فایننشال تایمز: نفتکش های «ناوگان ارواح» ایران با نفت روسیه تجارت می کنند

فایننشال تایمز: نفتکش های «ناوگان ارواح» ایران با نفت روسیه تجارت می کنند

به گزارش فایننشال تایمز، 9 میلیون بشکه نفت روسیه در ماه گذشته توسط 16 نفتکش ایرانی “ناوگان ارواح” جابه جا شد.

نشریه انگلیسی «فایننشال تایمز» از رونق تجارت فروش نفت روسیه از نفتکش‌های ایرانی «ناوگان ارواح» خبر داد.

و بر اساس این گزارش: نفتکش‌های «ناوگان ارواح» ایران از زمانی که تحریم‌های غرب برای فروش نفت روسیه در دسامبر گذشته تشدید شد و کرملین به استفاده از تکنیک‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها روی آورد، به حمل نفت روسیه علاقه نشان داده‌اند.

طبق تحقیقات فایننشال تایمز، حداقل 16 کشتی که بخشی از شبکه “ناوگان ارواح” هستند که به ایران اجازه می دهد تحریم های آمریکا را دور بزند، در دو ماه گذشته شروع به حمل نفت خام روسیه کرده اند.

فایننشال تایمز: نفتکش های «ناوگان ارواح» ایران با نفت روسیه تجارت می کنند

قبل از افزایش این موج جدید 2 ماهه، در 9 ماه از آغاز جنگ اوکراین در فوریه 2022، تنها 9 نفتکش ایرانی در این مسیر مشغول بودند و اکنون این تعداد به 16 نفتکش رسیده است.

دلالان کشتی و تحلیلگران گفتند که روسیه مالکان و اپراتورهای نفتکش ها را با نرخ های عالی جلب می کند زیرا به دنبال محافظت از منبع اصلی درآمد صادراتی خود در برابر تحریم های غرب مانند سقف قیمت نفت روسیه توسط گروه هفت کشور صنعتی و اتحادیه اروپا است. درآمد تخمینی روسیه از صادرات نفت به میزان قابل توجهی نسبت به سطح قبل از جنگ اوکراین کاهش یافته است.

سوتلانا لوباچووا، تحلیلگر شرکت کارگزاری کشتی گیبسون در لندن، گفت: «ما تعدادی از کشتی‌های درگیر در تجارت نفت روسیه را دیده‌ایم که بشکه‌های نفت ایران را حمل می‌کردند.

حق بیمه برای تجارت نفت روسیه حداقل 50 درصد بالاتر از نرخ های عادی بازار است و در برخی موارد حتی می تواند از 100 درصد نیز فراتر رود و باعث می شود جابجایی نفت روسیه برای نفتکش های شبکه سایه ایران جذاب تر از جابجایی نفت ایران باشد. و سود بیشتری داشته باشند.

ایران در ماه های اخیر توانسته صادرات نفت خام خود را حفظ یا حتی افزایش دهد. تهران در زمینه سیاست نفتی از طریق گروه اوپک پلاس با مسکو همکاری می کند.

این رقابت برای کشتی‌ها نیز می‌تواند منبع تنش احتمالی باشد، با این حال، متیو رایت، تحلیلگر کپلر، گفت: «به نظر می‌رسد افزایش تعداد کشتی‌ها در ناوگان سایه متعلق به سازمان‌های مخفی فراساحلی، که امکان دور زدن تحریم‌ها را فراهم می‌کند. ، به جلوگیری از بسیاری از مشکلات کمک کرده است.

انتظار می رود فشار بر بازارهای نفت روسیه در هفته های آینده تشدید شود. یکشنبه هفته جاری، تحریم‌های اتحادیه اروپا و سقف قیمت گروه هفت (G7) برای صادرات سوخت‌های پالایش شده روسیه مانند گازوئیل و بنزین تمدید شد.

پس از اجرایی شدن ممنوعیت واردات نفت خام روسیه از طریق دریا به اتحادیه اروپا در 5 دسامبر، روسیه مجبور شد بخش اعظم نفت خام خود را به بنادر آسیایی منتقل کند و اکنون ممکن است مجبور شود گازوئیل و سایر سوخت‌ها را در مسافت‌های طولانی ارسال کند. ایناهاش.

تحریم های غرب علیه روسیه شدیدتر از تحریم های آمریکا علیه ایران است. سقف قیمت محصولات نفتی روسیه نیز تا حدی برای محدود کردن درآمدهای نفتی کرملین طراحی شده است و در عین حال نفت روسیه به اندازه کافی در بازار جهانی باقی می ماند تا از کمبود آن جلوگیری شود.

دلالان کشتی گفتند شرایط فعلی تجارت نفت روسیه را برای نفتکش ها جذاب تر از جابجایی و تجارت نفت از سایر کشورهای تحریم شده مانند ایران یا ونزوئلا کرده است. مالکان و اپراتورهای کشتی در هنگام فروش نفت روسیه سود بیشتر و مشکلات کمتری دارند زیرا فقط باید مدارکی را ارائه کنند که نفت روسیه را زیر قیمت تعیین شده فروخته اند و در این صورت مشمول هیچ تحریمی نخواهند شد.

بر اساس تحلیل فایننشال تایمز، حجم نفت خام روسیه در نفتکش‌هایی که به عنوان بخشی از «ناوگان ارواح» ایران شناخته می‌شود، از کمتر از 3 میلیون بشکه در نوامبر 2022 به بیش از 9 میلیون بشکه در ژانویه 2023 رسید.

در حالی که تعداد انگشت شماری از اپراتورهای بزرگ نفتکش همچنان از تجارت نفت روسیه دوری می کنند، مانند شرکت های نفتی غربی و اپراتورهای کشتیرانی ایالات متحده، بسیاری دیگر با توجه به قیمت های پیشنهادی و آزادی عمل در بازار نفت، یک نفت، مایل به انجام این کار هستند. تاجر بازار گفت. قوانین معمولا دخیل هستند.

این دلال گفت: حالا تقصیر همه است. مرز بین بازار خاکستری و بازار تانکرهای معمولی قطعاً در سال گذشته مبهم‌تر شده است.

برخی از کشتی‌هایی که اکنون در مسیر روسیه تردد می‌کنند، آنهایی هستند که قبلاً احتمالاً بخشی از ناوگان خاکستری مسکو هستند که در سال گذشته تشکیل شده و کارگزاران کشتی حدود 100 نفتکش را تخمین می‌زنند.

کلر جونگمن، رئیس لابی برای متحد علیه ایران هسته ای، گفت: «اموال پشت سر [ناوگان ارواح]آنها اغلب بسیار مبهم هستند و از طریق چندین شرکت پوسته ای پنهان می شوند که برای جلوگیری از تحریم ها دائماً در حال تغییر هستند.

فایننشال تایمز: نفتکش های «ناوگان ارواح» ایران با نفت روسیه تجارت می کنند

نفت روسیه همچنین روی نفتکش هایی که با بیمه غربی کار می کنند حرکت می کند. چنین بیمه ای تنها در صورتی امکان پذیر است که روغن زیر سقف قیمت خریداری شود. قیمت نفت اصلی صادراتی روسیه، اورال، به 30 تا 40 دلار در هر بشکه کمتر از قیمت نفت خام بین المللی مانند برنت کاهش یافته است.

سوتلانا لوباچوا، تحلیلگر شرکت کشتیرانی گیبسون، معتقد است که حمل و نقل نفت روسیه سودآورتر بوده است، زیرا برخلاف محموله های ایرانی که اغلب زمان بیشتری را در دریا می گذرانند تا مبدا خود را پنهان کنند، با تاخیر قابل توجهی مواجه نمی شوند. پالایشگاه‌های کشورهایی مانند چین که خریداران عمده نفت ایران هستند، اغلب تانکرهای حامل نفت ایران را برای مدت طولانی در انتظار تخلیه می‌گذارند.

“گاهی اوقات شاهدیم که نفتکش‌های ایرانی ماه‌ها منتظر مانده‌اند – تا آنجا که می‌توانیم بگوییم، این اتفاق در مورد نفت‌کش‌های روسی رخ نداده است، که برای اپراتورهای فروش نفت روسیه بهتر است، به‌ویژه وقتی حاشیه سود نفت روسیه بسیار زیاد است.” او اضافه کرد “

دیدگاهتان را بنویسید