فاجعه با مسمومیت دانش آموزان یک روز جدید

فاجعه با مسمومیت دانش آموزان یک روز جدید

28 آذرماه امسال هنرستان دخترانه نور برای اولین بار نقطه شروع مسمومیت دانش آموزان بود. این مسمومیت های عجیب به شهرهای بروجرد، اردبیل، ساری، قزوین و تهران و مدارس پسرانه رسید. به نظر می رسد این فاجعه همچنان ادامه دارد. در روزهای اخیر دانش آموزان دختر دو دبیرستان دخترانه بروجرد بر اثر مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شدند. رئیس اورژانس لرستان روز گذشته از مسمومیت دانش آموزان مدارس بروجرد خبر داد و گفت: تعدادی از دانش آموزان در مدرسه پسرانه خیام مسموم شدند. مسئولان ابتدا این مسمومیت ها را جدی نگرفتند و تصور کردند مسمومیت ها طبیعی است، متاسفانه برخی شواهد نشان می دهد که مسمومیت دانش آموزان عمدی بوده است. می توانید رویدادها و سخنان کارکنان را در زیر بخوانید:

آغاز داستان

برخی گزارش ها حاکی از آن است که این مسمومیت ها در 40 مدرسه در شهر قم رخ داده و 400 دانش آموز با علائم مسمومیت به مراکز درمانی آن شهر مراجعه کرده اند که در آخرین گزارش ها از این مسمومیت ها در دو روز گذشته، گزارش ها حاکی از آن است که دانش آموزان چند دبیرستان دخترانه قم مسموم شدند. در قزوین، بروجرد و تهران منتشر شده است. دانش‌آموزانی که از این مسمومیت‌ها رنج می‌برند معمولاً علائمی مانند بی‌حالی، گلودرد و سرگیجه داشته‌اند که هنوز دلیل دقیقی برای آن اعلام نشده است. برخی از آنها «بوی نارنگی» را گزارش می دهند که باعث سرگیجه و حالت تهوع می شود.

فرآیند مسمومیت

تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با علائمی مانند دل درد، دل درد، اسهال و استفراغ شامگاه 11 آذرماه به کلینیک دانشگاه اصفهان مراجعه کردند. رئیس دانشگاه در ابتدا تعداد دانشجویان مسموم شده را ۲۷۰ نفر اعلام کرد که در نهایت به ۶۰۰ نفر رسید.

19 آذرماه مسمومیت غذایی در بین دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج گزارش شد. بر اساس اعلام شورای صنفی دانشجویان کشور، «جمعی از دانشجویان این دانشگاه بر اثر مصرف غذای سلف مسموم شده و دچار تهوع، بدن درد، تب و لرز شدند». رئیس قاضی استان البرز تعداد این دانش آموزان را 160 نفر اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، از روز چهارشنبه 11 آذرماه تا پنجشنبه 19 آذرماه در کمتر از 10 روز، بیش از 1200 دانش آموز با علائمی مانند تهوع، استفراغ، درد قلبی و سرگیجه به مراکز درمانی مراجعه کردند. و فناوری روز یکشنبه 13 آذر با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد با تحقیقات انجام شده در دانشگاه صنعتی اصفهان “علت این بیماری گوارشی منشا ویروسی دارد.”

واکنش نماینده کوم

در همین حال احمد امیرآبادی فراهانی، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر به نقل از وزیر آموزش و پرورش، علت مسمومیت دانش آموزان را استنشاق گاز آمونیاک از سیستم گرمایشی مدارس دانست. اما یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی دلایل مختلفی برای این حادثه مطرح کردند که فرصت بررسی شد، البته علت حادثه گاز آمونیاک نبود و از رئیس سازمان سوال کردم. سازمان آتش نشانی قم این موضوع را تکذیب کرد.

واکنش یکی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کوم

مجید محبی، معاون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم روز دوشنبه 26 بهمن ماه از «مسمومیت 61 دانش آموز 8 مدرسه در قم» خبر داد. همشهری قم همچنین گزارش داد که تعدادی از دانش آموزان دو مدرسه هنرستان شهید رضوی و حسن بورکی با علائمی مانند سرفه شدید، حالت تهوع، سرگیجه و سردرد توسط آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند.

روایت رسانه ای

4 بهمن ماه، رسانه ها گزارش دادند که 117 دانش آموز با علائم مسمومیت به بیمارستان شهر قم مراجعه کردند. در همین روز رسانه ها نیز از مسمومیت حدود 30 دانش آموز مدرسه ای در منطقه 11 تهران خبر دادند. به گفته مسئولان آموزش و پرورش، علت این مسمومیت انتشار “اسپری حشره کش” در کلاس درس به دلیل “کنجکاوی کودکانه” بوده است. همین منبع افزود که تعدادی از دانش آموزان «که تحت استرس بودند» به اورژانس بیمارستان منتقل شدند. با این حال، “همه دانش آموزان در سلامت کامل هستند.”

وزیر بهداشت: مسمومیت خفیف است

بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت، ۲۶ بهمن ماه اعلام کرد که مسمومیت‌ها خفیف بوده و منشا مسمومیت میکروبی و ویروسی نبوده و جای نگرانی وجود ندارد. وزیر آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد که این مسمومیت تلفات جانی نداشته و نگرانی ها «شایعه موج رسانه ای در خارج از کشور» است. سخنگوی وزارت بهداشت در همان روز از تشکیل کمیسیون ویژه «بررسی مستمر علت و وضعیت مسمومیت» دانش آموزان قم خبر داد. از سوی دیگر، عباس زکریان، استاندار قم از ورود نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و سپاه برای رسیدگی به پرونده مسمومیت خبر داد.

نامه دادستان کل کشور

محمدجواد منتظری، دادستان کل کشور در اولین روز اسفندماه در نامه‌ای به دادستان و پدرخوانده انقلاب از «احتمال اعمال مجرمانه عمدی» در خصوص مسمومیت‌ها خبر داد.

واکنش آذری جهرمی

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات سلباغ در کانال تلگرامی خود نوشت: مدرسه خانه دوم دانش آموز است و احساس ناامنی در خانه یکی از آزاردهنده ترین احساسات به خصوص برای دختران است. اکنون که وزارت بهداشت اعلام کرده این حوادث عمدی است، قوه قضائیه نیز برای رسیدگی به آن وارد عمل شده است. به نظر می رسد پیگیری و اطلاع رسانی در این خصوص باید در اولویت برخورد با اقدامات تروریستی قرار گیرد. امیدوارم مسئولین ذیربط سریع و دقیق عاملان اینگونه اقدامات را شناسایی و با آنها برخورد کنند و به موقع به افکار عمومی اطلاع رسانی کنند تا این نگرانی خانواده دانش آموزان برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید