فساد ساختاری کلانشهر را ویران می کند/ حکمرانی خوب از فساد ساختارهای دولتی جلوگیری می کند

فساد ساختاری کلانشهر را ویران می کند/ حکمرانی خوب از فساد ساختارهای دولتی جلوگیری می کند

روز جدید : کلانشهر با فساد ساختاری ویران شد، باید دید عوامل این فساد چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد. فسادی که تمام ارگان ها و ساختارهای کلان شهر را در بر گرفت و با تأثیر بر ساختار فرو ریخت.

آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت در یادداشتی به روزنامه اعتماد نوشت: در کمال تعجب و ناباوری ساختمان موسوم به کلان شهر آبادان فروریخت. در حال رشد بود.

مالکان و مشترکین چه کسانی بوده اند و منشأ آنها چیست و از چه اجاره ای برای ساخت این سازه فاسد شدنی استفاده کرده اند؟سازمان نظام مهندسی چگونه ساخت این ساختمان را کنترل کرده است؟ این ساختمان و مجموعه ای از این گونه سوالات را دارند که باید به صورت کارشناسی و دقیق پاسخ داده شود و شفاف سازی های لازم صورت گیرد. اما تردیدهای زیادی وجود دارد که در شرایط فعلی و نوع حاکمیتی که در شهرها وجود دارد، می توان از وقوع و تکرار چنین بلاهایی جلوگیری کرد، اکنون همه از بالا تا پایین مسئولان و شخصیت ها در پیام های خود بر این موضوع تاکید و اصرار دارند. . . همچنین نمی توان تضمینی برای پیشگیری وجود داشت.

اما این فاجعه تلخ و مفتضحانه با تدارکات ویرانگر می توانست در شهری دیگر تکرار شود. فاجعه ای که زخم هایش سال ها بر پیکر خانواده ها و شهروندان داغدار آبادان و شاید سراسر ایران باقی مانده و التیام نخواهد یافت. خساراتی که قابل جبران نیست. بلاهایی که به دلیل ناکارآمدی، فساد و سوء مدیریت موجب خشم و اعتراض مردم خواهد شد.

ضمن اینکه کار برای آواربرداری و یافتن قربانیان این فاجعه طولانی شد و خانواده ها همچنان در انتظار یافتن نشانه ای از این عزیز هستند! اما اگر این فاجعه منجر به توافق بر سر مشکلات حکومت داری و اداره کشور نشود، فاجعه پشت فاجعه این اموال و ملت را رها نمی کند. زیرا اولین قدم برای جلوگیری از تکرار فجایع آینده پنهان نکردن علل و عوامل این ناکارآمدی است. عوامل و دلایلی که حکومت را در ایران بیش از پیش از حکمرانی خوب دور کرده است.

نسخه کوتاه مدت و بلندمدت برای پیشگیری از این گونه فجایع، پذیرش الزامات حکمرانی خوب است. در صورتی که تعریف ما از حکمرانی خوب به معنای مجموعه ای از سازوکارها، فرآیندها و نهادهایی است که شهروندان، گروه ها و نهادهای مدنی از طریق آن به دنبال منافع مدنی خود هستند و بدین ترتیب از حقوق قانونی خود استفاده کرده و به تعهدات خود عمل می کنند. باید ببینیم چقدر با این نوع حکمرانی فاصله داریم. من این چند روز فرمایش علی (ع) را به مالک اشتر بازخوانی کردم.

بی شک اگر حاکمان و حکام شهرهای ایران به این فرمان ایمان می آوردند شاهد چنین فجایعی نبودیم. در این مصوبه از عوامل ایجاد فساد و راه های کنترل آن، اثربخشی و کارآمدی دولت، الزامات ثبات سیاسی، نوع قوانین و مقرراتی که مدیران برای بهبود حکمرانی باید رعایت کنند، گرفته تا فصل قانون و … حق اظهار نظر و انتقاد تا زمانی که مدیران پاسخگو نباشند قابل مشاهده است. اولین لازمه حکمرانی خوب، به رسمیت شناختن حق مداخله، نظارت و مشارکت بدون هیچ گونه اظهار نظری در اداره امور کشور و سرنوشت کنونی و آینده آنان است. پذیرش الزامات حاکمیت ملی که یک جامعه قوی با آن رابطه جدی دارد. در واقع حکمرانی خوب در گرو وجود یک جامعه قوی است. کلان شهر در اثر فساد ساختاری ویران شده است، باید دید علل این فساد چیست و چگونه می توان با آن مبارزه کرد. فسادی که تمام ارگان ها و ساختارهای کلان شهر را در بر گرفت و با تأثیر بر ساختار فرو ریخت. حکمرانی خوب، ساختارهای حکومتی فاسد را از درگیر شدن در فساد جلوگیری می کند و مستلزم اتخاذ نظارت عمومی بر ساختار برای همه کاربری هایی است که باید مطابق با نیازهای شهروندان طراحی و اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید