فعالان کارگری از رویکرد دولت در تعریف حقوق کارگران انتقاد کرده اند

فعالان کارگری از رویکرد دولت در تعریف حقوق کارگران انتقاد کرده اند

بیست و ششم اسفندماه، جلسه پانزده ساعته شورای عالی کار بدون نتیجه پایان یافت. ظاهراً مقامات دولتی اعداد بسیار پایینی را در محدوده افزایش حقوق در بودجه پیشنهاد داده و دارند.

احسان سهرابی (فعال کارگری) در رابطه با این جلسه و اظهارات قبلی وزیر کار که گفته بود انصاف یعنی افزایش دستمزد کارگران به اندازه حقوق کارمندان. وی گفت: دولت ها برای افزایش دستمزدها در بودجه ضریبی در نظر می گیرند و انتظار دارند مشمولان قانون کار رعایت کنند.

به گفته وی، قیاس کارگر و کارمند اصولاً صحیح نیست. هر سال مقدار کمی به حقوق کارمند اضافه می کنند و سپس از آن مبلغ به عنوان مبنایی برای مذاکره در مورد دستمزد کارگران استفاده می کنند. در حالی که در اواسط سال حقوق کارمندان به روش های مختلف افزایش می یابد.

سهرابی می افزاید: دولت باید اجازه دهد دستمزد کارگران به اندازه سبد معیشت افزایش یابد.

رامین اناری (نماینده کارگران شرکتی و قراردادی) نیز در خصوص جلسه دیروز می گوید: نحوه رسیدگی دولت به موضوع دستمزد کارگران واقعا ناراحت کننده است. دولت به هیچ وجه حاضر به پذیرش قانون نیست، حتی بند 1 ماده 41 قانون کار را به رسمیت نمی شناسد.

وی می افزاید: ما فکر می کردیم دولت فقط با طرح تشکیلاتی مخالف است، حالا می فهمیم با دستمزد و بهبود معیشت کارگران هم مخالف است. امسال به جای همکاری بیشتر شاهد مقاومت بیشتر نمایندگان دولت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید