فعالیت 7 کارگاه تنور در ایجرود / تنور تنور در شهرستان ایجرود ثبت ملی شد.


ساعت: 16:19
تاریخ انتشار: 1401/02/16
کد خبر: 1836734

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود:

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود با اشاره به اینکه کوره شهر ایجرود ثبت ملی شده است، گفت: هم اکنون در این شهرستان 7 کارگاه تولید کوره وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ لاله عبدیاکیا در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی گفت: نه تنها تنور روستای گلابر ثبت ملی شده است، بلکه «خانم نسا امینی» نیز به عنوان مسن ترین فرد شاغل در زمینه کوره در روستای گلابر ثبت ملی شده است.

وی با بیان اینکه صنعت کوره و سفال در شهرستان ایجرود دارای سه پرونده ثبت ملی است، افزود: این سه پرونده با عناوین سفال و فنون، کوره و فن و حامل کوره – میراث آفرینی به ثبت رسیده است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود گفت: در حال حاضر 7 کارگاه تنور در شهرستان ایجرود فعال است که دو کارگاه در فضای مجزا و سایر کارگاه ها در برخی حیاط های عمومی فعال هستند.

وی با بیان اینکه مقرر شد رشته تنور در روستا به علاقمندان آموزش داده شود، گفت: تمامی دست اندرکاران تولید تنور خانم هستند و دختران روستایی بیشتر به این منطقه وارد می شوند زیرا درصد فروش در این روستا بالاست. شرایط اقتصادی تأثیر مثبتی بر زندگی دهقانان دارد.

عبدی کیا در پاسخ به این سوال که آیا کشورهایی غیر از استان های همجوار که خواهان تنور هستند ایجرود زنجان درخواست خرید تنور کرده اند یا خیر، گفت: با وجود اینکه تصمیم گرفته شد نشان ملی برای تولید تنور گرفته شود، اما این کار انجام نشد. زیرا مشکل ارائه نشان ملی این بود که امنیت کاملی برای استحکام کوره در هنگام حمل و نقل و جابجایی وجود نداشت.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ اقدامی در خصوص بسته بندی آثار صورت نگرفته است، اما اگر به دلیل کیفیت بالای فر که با خاک مرغوب روستای گلابر تولید می شود و ترک ترک نمی کند، کوره ایجرود قطعا فراتر خواهد رفت و به کشورهایی صادر خواهد شد که از نظر فرهنگی به کشور ما نزدیک هستند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود با اشاره به اینکه تنورسازی و سفالگری از صنایع دستی پیشرو شهرستان ایجرود است، گفت: در هر کارگاه سه بانوی روستایی فعال و یک تنور می سازند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید