قانون صندوق تامین بلایای طبیعی برای منافع بسیار سودمند است


ساعت: 19:32
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888297

کریمی گفت: قانون صندوق بیمه بلایای طبیعی در سال 1398 تصویب شد و این قانون برای جبران خسارات وارده به ساختمان بسیار کمک کننده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دیار آفتاب؛ علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و قمیجان در شورای اسلامی عصر امروز در جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخگویی به بحران در استان مرکزی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ایران جزو 10 کشور دارای بیشترین بلایای طبیعی است و قطعا در بحث بلایای طبیعی، پیشگیری، اولویت، اهمیت و منافع اقتصادی اهمیت بیشتری دارد.

کریمی تصریح کرد: جبران خسارت بعد از نجات اولیه بسیار مهم است، به طور کلی در کشور همه امکانات برای جبران بسیج شده است، اما تا زمانی که این امر به صورت هدفمند ساماندهی شود درگیر تلاطم خواهیم شد، این جبران خسارت ممکن است باعث شکسته شدن مالی شود. ساختار دولت و بهترین راه حل استفاده از سازوکار بیمه است.

وی ادامه داد: قانون صندوق بیمه بلایای طبیعی در سال 1398 تصویب شد و این قانون در جبران خسارت وارده به ساختمان بسیار کمک کننده است.

نماینده اراک گفت: سازوکارهای بیمه ای می توانند دولت را از این شوک های مالی کشور نجات دهند و با پرداخت 10 درصد حق بیمه ای که در قبض برق درج شده است، مردم می توانند ساختمان های خود را بیمه کنند و با تقویت سازوکار بیمه ای، ما را به این مهم برسانیم. می تواند فشارهای ناشی از کاهش این خسارات به دولت را به حداقل برساند.

وی ادامه داد: کشاورزان در این سیل خسارات زیادی را متحمل شدند و به قنوات نیز خسارت وارد شد. نگهداری از قنوات برای روستاییان بسیار مهم است. این موضوع به مشکل دامن می زند و امیدواریم پرداخت ها و تسهیلات رایگان به سرعت انجام شود.

کریمی خاطرنشان کرد: خانه های روستایی ناپایدار است و این فرصتی است برای احیای سریع و بهسازی واحدهای روستایی با حداکثر امکانات رفاهی روستایی.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، خنداب و قمیجان در شورای اسلامی در جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات مقابله با بحران استان مرکزی که با حضور رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی برگزار شد، گفت: وی با بیان اینکه متأسفانه کشور هر از چند گاهی با حوادث طبیعی و غیرطبیعی مواجه می شود، گفت: در صورت عدم تمهید تلفات بیشتری متحمل می شویم و در این مرحله نمی دانیم کجا می توانیم اگر در اراک زلزله بیاید مردم را اسکان دهید؟

آصفری تصریح کرد: باید ارزیابی اطلاعاتی از امکانات موجود در کشور داشته باشیم تا در مواقع اضطراری بتوانیم افراد را مستقر کنیم و این یک نیاز مهم است.

وی ادامه داد: در اراک حدود 20 دقیقه باران بارید و اگر این زمان تمدید می شد، نمی دانیم چه اتفاقی می افتاد. آیا در روستا موتور ژنراتور قوی داریم، پمپ بنزین سیار هست، رادیو و تلفن بی سیم دارید؟» آیا کابل موجود است یا خیر؟

آصفری یادآور شد: بسیاری از ساختمان های اداری مانند ساختمان نیمه کاره بهران قمیجان با عمر 10 سال فرسوده است و اگر اتفاقی بیفتد و ساختمان تخریب شود جلسات کجا برگزار می شود؟ و لذا باید برای همه این موارد ایده و برنامه ریزی صورت گیرد.

نماینده مردم اراک، قمیجان و خنداب در مجلس گفت: برخی از منازل مردم در این سیل تخریب شد و تا دو ماه دیگر هوا سرد می شود و باید تا دو تا سه ماه آینده برای بازسازی و بازسازی همه کارها انجام شود. روی -خوب است به جای آوردن مجری و تشریفات باید از گروه های جهادی استفاده کرد تا کار به سرعت پیش برود و مردم قبل از فصل سرما اسکان پیدا کنند.

وی افزود: برخی از این بخش های آسیب دیده تحت پوشش کمیته امداد هستند، از سوی دیگر هزینه آن بسیار بالاست و باید هر چه سریعتر اعتبار برای جبران این خسارات تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت تجمع کنندگان و گروه های جهادی در این شرایط برکات زیادی دارد و امروز جهادگران و گروه های کوچک زیادی در آهنگران مشغول خدمت هستند و باید با سازماندهی مناسب از این ظرفیت حداکثر استفاده را کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید