فعال سیاسی اصلاح طلب: آقای رئیسی، قیمت ها یخ زده است، به جای سخنرانی و وعده، چاره اندیشی کنید.

فعال سیاسی اصلاح طلب: آقای رئیسی، قیمت ها یخ زده است، به جای سخنرانی و وعده، چاره اندیشی کنید.

روز جدید رهامی گفت: آقای رئیسی سه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در یک برنامه تلویزیونی صراحتاً گفت: اولویت اول من معیشت و خوراک مردم خواهد بود، یعنی نباید هزینه مردم افزایش پیدا کند و درآمدشان افزایش پیدا نکند اما در عمل تا کجا رسیده است. این وعده ها عملی شد و آقای رئیسی و دولتش تا چه اندازه به برنامه های تبلیغات انتخاباتی پایبند بوده اند؟

خجت الاسلام محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که عملکرد یک ساله دولت سیزدهم بر اساس وعده های آقای رئیسی چگونه پیش رفته است، گفت: برای ارزیابی عملکرد دولت آقای رئیسی باید توجهات را معطوف کنیم. به برنامه های اعلام شده خود در زمان انتخابات. ایجاد ثبات اقتصادی و سیاسی، کاهش تورم، افزایش رفاه و آسایش عمومی و بهبود وضعیت معیشتی جامعه به ویژه دهک های پایین اعم از کارگران، معلمان و بازنشستگان از مهمترین برنامه های وی است. و دارای نخبگان تربیت شده است. آقای رایضی قول داد که از مشاوره و مهارت تمامی کارشناسان، صاحب نظران در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فارغ از گرایش سیاسی خاص آنها استفاده خواهد کرد.

وی همچنین افزود: آقای رایضی سه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به طور ویژه در یک برنامه تلویزیونی گفت: اولویت اول من معیشت و خوراک مردم خواهد بود، یعنی هزینه های مردم زیاد نشود و درآمدشان کم نشود. اما در عمل تا چه حد این وعده ها محقق شد و آقای رئیسی و دولتش چقدر به برنامه های ستادهای انتخاباتی پایبند ماندند؟

رهامی تصریح کرد: آنچه در عمل رخ داد نه تنها ربطی به برنامه های اعلام شده وی نداشت، بلکه برعکس به نوعی نقض آشکار عهد و در جهت مخالف وعده های قبل از انتخابات بود. به عنوان مثال قیمت دلار از 25 هزار و 579 تومان در ده ماهه نخست دولت آقای رئیسی به 32 هزار و 290 تومان رسید. یعنی حدود 26 درصد رشد کرد. قیمت تمام اقلام اساسی امرار معاش مردم از قبیل گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماکارونی، پنیر، ماست، شکر، چای، مسکن و اجاره بها در مدت مشابه 100 تا 200 درصد افزایش یافته و در برخی موارد مانند روغن نباتی این افزایش قیمت تا 500 درصد است! به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، تورم در کشورمان در خرداد و تیر به بالاترین حد خود در 40 سال گذشته رسید.

وی افزود: حتی پس از بازگشت قیمت دلار به حدود 28 هزار تومان در تیر و اوایل مرداد ماه جاری، هیچ یک از اقلام اساسی معیشت مردم کاهش قیمت نداشته است، بلکه همچنان روند صعودی خود را ادامه می دهد. در زمینه ایجاد آرامش و ثبات سیاسی و اجتماعی و زمینه سازی برای همکاری نیروها و نخبگان موثر با دولت و ایجاد امید در نسل جوان به آینده، نتایج دولت همانند نتایج اقتصادی و اقتصادی است. مشکلات معیشتی وجود دارد و چشم انداز روشن و مثبتی در این زمینه وجود ندارد.

محسن رهامی در پاسخ به این سوال که دولت در این یک سال چقدر موفق به بازتولید سرمایه اجتماعی شد، گفت: به نظر من دولت سیزدهم در یک سال عمر خود در بازتولید سرمایه اجتماعی چندان موفق نبوده و اگر هم هست. در مرداد امسال یا اگر انتخاب مجدد رئیس جمهور در شهریور انجام شود، آقای رئیسی همان آرای خرداد 1400 را نخواهد داشت. که به لحاظ کمی اکثریت مردم را تشکیل می دهند واقعا شکسته اند و اعتراض اکثریت قریب به اتفاق جامعه اعم از فرهنگیان، کارگران، کارمندان، مستمری بگیران و بازرگانان و حتی جانبازان جنگ تحمیلی و همه به آسمان کشیده شد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت سیزدهم در سال های باقیمانده چه چالش هایی خواهد داشت و راه حل هر چالش چیست، گفت: به نظر من آقای رئیسی و دولتشان باید قبل از اینکه دیر شود و شکایات مطرح شود، هرچه سریعتر اقدام کنند. به مرحله ای غیرممکن برود، باید به عقب برگردد، به برنامه ها و وعده های انتخاباتی خود برگردد، دوباره به سخنرانی ها و برنامه های تبلیغاتی خود گوش دهد، ببیند در سال گذشته چند درصد از آنها را محقق کرده است؟

و افزود: آیا معیشت مردم دچار مشکل نیست؟ آیا تورم در چهار دهه جمهوری اسلامی به بالاترین حد خود نرسیده است؟ آقای رئیسی در انتخاب همکاران و مشاوران به ویژه در زمینه های اقتصادی پیش قدم باشد و نه تنها از توانمندی ها و مشاوره نخبگان اقتصادی کشور بلکه از کشورهای دیگر مانند ژاپن، آلمان، مالزی و … استفاده کند. در زمینه هایی هستند که از نظر اقتصادی موفق عمل کرده اند، برنامه و متخصص مورد نیاز است. مدیریت دولتی، حل مشکلات اقتصادی و سیاسی مستلزم استفاده از تجربه همه کشورهای موفق است.

رهامی تصریح کرد: موفقیت آقای رایضی را موفقیت خود می دانیم و هر کمکی از دستمان برآید به موفقیت دولت لطمه ای وارد نمی کنیم زیرا همه در یک کشتی نشسته ایم و باید تلاش کنیم تا این کشتی به ساحل برسد. رستگاری و گیر نکردن. تجربه یک ساله دولت سیزدهم نشان داده است که ادامه این برنامه ها دیر یا زود این کشتی آسیب دیده را غرق خواهد کرد.

وی افزود: از جمله موضوعات مهمی که می تواند برای موفقیت دولت تعیین کننده باشد، تکمیل برجام است که متاسفانه از یک سو بلاتکلیفی دولت و از سوی دیگر مداخله کشورهای مداخله گر مانند روسیه، اسرائیل و عربستان سعودی که منافعشان در شکست برجام است، برجام را در میانه راه قرار دادند و هوا نگه داشت و آثار بسیار مخرب خود را در همه عرصه های سیاسی، اجتماعی، داخلی و بین المللی بر جای گذاشت.

محسن رهامی در پاسخ به این سوال که برخی از اعضای دولت سیزدهم پس از روی کار آمدن از دولت دوازدهم مشکلات کار خود را به دولت قبل ارجاع می دهند که مشکلات دولت قبل چقدر بر مشکلات دولت تاثیرگذار است. وی گفت: البته طبیعی است، بخشی از مشکلات هر دولتی به پیامدهای سیاست ها و مشکلات دولت های گذشته برمی گردد و این مختص دولت فعلی یا دولت روحانی نیست، فقط به عنوان بخشی از موفقیت های دولت مربوط به برنامه ها و سیاست های موفق دولت های گذشته است. مثلاً در زمینه واکسیناسیون علیه کرونا و کنترل این اپیدمی خطرناک، دولت رئیس جمهور و وزیر سروصدا و تبلیغات زیادی به راه انداختند که بیشتر آن به اقدامات دولت روحانی و دستور خرید مربوط می شد. واکسن های خارج از کشور و در این زمینه می توانند صدها مثال بزنند.

وی افزود: در حال حاضر همه ارکان نظام و نهادهای موثر از مجلس، قوه قضائیه، صدا و سیما، ائمه جمعه، لشکری ​​و سازمان های مردم نهاد در حال کمک به دولت هستند اما دولت نتوانسته حتی یک اقلام برای نیازهای مردم تامین کند. و اقلام اساسی برای معیشت مردم همین قیمت برای جریان معنوی؟! قیمت ارز در ده ماهه نخست دولت روحانی 2 درصد افزایش یافت اما در ده ماهه نخست رئیس جمهور 130 درصد افزایش یافت! قیمت روغن، گوشت، ماکارونی و … در کل دوره 8 ساله روحانی به اندازه یک دهم حکومت 10 ماهه رئیس جمهور افزایش نیافته است!

این فعال سیاسی تصریح کرد: به نظر من اگر موضوع قطعنامه های بسیار خطرناک شورای امنیت در دوره روحانی حل نمی شد، امکان نداشت که دولت ریاست جمهوری با این تیم ضعیف و ناکارآمد حتی یکی از این مصوبات را تصویب کند. قطعنامه ها از آقای رایضی انتظار داریم با استفاده از تمامی امکانات کارشناسی کشور و تجربه دولت های گذشته و با بهره گیری از تجربیات جهانی به جای سخنرانی و وعده، راه حل های کلیدی برای حل مشکلات بزرگ سیاسی و اقتصادی بیابد. اگر ناتوانی خود در حل مشکلات را دولت قبلی یا کشورهای خارجی مقصر بدانیم چه مشکلاتی حل می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید