فیلترهای داخلی، فروش داخلی فیلترشکن!

فیلترهای داخلی، فروش داخلی فیلترشکن!

روز جدید : خواسته امروز نه برخورد با فیلترشکن ها و مسدودسازی آنها، بلکه بحث استفاده ایمن از فضای مجازی و اینترنت توسط کاربران است. شرکت های فیلترشکن با اتصالات ویژه طبیعتاً قادر به تامین این امنیت نخواهند بود اما ظاهراً خبری از همکاری با آنها نیست.

در سال 1397 اسامی 28 شرکت خاص فروشنده ضد فیلتر از سوی وزارت ارتباطات وقت به قوه قضائیه تحویل داده شد اما تاکنون خبری از برخورد با آنها برای حفظ اطلاعات شهروندان منتشر نشده است.

فیلتر شکن و فیلترشکن به یکی از موضوعات حل نشدنی اینترنت ایران تبدیل شده است. یک روز یک دستگاه یک پلتفرم را فیلتر می کند و روز دیگر ده ها و صدها فیلترشکن در بین ایرانیانی که از همان پلتفرم فیلتر شده استفاده می کنند محبوب می شود. اتفاقی که شاید یکی از نتایج آن باشد، حضور ایرانی ها در صدر فهرست استفاده از نرم افزارهای ناامن تلفن همراه است. این بار بحث فیلترشکن ها به گونه ای دیگر به یکی از بحث های داغ رسانه ای و فضای مجازی تبدیل شده است، موضوع هجرت یا سفر معرفت، اساس یک بزرگوار ایرانی دیگر است.

همه اینها در شرایطی اتفاق افتاد که از اواسط دولت دوم حسن روحانی، سیاست برخی نهادها از جمله شورای عالی فضای مجازی به مسدودسازی فیلترشکن ها تغییر کرد. سیاستی که شناخته شده و بر اساس گزارش های میدانی است، در دوره ابراهیم رئیسی با جدیت بسیار بیشتری اجرا شد، چرا که کمتر روزی است که ایرانی ها از عملکرد فیلترهای خود، چه رایگان و چه اشتراکی، گلایه نداشته باشند. عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم اخیرا در پاسخ به یکی از کاربران اینستاگرامی که استفاده از او برای ایرانیان دردسرساز شده است، مسدودسازی فیلترشکن ها را در اختیار این وزارتخانه قرار نداده است. پاسخ مشابهی از سوی محمدجواد آذری جهرمی در دوران تصدی وزارت ارتباطات داده شد اما هیچگاه مشخص نشد چه نهادی مسئول مسدودسازی فیلترشکن ها بوده و چرا پاسخی به نارضایتی ایرانی ها نداده است.

این بار ماجرای فیلترشکن ها مربوط به مهاجرت یا سفر یک آقازاده بود. چند روز پیش در حالی که حامیان دولت سیزدهم مشغول عملیات رسانه ای در خصوص اظهارات ابراهیم رئیسی در خصوص مخالفت وی با مهاجرت فرزندان سران جمهوری اسلامی بودند، اخباری مبنی بر مهاجرت فرزند انسیه منتشر شد. خزعلی، معاون زنان رئیسی.

همه چیز در حد حدس و گمان و راستی آزمایی اطلاعات اعلام شده در شبکه های اجتماعی بود که معاون زن دولت سیزدهم در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر موضوع خروج پسرش از ایران را تایید کرد اما گفت که خروج پسرش از ایران از ایران یک «سفر دانش بنیان» بود بر اساس اطلاعاتی که حمیدرضا رضازاده در صفحات آنلاین خود ارائه کرده، او در کانادا زندگی می کند و برای شرکت «betternet» کار می کند. نام این شرکت با مشکل فیلترینگ در ایران گره خورده است چرا که یکی از خدمات ارائه شده توسط این شرکت ارائه فیلتر شکن می باشد.

فیلترشکن این شرکت توسط سازمان های فعال در زمینه آزادی اینترنت به کاربران توصیه شده بود، اما با انتشار خبری مبنی بر فعالیت فرزند یکی از مقامات عالی رتبه ایران در این شرکت، این نهادها در اطلاعیه ای ضمن با انصراف از معرفی این فیلترشکن، از تحقیق خارج شد.چقدر از فعالیت های این شرکت گزارش شده است. اعلام فعالیت یک مدیر ایرانی در یک شرکت ارائه دهنده خدمات مرتبط با آزادی اینترنت، کاربران شبکه های اجتماعی را بر آن داشت تا اظهارات وزیر اسبق ارتباطات ایران را مورد بررسی دقیق قرار دهند. جملاتی که در یک جمله خلاصه شد: فروش ضد فیلتر توسط نهادهای خاص.

صبح 15 مرداد 1397 مجلس دهم در حال برگزاری است و خبری از دست پر نیست. علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس با اعلام اینکه سوالی از محمدجواد آذری جهرمی دریافت شده است، گفت: علت عدم رعایت تعهدات قانونی در خصوص ساماندهی فیلترشکن ها از سوی وزارت ارتباطات. سوال نویسنده نصرالله پژمان فر.

نماینده جبهه پایداری در مجلس. حدود یک ماه پس از آن روز، آذری جهرمی در جلسه علنی ۲۰ شهریور همان سال مجلس حاضر شد و اظهاراتی را مطرح کرد که همچنان یکی از مهم ترین سرنخ ها برای ردیابی افراد پشت فروش فیلترشکن در ایران است: «امروز. فیلترشکن های کشور خرید و فروش آسانی دارند و هیچ ملاقاتی با این کسب و کار صورت نگرفته است و بک انتها کاملاً مشخص است مگر اینکه بتوان فهمید چه کسی پشت فیلترشکن است. در پاسخ به ما می گویند که هیچ قانونی در کشور وجود ندارد که فروش فیلترشکن جرم است، امروز یک تجارت چند صد میلیاردی در زمینه خرید و فروش فیلترشکن وجود دارد اما هیچکس جلوی این اقدام را نمی گیرد اما به وزارت ارتباطات می گویند تعطیل شود. فیلترشکن ها.»

این ادعاها از آن جهت قابل توجه است که فیلترشکن در ایران قبل و بعد از آن روز فروخته می شود و درگاه پرداخت آنها ریالی است. با ورود به سایت این فیلترشکن ها که تعدادشان زیاد است، کاربران به راحتی می توانند فیلترشکن تهیه کنند و از پلتفرم ها و سایت هایی استفاده کنند که به دستور قوه قضائیه یا کارگروه تعیین مصادیق جنایی و سایر نهادهای مرتبط فیلتر شده اند. جالب اینجاست که اکثر سایت های فروش که فیلتر شکن می کنند فیلتر نیستند. در همان زمان و با افزایش فشارها بر وزارت ارتباطات، زمزمه هایی مبنی بر تهیه لیستی از شرکت های متخلف فیلتر فروش توسط وزارت ارتباطات زیر نظر آذری جهرمی منتشر شد.

بر اساس اخبار رسیده، جهرمی وزارت ارتباطات آذربایجان فهرستی از 28 شرکتی که به صورت آزاد در ایران به فروش فیلترشکن مشغول بوده اند، تهیه و برای بررسی به مراجع قضایی زیر نظر ابراهیم رئیسی ارائه کرده است. بررسی ها نشان می دهد که این 28 شرکت عمدتاً روابط خاصی دارند و هرگز نمی توانند جزو شرکت های مستقل فعال در زمینه آزادی اینترنت باشند. اینکه چگونه این شرکت ها در روزهایی که سیاست فیلتر و مسدود شده بود، ضد فیلتر می فروختند جای سوال دارد. مزایای چند صد میلیاردی از یک سو و بلایی که نرم افزارهایی مانند «تلگرام طلایی» بر سر ایرانیان آورد از سوی دیگر از ابعاد این اتفاق است.

همچنین اکنون این سوال مطرح می شود که لیست ارائه شده توسط وزارت ارتباطات دولت دوازدهم کجاست؟ ابراهیم رئیسی از قوه قضائیه به قوه مجریه رفته است اما خبری از برخورد با این بنگاه ها و روشن شدن ارتباط آنها نیست.

نکته اینجاست که خواسته امروز این نیست که با فیلترشکن ها برخورد کنیم و آنها را بیشتر مسدود کنیم، بحث استفاده امن کاربران از فضای مجازی و اینترنت است. شرکت های فیلترشکن با اتصالات ویژه طبیعتاً قادر به تامین این امنیت نخواهند بود اما ظاهراً خبری از همکاری با آنها نیست.

دیدگاهتان را بنویسید