غنی زودتر از بایرام به توده ها رسید

غنی زودتر از بایرام به توده ها رسید

گرانی و هرج و مرج در بازار مواد غذایی صدای مسئولان دولت رئیس جمهور را درآورد اما توان مقابله با این پدیده را که ناشی از سیاست اجرایی همان مردم از دولت سیزدهم است، ندارند. ، ماه مبارک رمضان، اعیاد و عزاداری های مذهبی، بازار مواد غذایی با تورم قیمتی جدید مواجه شده است و متاسفانه دولت ها در حال حاضر سیاست دیگری جز وعده و بهانه دادن به تولیدکنندگان، اصناف و حتی خریداران را آرام آرام در پیش نمی گیرند.

اگرچه خرید این اقلام با این ارقام برای افراد جامعه غیرممکن و تقریباً رویایی است، اما این وضعیت دلیل جهش قیمت ها برای چندمین بار در سال 1401 است. بازار شب بیرم بسیار ملتهب است. مردم هنوز اجازه ورود به بازار مواد غذایی را ندارند تا برای خرید اقلام مورد نیاز نوروز و رمضان آماده شوند.

قیمت مرغ دوباره

طی هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ در میادین میوه و تره بار بیش از سه هزار تومان جهش کرد. صف های طولانی برای خرید مرغ در میدان تره بار وجود دارد، زیرا اختلاف قیمت بین غرفه های مرغ در میدان با مغازه های سطح شهر حدود کیلویی 2 تا 3 هزار تومان است و مردم را مجبور به صف کشیدن در مقابل غرفه های مرغ فروشی می کند. میدان تاره بار.

طبق مشاهدات میدانی، قیمت مرغ گرم کامل در خرده فروشی های تهران بین 64 تا 66 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و قیمت تکه های مرغ (سینه، ساق و فیله) بیش از 80 هزار تومان در هر کیلوگرم است که می تواند بیشتر یا بیشتر باشد. در برخی مناطق کوچکتر است حمل و نقل آسان. در این میان دست اندرکاران اتحادیه و تولید این محصول می گویند؛ فروش مرغ بالاتر از قیمت تعیین شده (63 هزار تومان) تخلف است در حال حاضر گوشت مرغ در بورس میوه و تره بار کیلویی 62 هزار تومان بر اساس لیست قیمت سازمان بازار بیش از 3 هزار تومان است. گران تر از 10 روز گذشته

آیا بازار گوشت آرام شده است؟

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار در پایان بهمن ماه امسال از عرضه گوشت گرم با قیمت مصوب در بازار خبر داد و به گفته ایوب فصاحت، قرار بود هر کیلوگرم گوسفند کامل با قیمت 232 به فروش برسد. هزار تومان، هر کیلوگرم گوشت گوساله محلی با قیمت 215 تا 225 هزار تومان و گوشت وارداتی زیر قیمت های اعلام شده در بازارها به فروش برسد.

اما گزارش میدانی خبرنگار اقتصاد 24 حاکی از عدم عرضه گوشت با هنجار مقرر در توده های میوه و تره بار است.
در اکثر مناطق تهران عرضه گوشت با قیمت مصوب دولت بسیار کم است و جوابگوی نیاز مردم نیست.محمد جواد یکی از شهروندانی که برای خرید گوشت به یکی از بازارهای غرب تهران مراجعه کرده بود، می گوید: «مطابق خرید گوشت در بازارهای جهانی است. طبق اعلام مسئولان از ابتدای اسفندماه تاکنون چندین بازار مورد بازدید قرار گرفته است. من برای خرید مقداری گوشت گوسفند مراجعه کردم اما متأسفانه غرفه گوشت بسته بود. این شهروند با بیان اینکه خرید گوشت کیلویی 232 هزار تومان بسیار سخت است، گفت: در هفته های اخیر با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال قیمت گوشت افزایش یافته و هنوز مشخص نیست که دولت می تواند بازار این محصول را قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تنظیم کند یا خیر.

تخم مرغ ها با قیمت بالا در امان نبودند

به گفته ناصر نبی پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ های تخمگذار استان تهران، اگرچه دولت تلاش کرد تا قیمت تخم مرغ را تثبیت کند، با وجود اینکه تا پایان سال کمبود تخم مرغ وجود ندارد، اما به دلیل تاخیر در ارسال سویا از سامانه در بازار، مرغداران باید هر کیلوگرم سویا را از بازار آزاد به قیمت کیلویی 25 هزار تومان خریداری کنند.

در دو سه ماه اخیر تولیدکنندگان به دلیل مشکلات خرید سویا مورد انتقاد قرار گرفته اند، بنابراین مرغدار سویای مورد نیاز مرغداری خود را از سامانه بازار خریداری کرده و همزمان با ثبت خرید، هزینه آن را پرداخت می کند. اما متاسفانه زمان تحویل بسیار طولانی است و بسیار دیر به دست مرغدار می رسد و در حال حاضر قیمت هر عدد پیتا در بازارها به 90 هزار تومان رسیده و خرید این محصول پروتئینی ارزان برای اکثر خانواده ها سخت شده است.

هزینه روغن زیر جلدی

نفت به‌عنوان یک کالای اصلی طی سال گذشته روزهای سخت و گرانی را پشت سر گذاشته است، اما پس از مدت‌ها افزایش قیمت‌ها، انتظار می‌رفت طبق وعده‌های دولت، مسیر قیمت‌ها تغییر کند و حداقل در یک مسیر متوقف شود. نقطه تورم اما متاسفانه از بهمن ماه سال جاری در حال حاضر با توجه به افزایش تقاضا برای این محصول در بازار با افزایش 3 تا 4 هزار تومانی مواجه است.به گزارش میدانی خبرنگار اقتصاد 24 در اکثر فروشگاه های زنجیره ای شهر قفسه ها پر از روغن برای سرخ کردن و سالاد است و روغن برای سرخ کردن با افزایش 3 تا 4 هزار تومانی باز هم به روند قیمت منجر شد اما این بار با شیب ضعیف تر.

شاید دلیل اصلی کاهش قیمت نفت، عدم توزیع به موقع مواد اولیه به کارخانجات نفت باشد. در حالی که بازرس انجمن صنایع روغن نباتی ایران از تعویق 150 هزار تنی روغن خام در پایان بهمن ماه امسال و خطر تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران صنعت روغن نباتی کشور خبر داد.

سخنگوی بانک مرکزی در واکنش به اخطار این انجمن اعلام کرد ارز مورد نیاز برای واردات 150 هزار تن روغن خام تامین شده است اما بر اساس اطلاعیه روابط عمومی انجمن صنعت روغن نباتی، شواهد و مدارک و اسناد و مدارک نشان می دهد که تاکنون ارزی وارد نشده است، تامین کنندگان نفت خام بخش خصوصی برای واردات 150 هزار تن نفت رسوبی در بنادر تخصیص داده نشده اند.

نقش بانک مرکزی در قیمت مواد غذایی

سیاست تامین ارز توسط بانک مرکزی برای واردات کالاها و محصولات لازم برای تولید مدت هاست که مورد انتقاد تولیدکنندگان مواد غذایی بوده و متاسفانه بانک مرکزی سیاست جدیدی برای حل این مشکل در نظر نگرفته است.همزمان با گرانی ارز وضعیت فعلی تخصیص ارز برای واردات ادامه خواهد داشت که این امر تاثیر زیادی بر قیمت کالاهای اساسی داشته تا جایی که قیمت کالاها و محصولات صنعتی در بازار مصرف مواد غذایی با تورم جدیدی مواجه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید