فرار دلار، سقوط بورس؛ شعار «معیشیت مردم به مذاکره گره نزنیم» چه نتیجه ای داشت؟

فرار دلار، سقوط بورس؛  شعار «معیشیت مردم به مذاکره گره نزنیم» چه نتیجه ای داشت؟

روز جدید افزایش قیمت دلار اگرچه سود غیرعملیاتی برخی شرکت ها را افزایش می دهد اما بر تورم و قیمت اقلام در بازار اثر نامطلوبی دارد. بر اساس آمارهای دولتی، قیمت مواد غذایی در کشور در اواسط تابستان امسال نسبت به سال 1395 نزدیک به 700 درصد افزایش یافت، در حالی که دستمزدها تنها 3 تا 5.5 برابر افزایش یافت. رشد هزینه مسکن در سال گذشته بیش از این ارقام بوده است.

پس از اعلام واشنگتن فری بیکن مبنی بر برگزاری نشست محرمانه در کنگره آمریکا و بسته شدن پرونده برجام، شاخص‌های اقتصادی در ایران بلافاصله واکنش نشان دادند. تالار شیشه ای بورس قرمز پوش شد و روند نزولی شاخص بورس همچنان ادامه دارد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی به اتفاق آرا نبود اراده در دولت سیزدهم برای تکمیل برجام را دلیل اصلی این اتفاق می دانند.

دلاری که در کانال 24 هزار تومانی تحویل دولت سید ابراهیم رئیسی شد تا کانال 34 هزار تومان افزایش یافت. افزایش 10 هزار تومانی قیمت ارز تنها در یک سال، ترس از ورود دلار با 40 یا حتی 50 هزار تومان را بیشتر کرد. یکی از شعارهای اصلی دولت «معیشت مردم را به مذاکره گره نزند». البته مسئولان با انتشار خبر احتمال آزادسازی 7 میلیارد دلار از منابع بلوکه شده این کشور در کره جنوبی از طریق رسانه غیر رسمی نورنیوز به این وضعیت واکنش نشان دادند. خبری که تاکنون بارها منتشر و تکذیب شده است. با این حال، خبرگزاری دولتی گفته است که تبادل زندانیان آمریکایی مقدمه ای برای آزادسازی منابع ارزی منجمد شده است که می تواند تاثیر محسوسی بر بازار ارز داشته باشد.

افزایش قیمت دلار اگرچه سود غیرعملیاتی برخی شرکت ها را افزایش می دهد اما بر تورم و قیمت اقلام در بازار اثر نامطلوبی دارد. بر اساس آمارهای دولتی، قیمت مواد غذایی در کشور در اواسط تابستان امسال نسبت به سال 1395 نزدیک به 700 درصد افزایش یافت، در حالی که دستمزدها تنها 3 تا 5.5 برابر افزایش یافت. رشد هزینه مسکن در سال گذشته بیش از این ارقام بوده است.

محمدرضا آرام بن یار، کارشناس بورس و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران در گفت و گو با آفتاب نیوز درباره توسعه بازار سرمایه گفت: برخی بحث ها در بازار سرمایه تبدیل به گلایه های مکرر شده است، واقعیت این است که اگر بخواهیم مقایسه کنیم. بازار سهام با شاخص هایی مانند تورم و نرخ ارز فرض کنید در یک سال گذشته نرخ ارز تقریبا 60 درصد افزایش یافته و تورم حدود 40 درصد افزایش یافته است، اما در عمل شاخص بورس افزایش نیافته است، گاهی اوقات با آن مواجه می شود. کاهش می یابد

مدیرعامل سابق صندوق امین در ادامه افزود: دلیل چالش های اخیر در بورس را باید در بحث انتظارات آتی و نسبت P به E جستجو کرد که دلیل اصلی شاخص خرد بورس باید این باشد. در میان «دلایل روانشناختی» و احساساتی که باعث کاهش شدید این شاخص شده است، یافت می شود. ، زیرا اگر بخواهیم این سوالات را بر اساس منطق ریاضی و معادلات مشابه تحلیل کنیم، منطقاً همانطور که بازار سکه و ارز رشد کرده است، بازار سرمایه نیز باید با رشد یا حداقل کمبود شاخص های خرد مواجه می شد.

آرام بانیار همچنین گفت: لازم به ذکر است که پارامتر «آینده گیر» در تحلیل رفتار بازیگر بازار بسیار مهم است. لازم است سهام دولت در بورس فعال شود و شرکت های حقوقی بازار را بسازند، این بازارسازی ها نیز باید برای افزایش اعتماد سهامداران انجام شود. از نظر آماری، بسیاری از شرکت های مهم در بازار سهام خوب عمل می کنند، باید بررسی کرد که چرا سریعاً آن را با بازار سرمایه و بورس را با کمترین حادثه مرتبط می کنیم.

وی گفت: پایان همه این بحث های طولانی این است که رفتار و فضای روانی فعالان بازار را می توان به امید سود تحلیل کرد. شرایط بیرون از تالار هر چه باشد، اگر اطمینان به سوددهی و مطمئن بودن خرید سهام وجود داشته باشد. بازار از نظر روانی امن است، دوباره خودش را پیدا خواهد کرد.

منبع: آفتاب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید