غدیر نماد نهضت ولایت و تداوم نبوت است


ساعت: 08:01
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883687

حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید خرقانی گفت: وجود عید غدیر در کتب و اسناد تاریخی مشکلی انکارناپذیر است و شرح واقعه غدیر در 300 منبع تاریخی و مفصل اهل سنت نیز نشانه دیگری از اهمیت آن است. از این واقعه تاریخی اسلام

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید خرقانی کارشناس حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، عید غدیر خم را عید ولایت دانست و اظهار داشت: این عید بزرگ یک میراث معنوی و دانشگاهی است. که تبیین و حفظ و تکریم وظیفه ماست، لذا با توجه به فضیلت غدیرخم و اینکه در روایات از آن با عنوان «ید الله اکبر» یاد شده است، می طلبد که همگان در انتقال فرهنگ غدیر به نسل بعدی.

غدیرخم رسالت پیامبر اسلام (ص) را به پایان رساند.

وی با تاکید بر اینکه غدیرخم رسالت پیامبر اسلام را تکمیل کرد، افزود: واقعه غدیر بزرگترین واقعه تاریخی اسلام است که در روایات و آیات بسیاری از قرآن به آن اشاره شده است، لذا همه باید این روز را گرامی بدارند. .

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند پیامبر (ص) در غدیرخم فقط درباره امیرالمومنین (ع) صحبت کرده است، ادامه داد: ما معتقدیم که در واقعه غدیرخم، امیرالمومنین (ع) (ع) به جانشینی منصوب شد و در آن روز پیامبر (ص) 12 جانشین تعیین کرد.

حجت الاسلام خرقانی با اشاره به واجبات مسلمانان در قبال واقعه غدیرخم گفت: رسول خدا (ص) در خطبه غدیرخم به تکالیف هر مسلمان در قبال واقعه غدیر خم تا روز غدیر خم اشاره کرد. قضاوت . اولین چیزی که پیامبر(ص) فرمودند این بود که همه مردم علی(ع) را برتر بدانند، لازم نیست در روز غدیر به سخنان او گوش فرا دهیم، اما هر جا که باشیم باید باور کنم که امیرالمومنین(ع) ) از همه بهتر است.



عید غدیر، عید ولایت

وی غدیرخم را جشن ولایت دانست و تصریح کرد: این عید بزرگ یک میراث معنوی و دانشگاهی است که تبیین، حفظ و تکریم آن بر عهده ماست، لذا با توجه به فضیلت غدیرخم و این که بیان شده است. «عید الله اکبر» در روایات ذکر شده است که همه باید برای ترویج فرهنگ غدیر به نسل آینده تلاش کنند.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: عید غدیر روز رستگاری و نماد نهضت ولایت و تداوم نبوت است.

این کارشناس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نمی توان مانند عاشورا واقعه غدیر را انکار کرد و ممکن است عده ای برای تغییر محتوای آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه امامت و ولایت قلب توحید و همه اعتقادات مسلمانان است، تاکید کرد: هیچ عبادتی بدون پذیرش ولایت حضرت علی (ع) از درگاه حق پذیرفته نمی شود. بی شک هرکسی که قلبش به عشق حضرت علی (ع) می تپد در راه ولایت خواهد بود. بهره بردن از نور روستا انسان را در مسیر خوشبختی و پایانی خوب قرار می دهد. امامت و ولایت برترین نعمت های خداوند است. این امامت است که تعیین می کند در کدام مسیر و چگونه زندگی کنیم.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: قرآن کریم جریان امامت را جریانی پیوسته توصیف می کند که دائماً در دو طرف حق و باطل حرکت می کند، از هرکس عقب نشینی کنیم در روز قیامت نیز پشت سر او حرکت می کنیم. ثواب و عقوبت اعمال ما به صلاح امامی است که پشت سر او حرکت می کنیم.

وظایف مسلمانان در مورد عید غدیرخم

وی در ادامه با اشاره به فرموده امام صادق (علیه السلام) که ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) را مهمتر از خویشاوندی با پیامبر می دانستند، می فرماید: «شاید اگر ما بودیم، به آن افتخار می کردیم. از نسل ائمه معصومین علیهم السلام باشد.» در حالی که شخصی مانند امام صادق علیه السلام به عنوان امام معصوم به صراحت بیان می کند که ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) از نعمت فرزندش برتر است. .

خرقانی اضافه کرد: امروز جامعه بشری تشنه شخصیتی چون حضرت علی (ع) است و دهه ولایت بهترین فرصت برای ارائه فضایل و کرامت های انسانی است که در خجسته امیرالمومنین (ع) گرد آمده است.

وی تاکید کرد: پیامبر اکرم (ص) پس از خواندن خطبه غدیر به مردم دستور داد تا به حضرت علی به عنوان امیرالمومنین سلام کنند. این تعبیر برای فرمانده و رهبر جامعه به کار می رفت و دلالت بر دوستی نداشت. وظیفه مسلمانان نبود، بلکه جامعه بشری بود که به دستورات دین توجه کنند و برای اجرای آن حکومت تشکیل دهند تا به سعادت دنیوی و اخروی همه بشریت برسند.

این کارشناس مذهبی بیان می کند: روز غدیر از سوی پیامبر اکرم (ص) تعطیل اعلام و از آن به عنوان عید الله اکبر یاد شده است که شرح واقعه غدیر در 300 منبع تاریخی و تفصیلی اهل سنت نیز گویای اهمیت آن است. از این واقعه تاریخی در اسلام 110 صحابه و 80 تن از پیروان از جمله خلیفه دوم این واقعه را نقل می کنند و این نشان دهنده اهمیت موضوع مطرح شده در غدیرخم است.

وی خاطرنشان کرد: اهل بیت به قادر فرمودند که اعمال برائت و طهارت از جمله خوردن، پوشیدن لباس نو و شادی این روز را انجام دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید