالی که خاندان پهلوی و افراد تحت تکفل آنها از خزانه ملت ایران و اموال و دارایی های آنها به چنگ آورده اند، فهرست بسیار طولانی است. شاه در سال 1337 «بنیاد پهلوی» را تأسیس کرد و بخشی از اموال خود از جمله هتل ها، سهام کارخانه ها، شرکت ها و بانک ها را در اختیار این بنیاد قرار داد. این بنیاد جایگزین «سازمان املاک پهلوی» شد و شاه در مهر 1340 دستور اهدای دارایی های یکی از بنیادهای پهلوی به امور خیریه را برای سرپوش گذاشتن بر دارایی های نامشروع خود صادر کرد. در صورتی که بیشتر اعضای هیئت او پادشاه و دربار بودند. علاوه بر اینها مبالغ هنگفتی از درآمد نفتی در قالب وام بانکی در اختیار بنیاد پهلوی قرار گرفت. در این صورت خاندان پهلوی نه تنها دارایی قبلی خود را از دست نمی دهند، بلکه بر درآمدهای نفتی و … می افزایند و…

احمد وحیدی وزیر کشور در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره سرمایه های ملی که شاه و خانواده اش از سال های قبل از انقلاب به ویژه در ماه های پایانی رژیم از ایران خارج کرده اند. ; وی تصریح کرد: یکی از جنایات بزرگ رژیم پهلوی غارت ثروت ملت ایران و صدور آن به خارج از کشور برای اغماض خود بود.

وزیر کشور با بیان اینکه مردم آزادیخواه که با پول مردم ایران و پارتی در خارج از کشور زندگی بسیار مجللی ساخته اند، گفت: طبیعتا این موضوع باید پیگیری می شد. البته باید گفت که دادگاه های خارجی که می توانند به این موضوع رسیدگی کنند کار خود را به درستی انجام نمی دهند.

وحیدی با بیان اینکه مراجع قانونی برای بازگرداندن ثروت غارت شده ایرانی به کشور تلاش خواهند کرد، تصریح کرد: اموال ملت به صورت غیرقانونی از ایران صادر شده است و بنابراین باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

بهادری جهرمی سخنگوی دولت در واکنش به واکنش همسر محمدرضا پهلوی در خصوص اموال خارج شده از ایران توسط این خانواده گفت: این واکنش را به فال نیک می گیریم و امیدواریم دادگاه صالح میزان اموال را مشخص کند. غارت شده توسط این خانواده و محل مصرف آن که عمدتاً برای ایجاد فشار و بلاتکلیفی رسانه ای در ایران است.

وی با بیان اینکه اسناد زیادی مبنی بر خروج اموال ملت ایران از کشور توسط خاندان پهلوی وجود دارد، اظهار داشت: خوب است این موارد بررسی شود تا این افراد مجبور شوند یک بار برای همیشه پاسخگوی ملت ایران باشند. .

باید بگویم؛ هنوز مشخص نیست که چه مقدار از ثروت ایران از شاه و خانواده اش ربوده شده است و انتقال این اموال و دارایی های ملی همچنان نامشخص است.

دیدگاهتان را بنویسید